Ako vam se čini da Božić svake godine počinje sve ranije, u pravu ste. Ili barem kad je u pitanju 2021. godina, a razlog tomu nije samo taj da bi nas proizvođači natjerali da trošimo više

Nordstrom je svoj ovogodišnji vodič za božićne darove predstavio još 4. listopada. Amazon je slijedio već 25. listopada. Matchesfashion ga je svojim kupcima u inbox poslao 6. studenog. Cos 4. studenog. Yoox 9. studenog. I lista ide u nedogled. Gotovo svi brendovi i online trgovine već imaju božićne shopping vodiče raspoređene po svojim stranicama, društvenim mrežama i newsletterima, a još nas gotovo čitavi mjesec dijeli od prve adventske svjećice, a kamoli samog Božića.

Prije nego što odlučite da nema šanse da ove godine podržite te marketinške trikove, uzmite u obzir drugu stranu priče. Iako možda jest točno da se kroz godine sezona božićnog shoppinga produžila, to je počelo još u kasnom 19. stoljeću i nastavilo se kroz cijelo 20. i sve do danas. Jednim dijelom bilo je to kako bi se kupce natjeralo da potroše više, a jednim kako bi se rasteretilo prodavače i radnike u tvornicama u tom napornom periodu, piše Slate. Međutim, ove godine situacija je vrlo specifična.

Pandemija je usporila svijet što smo osjetili već prošle godine. Proizvodnja i isporuka usporene su zbog različitih mjera u pojedinim zemljama, oboljenja, ali i čestih prosvjeda radnika. Osim toga, Kina trenutačno prolazi kroz veliku krizu zbog nestašice ugljena. Vlasti su zbog toga krenule s redukcijama struje pa na ulicama pojedinih gradova nema ulične rasvjete, u zgradama ne rade liftove, a struja je uskraćena i tvornicama što je dodatno usporilo proizvodnju unutar tog drugog najvećeg gospodarstva svijeta.

Uz sve to, ove se godine, piše BoF, očekuje da će kupci trošiti oko 8 posto više nego 2020. godine odnosno da će u božićnoj sezoni ove godine potrošiti 1,3 bilijuna dolara. Upravo zbog toga, trgovci su odlučiti krenuti s ranijim oglašavanjem božićne ponude kako bi tu potrošnju raspršili na što dulji period i osigurali da će naručeno stići i isporučiti. A čini se da na isti način razmišljaju i kupci. Prema istraživanju NDP-ja 51 posto američkih kupaca planira božićni shopping obaviti i prije Dana zahvalnosti koji ove godine pada 25. studenog. CNBC piše da to čine upravo zbog toga kakav emocionalan utisak na njih ima nestašica uzrokovana pandemijom odnosno boje se da će ostati bez proizvoda koje žele.

No, ako maknemo na stranu poticanje na veću potrošnju i težnju za imanjem nečega što neće na vrijeme stići iz Kine, uranjena kupovina možda i nije tako loša ideja. Florence Kelley, velika borkinja za prava radnika i žena, pisala je u svom eseju The Travesty of Christmas 1903. godine o tome koliko su teški uvjeti rada u božićno doba kad se zahtjevi povećavaju, radno vrijeme produžuje, a božićno veselje zamjenjuje gorčina. Situacija ni danas nije mnogo drugačija. Osim rasterećenja radnika, ranijim shoppingom možemo podržati male lokalne proizvođače kojima za izradu proizvoda često treba mnogo duže nego tvornicama u Kini. Takvi su darovi posebniji i utjelovljuju ideju o Božiću kao blagdanu darivanja na više razina.

Fotografija: Heidi Fin