U Domu Hrvatskog društva likovnih umjetnika, ovog petka, 2. veljače 2024. u 19 sati, otvara se izložba koja će zasigurno ostaviti dubok trag u umjetničkim krugovima. 

“Mjesto Okupljanja” predstavlja retrospektivu života i rada Roberta Torrea, vizionara čiji je utjecaj protezao izvan klasičnih granica umjetnosti.

Robert Torre, čiji je životni poziv obuhvatio širok spektar uloga od psihijatra do književnika i slikara, ostavio je neizbrisiv trag na svim područjima svog djelovanja. Autor zapaženih stručnih knjiga, ali i izuzetno cijenjene knjige “Ima li života prije smrti”, Torre je bio jednako briljantan u analizi društvene stvarnosti kao i u svojim likovnim ekspresijama.

Iako možda najpoznatiji po svom doprinosu psihijatriji, Torre je s jednakom strašću i talentom pristupao slikarstvu, bez obzira na nedostatak formalnog likovnog obrazovanja. Njegova djela, suvereno vođena teorijskim znanjem i osobnom introspekcijom, predstavljaju duboki odnos prema životu i svijetu koji ga okružuje.

Izložba “Mjesto Okupljanja” nije samo retrospektiva likovne ostavštine, već i pokušaj da se sagleda Torreov život i rad u cjelini. Svaki njegov iskaz, bilo da je riječ o tekstu, slici ili javnom govoru, predstavlja jedinstvenu cjelinu koja svjedoči o kompleksnosti njegove osobnosti i stvaralačkog genija. 

Posjetitelji će imati priliku svjedočiti jedinstvenom spoju zabave, šarenila i provokacije, ali i ozbiljne egzistencijalne tematike koja je prožimala Torreov rad.

 

Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

 

Objavu dijeli HDLU (@hdlu_hr)

Zovem se Robert Torre. Iz Zagreba sam, gdje živim cijeli svoj život. Posljednjih trideset godina radim kao psihijatar dominantno s alkoholičarima, narkomanima i kockarima. Likovnu umjetnost, posebno onu modernu i suvremenu, pratim posljednjih tridesetak godina, a unazad tri godine odvažio sam se i slikati. Po tom pitanju vam se i obraćam, dakako iz pozicije urbane naive „outsider arta“, da bacite oko i procijenite moje radove, pa ako vam se čine čemu, možda biste me mogli uzeti u obzir…

Naslikao sam stotinjak stvari, sve redom u tehnici akrila na platnima srednjeg i većeg formata, i većinu njih ovdje prezentiram. Moje stvari nisu slike u klasičnom smislu te riječi, već prije oslikani koncepti. Inzistiram na hladnom, promišljenom, cerebralnom, konceptualnom, pa i tehničkom pristupu. Kao polaznu osnovu svojih radova uzimam različite vizualne materijale (karte, mape, znakove, simboličke jezike, dijagrame, sheme, didaktičke prikaze, grafikone…), izmještam ih iz njihovog matičnog u likovni kontekst. Rekontekstualizacijom im pokušavam pridodati likovno estetsku vrijednost. Možda se to iz izloženog ne da zaključiti, no držim da su moje stvari i na starinski način lijepe.

Radove sam konceptualno objedinio pod nazivom „Table života“. I to „života“ zato jer oni na sadržajnoj ravni nose egzistencijalnu pretencioznost svojevrsnog temeljnijeg iskaza o životu i njegovoj suštini. A „table“ zato jer na formalnoj ravni nije riječ o slikama u klasičnom smislu riječi, budući da ja slikam koncepte, a ne slike. Tako da je ovdje zapravo riječ o dvodimenzionalnim, plošnim propagandnim tablama-konceptima, čistih jarkih boja, oštrih rubova, slikanim bez psihološke i emotivne pratnje. Dakle objektivno, asketski hladno i vedro (hotimice u suprotnosti sa sadržajnim slojem slika). Slike se između sebe podosta konceptualno i stilski razlikuju, to jest svaka od njih mogla bi se u pojedinim varijacijama na temu razrađivati kroz zasebni likovni ciklus, ali nije mi bilo do reciklaže. Slike iskazuju filozofičnost moje izobrazbe i pristupa svijetu, no nadam se da nadilaze puku konceptualnu dosjetku, te da pored narativne imaju i svoju likovnu vrijednost. Odnosno, nije ih dostatno ispričati, već ih treba i vidjeti.

Na sadržajnom planu moje slike hotimice variraju jedan te isti svežanj poruka koji bi se dao podvesti pod sljedeće: da je život jedan jedini, konačan i neponovljivo naš; da ga moramo živjeti prije smrti jer drugog vremena neće biti; da ga olako možemo promašiti i izgubiti najvlastitiju pravost; i zato nam je čuvati naše nutarnje biće, te biti svoj na svome uvijek i svuda. U pojavnom obliku, moja platna su definirana vedrim, veselim bojama, to je jedna razigrana „Ciciban“ paleta,crtež je dvodimenzionalan, plošan, jasno definiranih ploha. Dakle, formativni je element – u svojoj vedrini i veselosti – u opreci sa sadržajnom porukom samoga platna. Tom dopadljivošću želio sam zarobiti očni živac gledatelja. Čovjek ne može ne pogledati platno, a kad ga pogleda, može ga shvatiti jer nije preduboko. A kad ga shvati, ja sam mu, nadam se, pokvario popodne, moguće i cijeli tjedan.

(Robert Torre o vlastitom slikarstvu, kolovoz 2021.)

Foto: Hrvatsko društvo likovnih umjetnika