Romantiziranje godišnjih doba i njihovih estetika ogleda se u jesenskim kolekcijama dekoracija koje stižu već početkom kolovoza, ali i sve intenzivnijim kuriranjem “jesenskih doživljaja” – primjerice kroz off-season izlete, uređenje doma, ali i sadržaje koje konzumiramo. Barem ste jednom ovih dana vidjeli podsjetnik da je stigla “sezona” gledanja Gilmoreica

Već nekoliko godina, pak, prijelaz u jesensku sezonu obilježava i “Only Murders in the Building”, serija koja se neopravdano nije smjestila u sve brojnije vodiče kroz cosy jesen. A ipak, ovo je ultimativna feel-good serija, usput prožeta vizualnim prikazima New Yorka, toplih interijera monumentalnog hotela Arconia, ali prije svega nenadmašnim dijalozima Martina Shorta, Stevea Martina i Selene Gomez.

Pogledali smo prve epizode pete sezone, koja zasad ne da nastavlja dobar dojam nego i polako nadmašuje prethodne sezone, što je za sitcom s uvijek istom formulom (ubojstvo u zgradi) popriličan uspjeh.

New age mafija inspirana Muskom, Zuckerbergom i Gwyneth Paltrow

U petoj sezoni ponovno pokušavamo prodrijeti u mistično ubojstvo, ovoga puta vratara Lestera, koji je tijekom 30 godina rada u Arconiji dotaknuo život gotovo svakog stanovnika. Ipak, iako je proveo tamo cijeli radni vijek, o Lesteru drugi ne znaju mnogo, a posebice ne o njegovoj involviranosti s njujorškom mafijom, i to u srcu same Arconije. Tko je čovjek koji je stanovnike zgrade pozdravljao svakodnevno i kako je njegovo ubojstvo povezano s obitelji Caccimilio, nekoć znakovitom mobsterskom obitelji New Yorka, koja danas, ironično, živi u kući u kojoj se snimao “Godfather”, a mlada generacija sinova pokušava se proslaviti podcastom?

Martin Short, Steve Martin i Selena Gomez zalaze u Lesterovu prošlost i pritom nailaze na plejadu likova koji čine new-age mafiju – onu koja ne kontrolira nasiljem, nego kapitalističkim pothvatima, i neodoljivo podsjećaju na primjere iz stvarnosti kao što su Elon Musk ili Mark Zuckerberg.


Christoph Waltz je Sebastian Bash, čovjek koji gotovo “posjeduje” internet; Logan Lerman mladi je nepo baby milijarder koji se želi prikazati drukčijim od svoje old-money familije, a Renée Zellweger gotovo parodira Gwyneth Paltrow ili Marthu Stewart, vlasnicu lifestyle brenda i osobu koja će “popraviti” staromodan stan Olivera Putnama (Short) tako da cijelu blagovaonicu transformira u minimalističku bijelu odaju.

Svi su oni sumnjivci za Lesterovo ubojstvo, posjetitelji tajne Velvet sobe u Arconiji, i vrlo vjerojatno jedini koji znaju zašto je Lester ubijen – ali i zašto njegovo ubojstvo nije jedino.

Ako dva dobitnika Oscara i ambiciozno mlado ime nisu dovoljni, tu je i Beanie Feldstein, koja glumi Altheu ili Theu, glazbenicu koja se ne libi dijeliti svoje neprestane uspjehe.

Nikad komičniji trio

Uz svu tu postavu, u kojoj je još uvijek i Meryl Streep, originalan postav razlog je zašto se seriji iznova vraćamo. I to je u petoj sezoni ekstremno naglašeno; scenarij se, umjesto silnih zapetljaja (što je bio slučaj s četvrtom sezonom), vraća onome što seriju plasira u vrh cosy naslova i među neke od najboljih mystery sitcoma ovog desetljeća – ovom atipičnom, neusklađenom triju. Karakteristične igre replika i međusobnog teasanja zaživljavaju na novoj razini, dok istovremeno na najbolji mogući način ironiziraju osobine svakog od njih – narcisoidnost Olivera Putnama, introvertnost Mabel More (Gomez) i izgubljenost Charlesa Hadena (Martin).

Iako je pred nama još uvijek poveći dio sezone, prve četiri epizode imaju idealan tempo i dinamiku radnje tijekom 30 minuta. Okrenuti je u smjeru njujorške mafije moglo je biti izuzetno campy, ali ne nužno na dobar način. No uspijevaju izvrnuti te stereotipe, kreirati novu generaciju mobstera i pritom upadati u situacije koje su toliko apsurdne da vam ne mogu ne biti komične – toliko da čak i apsolutni promašaj pomlađivanja glumaca u flashbackovima i nelogičnosti u radnji jednostavno padnu u drugi plan, i tamo im dopuštamo da ostanu.

Ubojstva, staromodan luksuz Arconije smješten u suvremen svijet kojim diktira nova vrsta moći i kemija glavnog trija omogućuje da “Only Murders in the Building” i pet sezona kasnije ostaje svijet u kojem se želimo izgubiti.

Foto: Profimedia.hr, IMDb