Institut Liszt – Mađarski kulturni centar Zagreb predstavio je izložbu suvremenog mađarskog dizajna na Zagreb Design Weeku 2022. Mađarska, na pametan način, od 2015. sustavno promovira državu i gospodarstvo putem dizajna. Ove godine, u suradnji s Mađarskom udrugom za inovacije i Nacionalnim uredom za intelektualno vlasništvo, kustosica Rita Mária Halasi odabrala je 24 pametno dizajnirana proizvoda kojima Mađarska odgovara na globalne izazove.

Izložba uključuje EKG integriran u pametni telefon, univerzalni ergometar, računalni program za timsko mjerenje s umjetnom inteligencijom, bicikl na užad i invalidska kolica na užad i ručni pogon, dvosjed za trening i rekreacijski sport, pametno spremište za bicikle, električni čamac, infrastrukturu za punjenje električnih automobila, pokretni hologramski prikazni sustav, računalni program za izgradnju LEGO objekata, hi-fi zvučnik, samodezinficirajuće zidne i podne obloge, električna invalidska kolica, digitalni sustav za provjeru učinkovitosti dezinfekcije ruku, opremu za dijagnostiku srca, GIS program, solarni kolnik, informacijski sustav nogostupa za promet bez prepreka, sustav nadzora i upravljanja za staklenike, aplikaciju koja mjeri težinu i veličinu tijela goveda bez stresa te sustav proizvodnje na bazi huminske kiseline.

Izložba je ostavila dojam na ovogodišnjem Zagreb Design Weeku te smo više o pametnim rješenjima odlučili saznati u razgovoru s novom direktoricom Instituta Liszt, Annom Mladenovics.

Pametna Mađarska

Izložba je koncipirana oko sedam tema: pametni grad, pametna kuća, pametna mobilnost, pametno slobodno vrijeme, pametni sport, pametna poljoprivreda, pametno zdravstvo. Koliko su teme povezane i postoje li teme koje pokazuju veći potencijal u kreiranju pametnih rješenja i zašto je to tako?

Po principu inovaciju je teško priopćiti široj javnosti zbog visokog stupnja tehničke složenosti. Pri slaganju izložbenog gradiva najveći je izazov bio tražiti inovacije koje se mogu relativno lako promovirati, koje se čine korisnima i laicima i čiju funkciju možemo lako objasniti. Naša kategorizacija za izložbene predmete je isto primarno usmjerena na prihvatljivost, pa je u izložbenom gradivu moguće pronaći predmete čija se klasifikacija možda čini samovoljnom – na primjer kategorije sport i slobodno vrijeme međusobno su zamjenjive. Međutim, istraživanje i razvoj u današnjici su veoma specijalizirani te se najčešće fokusira na konkretan problem dok se traži rješenje. Koje su to teme s najviše potencijala ovisi o kapitalu, jer ove inovacije zahtijevaju puno vremena i financija. A kapital se okreće tamo gdje vidi najveću društvenu korist. Svakako bih istaknula pametnu poljoprivredu i možda pored toga još pametno zdravstvo i mikromobilnost kao važne trendove.

Na koje sve izazove odgovaraju predmeti, tj. izlošci na izložbi? S kojom su se svim problemima ljudi, korisnici susretali da im je kreiranje proizvoda bilo neophodno za doskočit problemu?

Kad bih morala sažeti ovaj vrlo širok spektar gradiva, rekla bih da su u svakom razdoblju promjenjive društvene potrebe poticale ljude da na nastale izazove eksperimentiraju s različitim rješenjima. U slučaju brzo promjenjivih potreba, potreban je sve veći broj novih odgovora. Na primjer, mobilnost kao tema dobila je dva velika panela, očito to nije slučajno. Urbani biciklizam, prijevoz bez prepreka, zamjena automobila u gradu na mikromobilne uređaje su sve više popularni trendovi. Njihov razvoj počeo je mnogo ranije, ali izazovi covida su aktualizirali važnost ovih predmeta, poput u ovoj izložbi predstavljenog skenera za higijenu ruku i samodezinficirajuće podne obloge.

Koliko je vremena bilo potrebno da se pojedini predmeti, tj. rješenja problema, kreiraju? Koliko je zahtjevan posao kreiranja pametnih rješenja?

Inovativni predmeti koje predstavljamo su već prošli fazu prototipa, već su prisutni u serijskoj proizvodnji ili su spremni za serijsku proizvodnju. Dolazak do ove točke često je rezultat desetljeća uloženog rada. Općenito, možemo reći da iza svakoga od njih stoji opsjednuta osoba ili tim, koji je često puta cijeli svoj život, a nerijetko i privatni život, posvetio ovome jednom cilju. Kada smo snimili kratke filmove o pojedinim predmetima, proveli smo cijeli dan kod proizvođača. Ponekad ovi fantastični izumi dolaze iz šokantnih uvjeta iz garaža. Poseban doživljaj je vidjeti fanatičnu predanost i kulturu rada u ovim timovima. Rekla sam kolegi operateru da ćemo zbog ovog iskustva sigurno 15 godina dulje živjeti…

Koliko je znanstvenog, inženjerskog, a koliko kreativnog rada utrošeno u realizaciji predmeta? Iako se radi o tehnološkim predmetima, ne mogu ne primijetiti njihov kreativan karakter…

Istraživanje i razvoj je užasno konkurentna sfera. Bez prepoznatljivog dizajna čak i najneobičnija tehnička bravura, najpametnije rješenje može postati beznačajno. Bez prepoznatljivog dizajna ne možete probiti svjetsko tržište. Srećom mađarski dizajn je prilično visokog standarda i ponekad sami inženjeri moraju dodatno raditi kako bi ispunili kriterije dizajna.

Kako ste baš te predmete izabrali, pretpostavljam da je selekcija bila zahtjevna? Koje kriterije su predmeti/rješenja morali zadovoljavati da biste ih izabrali za izložbu kojom predstavljate odgovore na probleme, gospodarske, ekološke i društvene izazove svijeta.

Odabir se temeljio na stotinu najboljih mađarskih inovacija (TOP 100) koje su tu titulu osvojile dvije godine prije samog stvaranja izložbe (2021.). Bili smo preplavljeni idejama. Zajedno s Inovacijskom udrugom napravili smo veliki korpus od 80 predmeta. Kategorizacijom radi lakše prezentacije taj broj smanjen je na oko 40-ak predmeta. Od ovih su predstavljeni u izložbenom gradivu inovacije razvijača kojima smo se mogli najbrže surađivati. Tijekom stvaranja gradiva, koje pokazuje inovacije, ključna je brzina jer su predmeti veoma kvarljivi: ono što je danas vrhunska inovacija, sutra može postati banalan proizvod, ili može ostati ne bez konkurencije. Ova građa je predstavljena tijekom ljeta u 2021. godine, a očekujemo da će biti predstavljena do sljedećeg ljeta. Nakon toga moramo stvoriti novu izložbu.

I prema vama, nakon selekcije i iskustva biranja predmeta i osmišljavanja izložbe – koliko i kakav je pametan svijet na mađarski način?

Budući da smo mala država, svoje izvanredne ideje i njihovu realizaciju vidimo kao ključ našeg opstanka. Genijalan koncept i utrživost nisu dovoljni, a implementacija često zahtijeva velika ulaganja. Zato naša izložba pokreće dijalog sa širim svijetom – u nadi zajedničkog rješenja globalnih problema.