Već nekoliko godina govori se o povratku trenda putovanja vlakovima. Mnoge su zemlje u skladu s tim obnovile svoje pruge kako bi što optimalnije funkcionirale u lokalnom, ali i međunarodnom prometu. Na naše veliko zadovoljstvo jer vlakovi su doista poseban doživljaj mnogim putnicima.
Upravo su u međunarodnom prometu vidjele obnovu nekadašnjih prizora romantičnih putovanja vlakom koja bi trajala i nekoliko dana, a u sklopu kojih ste mogli vidjeti pojedine zemlje na najljepši mogući način. Iz tog razloga sve su češće rute u sklopu kojih možete kupiti kartu za noćna putovanja vlakom. Obnovljena popularnost ovog oblika prijevoza mogla bi se činiti zbunjujućom sve dok ne uzmete u obzir apetit putnika za trendom sporog življenja i uživanja u usputnim doživljajima. Također, tu je i sve veća osviještenost brige o okolišu te donošenje odluka kojima možemo smanjiti svoj ugljični otisak.
Francuska je recimo nedavno zabranila letove na kratke udaljenosti kao odgovor na Europski zeleni plan (eng. European Green Deal), ambiciozni plan za smanjenje emisija iz prometa za 90 posto do 2050. Vlakovi u kojima možete spavati ovdje „dolaze“ kao savršena alternativa, i jako uzbudljiva jer, priznajte, kad ste zadnji put putovali vlakom i spavali u njemu? Jeste li uopće putovali na taj način?
Neke od novih i ljepših putovanja vlakom
Nekoliko europskih državnih ili subvencioniranih željeznica prednjači s novim vlakovima čiste energije i proširenom uslugom u njima. Francusko ministarstvo prometa uložilo je više od 100 milijuna eura u državnu željeznicu SNCF i to za modernizaciju kabina za spavanje. Rezultat tog ulaganja su udobna sjedala i kreveti, pouzdan Wi-Fi i nove rute. Tako sada možete putovati udobnim vlakovima od Pariza do Nice, Berlina i Tarbesa te produžiti skroz do ulaza u Pireneje na samom jugu Francuske. Austrijski državni ÖBB trenutno upravlja s 20 noćnih linija, a neke od njih uključuju nove veze od Beča do Amsterdama i Pariza. Tvrtka je upravo naručila 33 spavaća vlaka koji kreću u promet ove godine i to se s nestrpljenjem iščekuje.
Ono što su nekoć bili vagoni za spavanje danas su postale „male spavaće sobe“ koje uključuju sav komoditet modernog doba. Većina spavaćih vagona dizajnirana je za parove ili višečlane obitelji, a uključuje čak vlastite toalete i tuševe. Vlakovi u vlasništvu privatnih tvrtki također se uključuju na tržište noćnih vlakova.
Njemački Alpen-Sylt Nachtexpress nedavno je krenuo s rutama od Salzburga i Bodenskog jezera do otmjenog otoka Sylt u Sjevernom moru. Južni dio prolazi divnim alpskim krajolicima, a zavšava na sjeveru u najljepšoj regiji. Vlakovi su u potpunosti opremljeni za dugačka putovanja, a spavaći vagoni izgledaju kao male hotelske sobe s privatnim kupaonicama.
Isto vrijedi i za švedsku privatnu tvrtku Snällåget, koja vozi noćne rute od Stockholma do Malmöa i do pokrajine Jämtland. Pariška tvrtka Midnight Trains prošle je godine započela s intenzivnim planiranjima ruta vlakom, a sebe opisuju kao “hotel na tračnicama”. Tome u prilog ide i plan za 2024. godinu kada će povezati Pariz vožnjom sve do Edinburgha i Lisabona.
Priča o putovanjima vlakom ne može proći bez Italije koja je kroz povijest održavala mnoge noćne rute i to uglavnom one koje povezuju velike gradove. Za iduću je godinu najavila veliki povratak legendarnog vlaka Orient Express koji ovog puta nosi naziv Treno della Dolce Vita, a čije će rute obnoviti s 10 novih opcija koje će prolaziti manje posjećenim regijama. Svaki će imati svoju temu, poput Pijemontskih tartufa i vina i sicilijanskog baroka te apartmana s retro dizajnom Gia Pontija iz 1960-ih, kao i salone sa zabavom uživo. Ova ideja koja je već sada izazvala veliki interes, partnerstvo je između državne tvrtke Trenitalia i luksuzno-ugostiteljske tvrtke Arsenale Spa, a obećava zasladiti iskustvo noćnog vlaka stilom koji to mogu samo Talijani. I da, jedna od stanica ovog „slatkog“ putovanja bit će i Split.
Foto: Unsplash, www.nachtexpress.de, www.orient-express.com, Midnight trains