Poznata japanska savjetnica za organizaciju, Marie Kondo, koja je svojim tehnikama osvojila svijet ima svoju konzultanticu i u Hrvatskoj. Njeno ime je Petra, mlada je i ambiciozna, a za Graziju otrkiva i kako stvarno prakticirati poznatu KonMari metodu.

Pandemija koronavirusa iznjedrila je niz novih projekata, kreativnih ideja, poslova, samozaposlenih kreativaca, ideja. Nama je pažnju svakako privukla i mlada Petra Pupić koja ja naime, završila edukaciju poznate Japanke Marie Kondo. Sjećate se realityja koji je obuzeo javnost, pa i publiku u Hrvatskoj? Nije li idealno vrijeme da njenu KonMari metodu isprobate upravo sada – kada vrijeme ionako provodite kod kuće. Ako trebate pomoć oko pospremanja ili organizacije, više u Googlr ne morate upisivati Maire Kondo, već jednostavno nazovite Petru!

Kako si se upoznala, tj. kada si se prvi put susrela s organizacijom Marie Kondo? Što te toliko osvojilo i zašto misliš da je osvojila doslovce cijeli svijet? Jesi li odmah pomislila kako bi istu uslugu htjela pružiti u Hrvatskoj?

S Marie Kondo me indirektno upoznao moj suprug. Naime, nakon njegovog spremanja za posao ormar bi ostao čitav samo ako su stvari koje je htio bile na samom vrhu složenih hrpa. Ukoliko su bile u sredini ili na one nesretne dane na samom dnu, cijela hrpa se morala ponovno slagati iza njega. Sjetila sam se da sam negdje vidjela slaganje u obliku imitacije složenih kazeta gdje su sve stvari na prvu vidljive i pri uzimanju se ne moraju dirati ostale stvari. Pri pretraživanju je njena metoda iskočila prva te sam složila sve po uzoru na tu, meni do tada nepoznatu, simpatičnu japanku. Činjenica da su tako ostali složeni i nakon dva tjedna uz konstantu upotrebu me nagnalo da nastavim i dalje koristiti i proučavati njenu metodu.

Vjerujem da je upravo ta činjenica, da nakon samo jednog temeljitog pospremanja cijelog doma je i dalje moguće imati kontinuirano organizirani dom, jedna od glavnih stavki zbog kojih je osvojila i mene i cijeli svijet.

Druga stavka, po meni i puno bitnija, je da sama metoda pruža puno više. Rezultat spremanja nije samo organizirani dom, već i osobni rast. Mijenja se vaš odnos prema stvarima, više ih cijenimo i brinemo o njima, počinjemo imati više samopouzdanja i više vjerovati sebi kod donošenja odluka, a kako i ne bi kada ste morali donijeti odluku za svaku pojedinačnu stvar koju posjedujete.  Počinjete pronalaziti tu istu radost i zahvalnost u svemu oko sebe kao i reći snažno “ne” za ono što ne budi radost u vama. Suočavanje sa vašim stvarima vas ujedno suočava sa vašom prošlošću kao i sa strahom od budućnosti jer oni ne samo da upravljaju načinom na koji odabirete stvari koje posjedujete već predstavljaju i kriterije kako donosite odluke u svim aspektima svog života uključujući odnose s ljudima i posao. S druge strane, kada živite u sadašnjem trenutku i u lijepom i urednom domu, počinjete više slušati sebe, otkrivate tko ste i kako točno želite živjeti. U početku nisam ni znala da postoji mogućnost da itko osim nje može nuditi uslugu njene metode, posebno izvan SAD-a no, kada sam saznala za edukaciju odmah sam se javila.

Jesi li i prije edukacije imala potrebu reorganizirati, pospremati, pomagati drugima u tome? Kada se javila ljubav prema istom i kako si pronašla sebe u cijeloj ideji?

Često se organizatore pita jesu li oduvijek uredni i organizirani ili se odjednom dogodio okret za 180 stupnjeva. Ja spadam u potonje. Konstantno gubljenje vremena na pronalazak stvari kao i velika količina istih su me u jednom trenutku mog života počele gušiti i sputavati u tome da posvetim pažnju stvarima koje volim. Nakon što sam napravila svoj KonMari Festival (sve kategorije) i vidjela kako metoda odlično funkcionira te zbog toliko pozitivnog iskustva se u meni javila ona prirodna potreba javiti za tu metodu svima oko sebe i želja da ih vodim kroz nju.

Je li bilo teško prijaviti se na edukaciju, koji su bili uvjeti i kakvo ti je bilo to iskustvo?

Otežavajuće je što se edukacija rijetko održava van SAD-a. Na kraju 2019. godine je konačno bio najavljen termin za edukaciju u Londonu u svibnju 2020., međutim, dogodio se Covid te je edukacija pomaknuta za nekoliko mjeseci i to na online platformu. Sama prijava na edukaciju je lagana, nakon edukacije svatko dobije svojeg mentora s iskustvom koji prati i evaluira tvoj rad te je potrebno predavati izvještaje s minimalno dva klijenta od kojih jedan mora proći cijeli KonMari festival koji uključuje sve kategorije – to su odjeća, knjige, papiri, komono (razni predmeti) i na kraju sentimentalne vrijednosti. Nakon uspješne evaluacije se može pristupiti pisanom ispitu, te nakon njega slijedi završni intervju.

Bilo je to jedno vrlo lijepo i zahtjevno iskustvo u kojem sam naučila puno o sebi, ali i o odnosu sa drugima. Rad s klijentima je bilo jedno novo iskustvo gdje napokon postane jasna razlika između završnog organiziranja doma samoj sebi i to nakon dugo vremena učenja i proučavanja o ovoj metodi te rada s klijentom koji se prvi put susreće s toliko puno psihičkog i emocionalnog napora pri spremanju i organizaciji svog doma. Ujedno biti i vodič i potpora u cijelom procesu je zahtjevno ali za mene osobno jako ispunjujuće te nakon svakog uspješnog dana s klijentom sa sobom nosiš i dio njegove sreće.

Je li Hrvatska plodno tržište za poznatu metodu KonMari? Imaš li već svoju stranicu, kako komuniciraš svoje usluge, gdje se može prijaviti za njih i kakve su reakcije?

Problem nereda te sve većeg konzumerizma i viška stvari je prisutan globalno i ne poznaje državne granice stoga su usluge profesionalne organizacije doma sigurno potrebne i u Hrvatskoj. To možemo i provjeriti jednostavnim pitanjem, ako vam kažem da vam nenadano dolazim na kavu za 15 minuta, da li ćete stići vratiti dnevni nered na svoje mjesto i da li će vam biti neugodno ako slučajno otvorim neki ormar ili ladicu.

Ono što KonMari metodu izdvaja od ostalih je to što s entuzijazmom razbija standardni odnos sa stvarima i sa svojim domom. To je možda baš ono što većini ljudi na ovim prostorima i treba – nešto što će ih napokon pomaknuti s mrtve točke u organizaciji doma i što će im pokazati da spremanje ne mora biti samo dosadni posao koji se mora odraditi i koji je svrha samom sebi već dio puno važnijeg procesa u kojem učimo o sebi i postajemo bolje osobe.

Što se tiče komunikacije usluga, može me se naći na službenoj stranici Marie Kondo – konmari.com pod rubrikom Consultants. U fazi sam otvaranja obrta i web stranice. Društvene mreže su u začetku, konkretno Facebook i Instagram pod nazivom Root of Joy, gdje se nalaze i moji kontakt podaci. Budući da se KonMari metoda primjenjuje i na digitalni sadržaj, mišljenja sam da bi i društvene mreže trebala razvijati i koristiti polako, sa svrhom i paralelno s mojom poslovnom pričom.

Možeš li nam pobliže objasniti što je KonMari metoda i što ljudi uopće mogu očekivati kada zatraže tvoje savjetovanje? Kome je namijenjeno?

KonMari metoda ima šest glavnih pravila pospremanja:

Posvetite se pospremanju – kao i svaka nova odluka koja od nas zahtjeva promjenu navika tako i detaljno pospremanje zahtjeva vrijeme kao i fizički i emocionalni napor ali koji će se na kraju višerostruko isplatiti
Zamislite svoj idealni životni stil – osim što nam je to glavni cilj, ovo nam je i glavna zvijezda vodilja kada u bilokojem trenutku zapnemo tijekom pospremanja jer nas određena stvar vuče u prošlost ili daleko u budućnost. Zapitamo se vidimo li tu stvar u životu kakvog smo zamislili da želimo živjeti.
Prvo završite sa raščišćavanjem – tek kada smo vidjeli koje stvari i koja količina istih ostaje u našem domu možemo najbolje vidjeti kako ih složiti i gdje ih spremiti. Sva mjesta na koje ćemo spremiti naše drage predmete su privremena dok ne napravimo i zadnju kategoriju.
Sprema se po kategoriji, ne prema lokaciji – to znači da kada radimo npr. odjeću ne radimo ormar (lokaciju) već donesemo svu odjeću (kategorija) koju posjedujemo na jedno mjesto ili bolje rečeno na jednu hrpu. Od donjeg rublja pa sve do zimskih jakni. Imati ćete bolju predodžbu količine koju posjedujete i lako ćete vidjeti imate li više količina jedne te iste stvari tj. duplikata.

Kategorije idu sljedećim redom:

1. Odjeća
2. Knjige
3. Papiri
4. Komono – razni predmeti (hobiji, kuhinjske potrepštine, kupaonske potrepštine, električna oprema itd)
5. Sentimentalne vrijednosti

Kada se radi o poslovnom prostoru, kategorije su iste izuzev prve. Dok su kod digitalnog organiziranja kategorije:

a) Dokumenti
b) E-mailovi
c) Smartphone aplikacije

Prati se točno određeni redosljed kategorija – s obzirom da odlučujemo za svaku stvar ostaje li na temelju izaziva li radost, metoda je posebno dizajnirana da ide redosljedom gdje će klijent moći usavršiti svoju sposobnost razlikovanja onoga što mu izaziva radost tj. od lakšeg prema težem. Naravno postoje iznimke, ako se netko intenzivno bavi nekom kategorijom npr. modom, za njega odjeća neće biti prva na redu jer je više vezan za nju.
Zapitamo se za svaki predmet izaziva li radost u nama – za razliku od uobičajenih metoda gdje se gleda čega se riješiti, u ovoj metodi se radi obrnuto – gleda se što se zadržava. Bitno je držati stvar čvrsto sa obje ruke i promatrati kako nam tijelo pritom reagira. Kada nam zaiskri radost tada osjetimo val uzbuđenja. Najbolji primjer je kad vas zamolim da mi pokažete jednu od svojih najdražih vesti ili najdražu šalicu. Takav osjećaj, ili bar približno takav, želimo imati za svaku stvar koju posjedujemo. Neke stvari kada ih primimo u ruke neće odmah zaiskriti radost kao što može biti na primjer čekić, ali kada se sjetimo koju onu svrhu ima i kako nam olakšava život onda se ponovno ta iskra javi zbog njegove korisnosti u našem životu. Bitno je uvijek zahvaliti se predmetu nakon što smo ga odlučili donirati jer nam je u nekom trenutku izazivao radost, a sada nam pomogao uvidjeti što volimo a što ne.

Imajući na umu da su dva glavna problema neorganiziranosti činjenice da naše stvari nemaju svoje mjesto ili da imaju svoje mjesto ali je teško dostupno, potrebne su nam dvije vještine da naš dom ostane zauvijek organiziran:

Sposobnost posjedovanja samo onih stvari koje nam iskre radost a otpuštanja ostalih
Sposobnosti nalaženja mjesta za svaku stvar koju posjedujemo na mjesto na kojem je lako vidljiva i dostupna

Namjenjeno je svakome kome nered oduzima čak i pet minuta više nego što je potrebno da bi se mogli usredotočiti na ono čemu zbilja žele posvetiti svoje vrijeme, bilo da se radi o kući ili o poslovnom prostoru ali i onima koji su primjetili da ih jaka vezanost za stvari ustvari sputava a ne ispunjava.

Ono što je intuitivno za većinu  poslovnih pothvata je imati stalne klijente, no mi težimo suprotnome, da nas klijent treba samo jednom jer će promjene biti  iz korjena i to one koje će se bazirati na njegovoj definiciji radosti – od tuda i moje ime Root of Joy ili Korijen Radosti. Od organiziranog doma ili radnog mjesta jednom zauvijek, (pri čemu je važno razlikovati privremeni dnevni nered za koji je potrebno otprilike 20 min da se sve vrati na svoje mjesto te potpunu neorganiziranost o kojoj se ovdje govori), preko odnosa prema sebi i svom životnom stilu pa sve do odnosa prema drugima i okolišu.

Vezano uz okoliš i zdravlje, ukoliko je klijent zainteresiran, unutar KonMari usluge pomažem i sa Zero Waste savjetima, što znači da možemo proći i sve predmete i sredstva koja klijent koristi a štetna su za njega i okolinu te ih zamjeniti održivima nakon što se potroše. To uključuje sve od plastičnih ambalaža, sredstava za čišćenje, svih potrošnih predmeta koje koristimo te proizvoda za osobnu higijenu. Sve stvari koje je klijent odbacio se prosljeđuju dalje bilo u vidu prodaje, zamjene ili donacije što je u skladu s cirkularnom ekonomijom. Ostatak odlazi na reciklažu.

Foto: Unsplash, Photo courtesy of KonMari Media, Inc.