Nikola Filić kreativac je koji svojim brendom “Bomber” pomiče granice modne industrije. Sa svjetskim razmjerima i ultimativnom streetwear ideologijom, Bomber se sigurno probija kao novi modni fenomen, spominjan s divljenjem u modnim krugovima.

Cijela priča počela je 2016. godine, a sada, sedam godina kasnije ovaj mladi dizajner je spreman napraviti pravu revoluciju na modnoj sceni i na dobrom je putu da ostavi svoj trag u modnoj industriji – ne samo hrvatskoj, već i svjetskoj. 

S Nikolom smo porazgovarali o samim počecima brenda, inspiraciji, ali i otvorenosti domaćeg tržišta za nove individualce koji se žele istaknuti.

Prije svega, zanimljivo je da si se prije profesionalno bavio košarkom i igrao u Italiji. Kako je onda započela priča s Bomberom? Kada se dogodio prijelaz iz sporta u modu?

Priča o Bomberu nije proizašla iz prijelaza iz sporta u modu. Dok sam paralelno igrao košarku u Italiji, Češkoj, Njemačkoj i Hrvatskoj, razvijao sam svoj brend Bomber. Želio sam stvoriti nešto posebno što bi odražavalo moje interese izvan terena. Unatoč svojoj strasti prema košarci, oduvijek sam bio ljubitelj mode. Provođenje vremena u Milanu tijekom moje sezone u Italiji inspiriralo me da kombiniram svoju strast prema sportu s modnim stilovima i kulturama koje sam tamo susreo. Kada sam se vratio u Zagreb, osjetio sam snažnu želju za pokretanjem vlastitog modnog projekta. Tako je nastao Bomber, brend koji nije bio inspiriran sportom, već glazbenom kulturom i emocijama. Odlučio sam iskoristiti svoju strast prema modi i stvoriti brand koja bi prenosila duh glazbene kulture i emocija. Dok sam paralelno igrao košarku, posvetio sam se razvoju Bombera kao brenda koji odražava mladu kulturu i stil. Bilo je potrebno vrijeme, istraživanje i posvećenost kako bi se uspostavio identitet marke. I eto, danas je Bomber prepoznatljiv po svojoj jedinstvenoj estetici.

 

Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

 

Objavu dijeli BOMBƎR (@bomberclo)

Kakvu estetiku gradiš?

Naša estetika može se smatrati casual stilom s naglaskom na streetwearu. Gradi se na visokoj razini estetike. Bomber kao brand izgrađuje svoju estetiku na temelju tri glavna pravca: “Music Culture, Emotions i Youth”. Kroz našu estetiku, želimo prenijeti duh glazbene kulture, emocija i mladosti. Inspirirani glazbom i njezinim utjecajem na naša osjećanja, stvaramo dizajne koji odražavaju različite aspekte emocija. Želimo da naša odjeća izazove osjećaje, bilo da je to snaga, radost, tuga ili oduševljenje. Isto tako, mladost je središnji element naše estetike. Želimo biti prisutni u svijetu mladih, podržavati njihovu autentičnost i individualnost. Naša odjeća odražava svježinu, živahnost i energiju mladosti.

 

Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

 

Objavu dijeli BOMBƎR (@bomberclo)

Kao dodatak našoj estetici, naš moto je “Those who have no emotions, does not exist” (Oni koji nemaju emocija, ne postoje). Ova izjava odražava važnost emocija u našem svijetu. Vjerujemo da su emocije temeljni dio ljudskog postojanja i da nas čine živima. Dakle, naša estetika gradi se na spoju glazbene kulture, emocija i mladosti. Želimo da naša odjeća prenosi tu energiju i da svaki komad odražava jedinstveni storytelling.

Odakle crpiš inspiraciju za svoje kolekcije?  

Inspiracija za naše kolekcije crpimo iz raznih izvora, doslovno iz svega što nas okružuje. Kada stvaramo nove dizajne, ne gledamo isključivo druge brendove, već se fokusiramo na izgradnju vlastitog brand identiteta. Glavni pokretač naše inspiracije su osobne emocije. Sve počinje s njima. Naše emocije su ključne jer one određuju naše raspoloženje, stav i percepciju svijeta. One nas nadahnjuju i daju nam smjer. Ovisno o tome kako se osjećam, kakve emocije proživljavam, to utječe na moj izbor glazbe koju slušam. Glazba je također veliki izvor inspiracije za nas. Ona nam pomaže da prenesemo određenu atmosferu i energiju u naše dizajne. Naš cilj je stvoriti Bomber kao platformu koja dotiče ljude na emocionalnoj razini. Želimo da naša odjeća bude način izražavanja i da se ljudi mogu povezati s našim brendom. To je način na koji želimo ostvariti pozitivan utjecaj na ljude i biti prisutni u njihovim životima. Dakle, inspiracija nam dolazi iz naših osobnih emocija, glazbe i želje da stvorimo platformu koja povezuje ljude na dubljem nivou. To je naša strast i način na koji želimo ostvariti autentičan i pozitivan utjecaj u modnom svijetu.

Ono što je zanimljivo u cijeloj priči je da si samouk. Sve si naučio usputno kako si gradio i brend. To je dovelo i do ponekih izgubljenih suradnji. Koji je tvoj stav o tome? Bi li sada nešto drukčije napravio? 

Da, točno je. Samouk sam i tijekom proteklih sedam godina sam stekao veliko znanje o modnoj industriji, koja je poznata po svojoj kompleksnosti i izazovima. Budući da nisam imao formalno obrazovanje ili pozadinu u modi, bio sam suočen s izazovima i ponekad sam doživljavao izgubljene suradnje. Međutim, moj stav prema tome je vrlo pozitivan. Smatram da su ti izazovi i izgubljene suradnje sastavni dio procesa učenja i rasta. Svaka prepreka i svaki neuspjeh su me potaknuli da budem još bolji i da se razvijam. Svaki uspjeh koji sam postigao, ma koliko mali bio, cijenio sam više od neuspjeha. Iako bih sada, s iskustvom koje imam, možda donio neke druge odluke ili pristupio nekim situacijama drugačije, ne bih mijenjao put koji sam prošao. Ta ludost, vizija i želja da stvorim nešto trajno su me motivirali i doveli do postizanja uspjeha unatoč izazovima. S obzirom na to da nisam imao prethodno znanje o industriji, proizvodnji, brendingu i prodaji, morao sam učiti iz vlastitih grešaka. Svaki pad bio je prilika za učenje i rast. Kroz te izazove sam stekao neprocjenjivo iskustvo i znanje koje mi je pomoglo u daljnjem razvoju i uspjehu Bombera. Na kraju, vjerujem da je svaki put koji sam prošao bio neophodan da bih postigao ono što sam danas. Iako je bilo teško, ne bih mijenjao ništa jer me ta putovanja učinila jačim i donijela su me do mjesta gdje sam danas.

Proizvodnju si za vrijeme pandemije prebacio u Portugal s obzirom da nisi bio zadovoljan uvjetima na našem tržištu. Je li se išta promijenio u posljednjih godinu, dvije? Koliko je naše tržište otvoreno za nove poslovne pothvate? 

Da, točno je da sam tijekom pandemije odlučio prenijeti proizvodnju u Portugal. Nije da nisam bio zadovoljan uvjetima na našem tržištu, već sam želio podići kvalitetu i ostvariti novi nivo u poslovanju. Portugal je trenutno jedna od vodećih destinacija za proizvodnju u svijetu mode. Brendovi poput Balenciage, Off Whitea, Representa i mnogi drugi također su prebacili svoju proizvodnju u Portugal. Postoji nekoliko razloga zašto sam donio tu odluku. Prije svega, Portugal nudi širok spektar mogućnosti i resursa za realizaciju mojih dizajna i ideja. Imaju visoku razinu stručnosti i znanja u proizvodnji odjeće, što mi omogućuje da postignem visoku kvalitetu proizvoda. Također, Portugal je prepoznat po visokim standardima kvalitete i pažnji posvećenoj detaljima. 

To mi omogućuje da stvaram vrhunske komade odjeće koji su prepoznatljivi po svojoj izvedbi i trajnosti. Što se tiče našeg domaćeg tržišta, mogu reći da se situacija u posljednje vrijeme mijenja. Postoji sve veća otvorenost za nove poslovne pothvate i inovacije. Ljudi su više spremni podržati lokalne brendove i cijene originalnost i kvalitetu. Ipak, još uvijek postoji izazov u smislu konkurencije i pronalaženja prave niše na tržištu. Potrebno je dobro istraživanje, strategija i kontinuirano prilagođavanje kako bi se uspješno plasirali naše proizvode i brend. Sve u svemu, smatram da se naše tržište otvara za nove poslovne pothvate, ali je važno imati jasnu viziju, kvalitetan proizvod i prilagoditi se promjenjivim zahtjevima potrošača.

Već je prva kolekcija izazvala veliki interes ljudi, a da ne spominjemo da tvoj uspjeh od tada ide uzlaznom putanjom. Što je po tebi ključ uspjeha? 

Ključ uspjeha, po mom mišljenju, leži u nekoliko ključnih čimbenika. Prvo i najvažnije, to je strast. Strast je ono što me pokreće i što mi daje energiju da se svakodnevno posvetim svojem radu. Kada radite ono što volite, to se osjeti i odražava u kvaliteti vašeg rada. Drugi važan faktor je neprestano učenje i rast. Modna industrija je vrlo dinamična i zahtjeva stalnu prilagodbu i inovaciju. Stalno se educiram i istražujem nove trendove, tehnike i tehnologije kako bih bio u korak s vremenom i ostao konkurentan. Također, važno je izgraditi čvrste odnose s klijentima i zajednicom. Njihova podrška i povratne informacije su neprocjenjive. Slušam njihove želje i potrebe te se trudim pružiti im proizvode koji će ih oduševiti. Kroz dugoročne odnose s klijentima gradimo povjerenje i lojalnost. Nikada nisam gubio vjeru u sebe ni u svoju viziju. Uvijek sam vjerovao u svoj brend i svoje ideje, čak i u trenucima kada su se pojavljivali izazovi. Vjerujem da je vjerovanje u sebe ključno za postizanje uspjeha. Svaki neuspjeh sam pretvorio u priliku za učenje i rast. Na kraju, važno je imati strpljenje i upornost. Uspjeh se ne događa preko noći, već zahtijeva posvećenost, rad i vjeru u svoju viziju. Bez obzira na prepreke i neuspjehe, nastavljam naprijed, ne gubim motivaciju i uporno radim na ostvarenju svojih ciljeva. Svi ovi faktori zajedno, uz inspiraciju, motivaciju i posvećenost, čine ključ uspjeha. Važno je biti autentičan, izgraditi vlastiti identitet i donositi inovacije na tržište. Vjerujem da svatko može postići uspjeh ako slijedi svoje strasti i ostane vjeran sebi.

 

Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

 

Objavu dijeli BOMBƎR (@bomberclo)

Tvoje kolekcije mogu se kupiti u trgovinama diljem svijeta, između ostalog tu je i LuisaViaRoma. S obzirom na to postoji rang cijene i kvalitete koji tvoji komadi moraju ispoštovati. Je li teško boriti se s pritiskom, tko su ti kupci, jesi li zadovoljan situacijom? 

Borba s pritiskom je inherentna svakom poduzetniku i dizajneru. Kada se vaši komadi nalaze u trgovinama diljem svijeta, postoji odgovornost da ispunite očekivanja kupaca, kako u pogledu cijene, tako i u pogledu kvalitete. Uvijek se trudim da moji komadi zadovolje visoke standarde i da pruže izvanredno iskustvo kupcima. Kupci koji se odlučuju za moje komade su ljudi koji cijene kvalitetu, unikatnost i izražavanje vlastitog stila. Oni su hrabri i autentični pojedinci koji se ne boje istaknuti iz mase. Imati takvu klijentelu je izuzetno zadovoljstvo jer znači da su moji dizajni prepoznati i prihvaćeni. Ipak, ne mogu reći da sam potpuno zadovoljan situacijom jer uvijek postoji prostor za napredak i rast. Kao svaki ambiciozan poduzetnik, postavljam si visoke ciljeve i uvijek tražim načine da unaprijedim svoje poslovanje. Pritisak je stvaran, ali to me motivira da budem inovativan, da istražujem nove ideje i da kontinuirano poboljšavam svoje kolekcije. Važno je ostati fokusiran, prilagodljiv i otvoren za promjene. Ponekad se suočavamo s izazovima u lancu opskrbe, tržišnim trendovima ili promjenama potrošačkih preferencija. Međutim, to me ne obeshrabruje, već me potiče da budem još bolji u svom radu. U konačnici, zadovoljstvo mi pruža činjenica da sam uspio izgraditi prepoznatljiv brend i da svojim kupcima pružam nešto posebno. Sve napore i pritisak doživljavam kao dio procesa rasta i ostvarenja svojih ciljeva. Uvijek sam otvoren za nove izazove i spremno prihvaćam sve što dolazi s tim putem.

Uvijek imaš sjajne kampanje koje prate kolekcije – koliko ti je važan taj dio predstavljanja komada? Kako inače određuješ suradnike, ambasadore? 

Kada je riječ o predstavljanju komada, kampanje su izuzetno važan dio procesa. One su prilika da prenesem svoju viziju, emocije i priču koja stoji iza svake kolekcije. Smatram da je važno stvoriti okruženje i atmosferu u kojoj se moji komadi mogu doživjeti na poseban način. Pozadinska priča i vrijednost koju dajem svom brendu su izuzetno bitni. Oni daju dublji kontekst i značaj odjevnim komadima koje stvaram. Poput Virgilove izjave o zgnječenoj limenci, smatram da high-end nije samo u odjeći, već i u svemu što okružuje brand. Storytelling, branding i kampanje igraju ključnu ulogu u stvaranju tog high-end iskustva. Kada biram suradnike i ambasadore, slijedim iste principe. Tražim ljude koji imaju snažnu priču, autentičnost i kojima je važno izraziti svoj stil i osobnost. Naši ambasadori su uglavnom glazbeni umjetnici jer se njihova kreativnost i izričaj savršeno nadopunjuju s estetikom Bombera. Također, surađujemo s nekoliko NBA sportaša s obzirom na moju vlastitu povezanost s košarkom. Važno mi je da suradnici dijele iste vrijednosti kao i ja te da doprinose priči koju želimo ispričati. Uz njihovu podršku, uspijevamo dodatno ojačati i proširiti našu poruku. U konačnici, predstavljanje komada kroz kampanje je prilika za stvaranje emocija, inspiracije i povezivanje s publikom. To je trenutak kada odjeća postaje umjetnost i kada priča iza branda dobiva svoj puni izraz.

 

Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

 

Objavu dijeli BOMBƎR (@bomberclo)

Za kraj, otkrij nam kakvi su tvoji planovi za budućnost? Je li na pomolu neko novo kreativno iznenađenje?

Za budućnost Bombera imam velike planove i ambicije. Jedan od glavnih ciljeva je daljnji rast u distribuciji i plasiranju branda u luksuzne dućane diljem svijeta. Želim da Bomber postane prepoznatljiv i dostupan širom svijeta, donoseći našu jedinstvenu estetiku i vrijednosti ljubiteljima mode diljem različitih tržišta. Također, pripremamo nekoliko uzbudljivih kreativnih iznenađenja za naše obožavatelje i zajednicu. U planu su mali “capsule” dropovi u suradnji s glazbenim umjetnicima, što će nam omogućiti da se još više povežemo s našom zajednicom. Ove suradnje će nam omogućiti da istražimo nove kreativne horizonte i donesemo jedinstvene kolekcije koje će odražavati spoj mode i glazbe. Također, imamo u planu jednu posebnu kolekciju u suradnji s vrlo popularnom zvijezdom iz Amerike. Iako trenutno ne mogu otkriti više detalja, bit ću siguran da će vrijeme doći kada ćemo svi saznati više o ovoj uzbudljivoj suradnji. Ukratko, budućnost Bombera donosi daljnji rast, suradnje s glazbenim umjetnicima i nastavak iznenađenja za našu zajednicu. Radujem se svim budućim projektima i ispunjenju naših vizija i ciljeva.

 

Foto: Mateo Mucnjak