Proteklog petka je na konferenciji za medije u nagrađivanom Centru za posjetitelje Crna roda Parka prirode Lonjsko polje premijerno predstavljen projekt “Same as it Ever Was” – hrvatski paviljon na Venecijanskom bijenalu 2023. – 18. međunarodnoj izložbi arhitekture.
“Same as it Ever Was” – hrvatski paviljon na Venecijanskom bijenalu arhitekture
Povjerenici ovogodišnjeg nastupa su arhitekti Mia Roth i Tonči Čerina, a multidisciplinarni autorski tim koji je koncipirao i realizirao projekt čine arhitekti Mia Roth, Tonči Čerina i Luka Fatović te dizajneri Vedran Kasap, Ozana Ursić, Niko Mihaljević i Ivica Mitrović.
Lokacija Lonjskog polja poslužila je kao mjesto za predstavljanje nastupa iz razloga što je koncepcijsko ishodište projekta i programa hrvatskog paviljona upravo močvarno područje Lonjskog polja, gdje kulturni krajolik nastaje stoljetnom simbiozom prirode koja je u stalnoj mijeni i zajednica koje mu se prilagođavaju. Oblikovnom kontekstu hrvatskog paviljona poslužio je takozvani bestijarij novih i nagrađivanih vidikovaca, čiju arhitekturu potpisuju povjerenici tima Mia Roth i Tonči Čerina.
Projekt su na konferenciji za medije predstavili ministrica kulture i medija RH dr. sc. Nina Obuljen Koržinek, predsjednik Udruženja hrvatskih arhitekata Roman Šilje, povjerenici nastupa Mia Roth i Tonči Čerina, kustos diskurzivnog programa hrvatskog paviljona Ivica Mitrović, koautor produkt dizajnerskih elemenata paviljona Vedran Kasap te autor ambijentalnih zvučnih kompozicija za paviljon Niko Mihaljević, a moderator je bio Ivan Dorotić. Prisutne su pozdravili pročelnica za poljoprivredu, ruralni razvoj, zaštitu okoliša i prirode Sisačko-moslavačke županije Anita Sinjeri Ibrišević i Damir Culjak, v.d. ravnatelja Parka prirode Lonjsko polje. Nakon konferenciji za medije autorski tim je prisutne proveo po centru za posjetitelje, lokacijama samog nacionalnog parka te jednom od novih vidikovaca centra.
Hrvatski paviljon za Venecijanski bijenale arhitekture oda je ambijentima suživota divljeg i domaćeg, prirodnog i proizvedenog, živog i neživog. Ishodište projekta je močvarno područje Lonjskog polja gdje kulturni krajolik nastaje stoljetnom simbiozom prirode koja je u stalnoj mijeni i zajednica koje mu se prilagođavaju. Ovaj je kontekst pozadina diskurzivnog programa hrvatskog paviljona, kao kontinuirani laboratorij u stvarnom vremenu, usmjeren na istraživanje budućnosti arhitektonske prakse i obrazovanja.
Hrvatski paviljon u Arsenalu bit će prostorna instalacija koja pripada bestijariju vidikovaca u močvarnom području Lonjskog polja. Instalacija uključuje fizičke i virtualne segmente izravno vezane uz fenomene polja, odnosno njihovu interpretaciju koja postaje sredstvo za razumijevanje povezanosti prirode i kulture. Parafraziranjem poznatog, izgrađena infrastruktura komunicira elementarnim prepoznavanjem onoga što je prisutno u subliminalnom, u kolektivnom sjećanju.
Diskurzivni format hrvatskog paviljona uključuje niz lokacija (Venecija, Ljubljana, Split, Motovun, Milano te Lonjsko polje) na kojima će se, kroz popratne aktivnosti te u suradnji s obrazovnim institucijama, tijekom trajanja Venecijanskog bijenala održavati radionice. Rezultati ovog programa, uz pripadajuće tekstove pozvanih gostiju koji će opširnije istražiti navedene teme, bit će objavljeni na web stranici paviljona te u knjizi čija je promocija, kao retroaktivan zapis rasprava, radionica i promišljanja, planirana na samom zatvaranju Bijenala. Radionice testiraju buduće teme i aktivnosti u obrazovanju arhitekata, dizajnera i stručnjaka srodnih disciplina. Odgovarajući na temu “The Laboratory of the Future” koju je postavila kustosica ovogodišnjeg Bijenala Lesley Lokko, diskurzivni i obrazovni program predstavlja kontinuirani interdisciplinarni proces usmjeren prema promjeni pristupa djelovanju u prostoru, fokusirajući se na alternativne budućnosti.
Službeno svečano otvorenje hrvatskog paviljona planirano je za 19. svibnja 2023. u 11 sati, potom slijedi okrugli stol na kojem sudjeluju Martin Avila (Konstfack, Stockholm), Harriet Harriss (Pratt Instiitute, New York) te James Auger (Crap Futures, ENS Paris-Saclay), a moderirat će ga Ivica Mitrović (Umjetnička akademija, Split).
Autorski tim: Mia Roth i Tonči Čerina surađuju od 1999. godine i za svoj su rad osvojili brojne domaće i međunarodne nagrade. Isprepliću praksu s pedagogijom i istraživanjem, posebno fokusirajući se na prostorne izraze javnog interesa. Luka Fatović član je ureda Roth&Čerina od 2019. godine i suradnik na nizu nagrađivanih projekata. Vedran Kasap i Ozana Ursić od 2012. godine rade zajedno kao Clinica Studio, vodeći ured za prostorno oblikovanje, muzejske izložbe i dizajn interakcija. Niko Mihaljević vizualni je umjetnik, grafički dizajner i predavač. Mia, Tonči, Vedran, Ozana i Niko dio su tima koji je projektirao infrastrukturu za posjetitelje Lonjskog polja. Ivica Mitrović od 2001. godine istražuje i bavi se obrazovanjem u području kritičkog i spekulativnog dizajna. Tim isprepliće svoje interese i preokupacije u hrvatskom paviljonu, spajajući instalaciju sa širokim diskurzivnim formatom o mogućim budućnostima.
Fotografije: Bosnić+Dorotić, Marko Mihaljević