Europska komisija donijela je povijesnu odluku o uvođenju carina na električna vozila proizvedena u Kini, potvrdivši nagađanja koja su se već neko vrijeme pojavljivala u javnosti.
Ova mjera, koja stupa na snagu odmah, proizašla je iz devetomjesečne istrage koja je utvrdila da kineski proizvođači električnih vozila (EV) primaju značajne državne subvencije. Te subvencije omogućuju kineskim tvrtkama da svoje proizvode nude po znatno nižim cijenama od onih proizvedenih u Europskoj uniji, gdje su troškovi energije i rada znatno viši.
Kako prenosi EuroNews, prema odluci Komisije, carine će varirati ovisno o proizvođaču. BYD će biti pogođen carinom od 17,4 %, Geely s 19,9 %, dok će SAIC biti suočen s najvišom carinom od 37,6 %. Tesla, koja također proizvodi vozila u Kini, suočit će se s carinom od 20,8 %. Carine će za sada biti privremene, a konačne će biti implementirane u studenome ove godine, nakon što o njima glasaju svih 27 država članica EU-a.
Europska komisija zaključila je da subvencije kineskim proizvođačima narušavaju tržišnu ravnotežu i ozbiljno prijete europskoj industriji električnih vozila, koja bi mogla pretrpjeti značajne gubitke i ugroziti više od 12 milijuna radnih mjesta, izravno i neizravno povezanih s ovom industrijom. Uvoz kineskih električnih vozila rapidno je porastao, od 3,9 % tržišnog udjela u 2020. godini do čak 25 % krajem 2023. godine, što je dodatno potaknulo Komisiju na uvođenje ovih mjera.
Kineska gospodarska komora EU-a osudila je uvođenje carina, nazivajući ih “politiziranim” i “protekcionističkim” potezom, dok kineski proizvođači električnih vozila izražavaju nadu za rješenjem putem dijaloga. S druge strane, Europska komisija naglašava kako su carine nužne za neutralizaciju nepravedne prednosti koju kineski proizvođači imaju zahvaljujući subvencijama te za zaštitu europske industrije i radnih mjesta.
Odluka o carinama predstavlja značajan trenutak u trgovinskim odnosima između EU-a i Kine, s mogućim dalekosežnim posljedicama za obje strane. Prvi neobvezujući glas o ovim mjerama članice EU-a će održati za dva tjedna, što će poslužiti kao pokazatelj političke klime unutar bloka. Tarife će ostati na snazi dok se ne donese konačna odluka za četiri mjeseca, a države članice mogu blokirati prijedlog ako postignu kvalificiranu većinu.
Foto: Unsplash