Logički gledano, porast cijena trebao bi značiti poboljšanje kvalitete ili određene usluge, ali kad je riječ o modnoj industriji, praksa je pokazala da to i ne mora biti pravilo. Naime, prema nedavnom pisanju BoF-a, luksuzni brendovi drastično poskupljuju, a unazad pet godina, točnije od 2019. do 2024., neki su podigli cijene za 100 %.

Primjerice, Diorove platnene bowling torbe bile su izuzetno popularne tijekom 1990-ih i 2000-ih, a još uvijek ih možete pronaći u vintage dućanima i na stranicama za preprodaju za nekoliko stotina dolara. Međutim, brend je očito prepoznao da bi ovaj model vrlo lako mogao ponovno zaživjeti pa su predstavili novu inačicu pod imenom “Groove”, koja stoji vrtoglavih 2.900 eura. Također, ovo nije jedini model koji je poskupio – istu sudbinu dijeli i srednja veličina kultne Lady Dior torbe, koja sada stoji 5.900 eura – što je čak 76 % više u odnosu na cijenu iz 2019. Nadalje, Speedy model modne kuće Louis Vuitton poskupio je za 100 %, dok je Chanel 2.55 flap model za nešto manjih 91% .

Stoga, osim praćenja trendova inflacije, nude li luksuzni brendovi nešto bolje u odnosu na nove cijene?

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Fredrika Akander (@fakander)

Odgovor je – ne. Dapače, sve je više skandala koji se vezuju uz nezadovoljstvo kupaca kvalitetom. Iskrivljeni šavovi, nekvalitetni metalizirani dijelovi, općenito lošija kvaliteta materijala ili kože, samo su dio problema s kojima se susreću kupci luksuznih brendova, a upravo je Dior nedavno bio u središtu pozornosti kad je na vidjelo izašlo koliko stoji izrada njihove torbe, a po kojoj cijeni je potom prodaju.

Sve to ozbiljno narušava imidž brendova koji se oslanjaju na status vrhunske kvalitete jer, dakako, osim torbe, prodaje se i ime. To nam je svima jasno – međutim, niti oni najbogatiji ne vole biti prevareni.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Leonie Hanne (@leoniehanne)

Prema istraživanju HSBC-a, cijene luksuznih artikala u prosjeku su porasle za 54 % od početka pandemije, a općenita nagla povećanja cijena od 2019. dijelom su odgovor na rastuće troškove proizvodnje, ali i želju luksuznih brendova da povećaju svoje marže – što dodatno utječe na percepciju luksuza kao ekskluzivnog i nedostižnog. Međutim, mnogi kupci polako odustaju od luksuznih brendova jer za novac koji izdvajaju, više jednostavno ne dobivaju jednaku kvalitetu, bar ne što se tiče određenih brendova. Isto tako, resale tržište “živi” jače nego ikada dosad, ali, nažalost, i tržište dobrih, skupih fejkova, koje je plodno tlo za one koji zapravo i nemaju budžet za dizajnerske komade, ali iste ipak žele imati radi sebi poznatih razloga.

Porast cijena luksuznih proizvoda odražava širi trend u modnoj industriji, gdje prestižni brendovi teže većoj ekskluzivnosti, često smanjujući dostupnost proizvoda i naglašavajući personalizaciju. Istovremeno, inflacija i rastući troškovi proizvodnje doveli su do toga da čak i osnovni komadi iz luksuznih kolekcija postaju nedostupni većini potrošača. No, sad, pitanje je hoće li luksuzni brendovi uspjeti očuvati svoju ekskluzivnost ovako visokim cijenama ili će potrošači na kraju birati pristupačnije opcije? Na kraju dana, svaka roba ima svoga kupca – pravilo je potvrđeno nebrojeno puta.

Foto: Instagram/@leoniehanne