Početkom godine na hrvatskom se tržištu pojavio novi modni brend. Ime mu je Seadro, a iza njega stoji mlada i iznimno inspirativna Monika Zubović. Nakon radnog iskustva koje je prikupljala i brusila u New Yorku, Milanu i Londonu, Monika se vratila u Hrvatsku i odlučila nam pokloniti jednu održivu modnu priču.
Kažem “pokloniti” zašto što je njezina životna i poslovna filozofija doista pohvalna i današnjem vremenu potrebna. Kada čujete kako Monika razmišlja i djeluje, poželjet ćete da je ovakvih priča još više.
Školovala si se vani, stekla radna iskustva, dobila neke nove ideje i vratila se u Hrvatsku. Reci mi za početak tko je Monika Zubović?
Moje putovanje do ovog trenutka puno je neobjašnjivih situacija i slučajnosti koje su se poklopile i odvele me na studije modnog dizajna i međunarodnog poslovanja, a kasnije i magisterija modnog menadžmenta i dizajna te usavršavanja istih u New Yorku, Milanu i Londonu. Cijeli taj put bio je sve samo ne linearan, predvidiv i siguran, ali mislim kako je zapravo u tome i čar. Prije ozbiljnijih početaka u svjetskim modnim metropolama, znanje sam upijala od Ana Marie Ricov koja mi je bila učitelj, mentor, ali i veliki uzor.
Prije otprilike 5 godina, snažna želja za razvojem i izlazom iz zone komfora odvela me na studij do New Yorka gdje sam kasnije neko vrijeme i ostala, zakoračila u vatru modne industrije i razbila vlastite iskonstruirane ideje modnog svijeta. Budući da sam još onda “žonglirala” svoje dvije pozadine (dizajna i međunarodnog poslovanja) zaposlila sam se u agenciji koja se bavi pozicioniranjem modnih brendova i plasiranjem istih na američko i kanadsko tržište.
Također, imala sam priliku surađivati s organizacijom koja se bavi ispitivanjem segmenata modnog dizajna kroz ekonomske, socijalne, kulturološke i ekološke programe kroz koje se optimizira proces dizajniranja oslanjajući se na probleme kao što su klimatske promjene, suvremeno ropstvo, smanjenje ljudskih i prirodnih resursa, opasne kemikalije, iskorištavanje tla i gubitak biološke raznolikosti… s ciljem predlaganja novih rješenja koja se oslanjaju na novu tehnologiju kako bi se pokrenuo odgovorniji opskrbni lanac koji čuva i štiti planetu i ljude. To iskustvo bio je moj prvi korak prema razumijevanju problema modne industrije na globalnoj razini.
Nakon New Yorka, put me odveo u Milano gdje sam zaokružila svoju priču s diplomom MA Fashion Management and Design te sam ondje provela vrijeme surađujući s velikim modnim kućama kao što su Versace i Prada, ali i startupovima iz Fashion Technology Acceleratora kojima je cilj unaprijediti modnu industriju inovativnim poslovnim modelima i korištenjem digitalnih procesa za razvoj proizvoda i usluga. Tu se primarno radi o razvoju brend i dizajn koncepata baziranim na testiranju različitih grupa inovativnih i interdisciplinarnih modula u kreativnim industrijama.
U kojem trenutku tog poslovnog i životnog putovanja si odlučila osnovati brend Seadro?
Sve suradnje s kreativcima, vizionarima, sanjarima i borcima iz raznih industrija i područja djelovanja imale su snažan utjecaj na mene osobno. Sva iskustva, dobra i loša, obilježila su određene etape i prekretnice u mom životu i tako me doveli do najvećeg izazova u kojemu se trenutno nalazim, a sve životne vrijednosti i lekcije trudim se projicirati na pristup poslu. To se prvenstveno odnosi na dublje razumijevanje svakog koraka u procesu izrade i plasiranja određenih proizvoda, kao i njihovih posljedica.
Prije 2 godine osjetila sam snažnu potrebu za djelovanjem na našim prostorima i direktnim stvaranjem nečega što uključuje ljude na drugačiji način, polazi od naših vrijednosti i fokusira se na opće dobro, a onda sam lagano počela pakirati kofere i pripremati se za povratak u Hrvatsku. Tako je nastalo Seadro – kao posljedica viđenja svijeta oko sebe i buđenja svijesti o svemu onome što nas pokreće i na što možemo utjecati. To me povezalo s brojnim ljudima i istomišljenicima s kojima trenutno stvaram ovu priču i gradim temelje kako bismo kasnije imali značajan utjecaj na područjima u kojima je to bitno.
Prva i osnovna filozofija brenda Seadro?
Poticati kreativnost kroz održivost.
Upravo je ta filozofija itekako važna za brend, njegovo poslovanje, prezentaciju…?
Uloga dizajnera danas ulazi u novu dimenziju u kojoj redefiniramo značenje dobrog dizajna, shvaćamo kolika je odgovornost u našim odlukama i razumijemo društvene implikacije našeg rada.
Zato se kod Seadra nismo fokusirali samo na estetiku i ergonomiju, već i na izbor materijala od kojih se izrađuje odjevni predmet ili dodatak, njihovo porijeklo i način na koji se materijali oblikuju u odjeću koju nosimo. Svaki od tih izbora troši resurse u različitim dijelovima svijeta i stvara naš opskrbni lanac, stoga je bitno da kreativnost djeluje kroz održivost.
Koliko ti je bilo izazovno pokrenuti Seadro i s kime sve surađuješ?
Pri stvaranju Seadra, glavni uvjet bio je kompletan uvid u proizvodnju materijala – tkanine i dodataka – od sirovine do njegovog konačnog oblika: kako su tretirane, gdje i u kojim uvjetima su obrađivane sirovine, koje su kemikalije korištene pri obradi, kakav im je utjecaj na okoliš i lokalna područja u kojima se obrađuju te kakav im je konačni performans u završnom obliku. To nam u konačnici omogućava potpunu kontrolu nad opskrbnim lancem i isključuje ekološke ili etičke nepravilnosti koje se u tom stadiju najčešće pojavljuju, a tradicionalnim putem im nije moguće ući u trag.
Idući uvjet bila je potpuno kontrolirana proizvodnja odjeće kroz suradnju s partnerima čije je poslovanje također stvoreno na snažnim etičkim temeljima. Cijeli taj proces uključuje velik broj ljudi, iziskuje brojna istraživanja, provjere i testiranja, i tako sve u krug dok se ne dobije željeni rezultat na svakom području.
Svi materijali korišteni za izradu odjeće dolaze iz talijanske pokrajine Como. Dugo vremena provela sam s proizvođačima kako bismo dobili krajnji proizvod čiste organske svile. Naša svila dolazi u obradi satena i georgetta i u određenim bojama kako bi svi uvjeti ekološke održivosti bili zadovoljeni, ali i kako bi se zadržale karakteristike tkanine koja ljeti hladi, a zimi grije, apsorbira višak vlage, ne upija mirise i pruža umirujući osjećaj na koži.
Nakon poduljeg istraživanja i testiranja, put me doveo do male proizvodnje Bella Seta u Banja Luci koji su bili otvoreni za ovaj oblik suradnje i potpune transparentnosti tako da sam dobila potpuni uvid u svaki segment izrade proizvoda, mogućnost boravka u radnji tijekom proizvodnje, ali i zajedničke izrade.
Kako se brend snašao u trenutnoj ekonomskoj situaciji?
Pogođeni smo kao i svi ostali, što koronavirusom što potresom. Ali iskoristili smo vrijeme karantene za rekonstrukciju našeg sustava. Radimo na novim projektima i na adaptaciji ovoj novonastaloj situaciji koja je uzdrmala sve industrije pa tako izložila ranjivosti cijeli modni sustav.
Na koju publiku ste orijentirani? Što misliš tko su vaši kupci?
Trenutno su to žene koje odjeću ne tretiraju kao potrošnu robu već kao nešto što im donosi radost jer mare za to kako je proizvod nastao.
One ne mare za trendove jer nisu robovi velikog sustava koji stvara vojsku klonova i koji nas tjera da sa svakom pojavom novog trenda odbacujemo onaj prethodni.
One su svjesne sebe i načina na koji se žele stilski izraziti, ali su spremne i otvorene za eksperimentiranje te znaju kako nove odjevne komade uklopiti u svoj postojeći stil.
Kako se može do vas doći, naručiti, showroom adresa u Zagrebu?
Svi proizvodi uskoro će ponovno biti dostupni na www.seadro.hr, a dostupni smo i po dogovoru svakog radnog dana od 10-18h u Ilici 47.