Modni svijet okupio se u listopadu u Milanu, na drugom izdanju događanja Green Carpet Fashion Awards, koji ima za cilj proslaviti održivost, inovaciju i kontribuciju talijanskoj modnoj industriji te podržati etičnost mode, a iza kojeg stoji Livia Firth, 46-godišnja dizajnerica, konzultantica i strastvena borkinja za ekologiju i održivi razvoj
Iako su neki zlonamjernici misiju i viziju konzultantske tvrtke Eco Age te Livia Firth Design objasnili kao “igračku žene glumca Colina Firtha”, nakon gotovo 10 godina uspješnog poslovanja i druge godine organiziranja zelene verzije “red carpeta”, milanski Green Carpet Fashion Awards, na kojem nagrađuju modne velikane koji podržavaju mijenjanje koncepta “fast fashiona” Livia Firth ne samo da je dokazala da nisu u pravu nego se istovremeno prometnula u najvokalniju zagovornicu ekološki osviještene i moralne modne industrije, za koju sama Firth tvrdi da je jedna od najštetnijih za planet, ali i za razvoj zemalja Trećeg svijeta.
Skepsa prema tome da se netko vrlo poznat okruži jednako utjecajnim i poznatim ljudima, koji u prekrasnim toaletama, uz čašu pjenušca, razgovaraju o okolišu i samoodrživom razvoju je, naravno, jasna, ali je jednako tako poprilično jednostavno uvidjeti tko čini nešto zato što je to sad “popularno”, a tko zato što je društveno angažirana osoba, neovisno o tome koliko paparazzija ih prati i koliko njihovo ime odzvanja po medijima te koja koristi svoj status za bolje sutra. Livia Firth svakako spada u drugu kategoriju, uz dodatak da je često percipirana kao ona “iza svakog uspješnog muškarca stoji…”. Tako se, kao Amal Clooney, uspjela izboriti za to da njezino ime u javnosti stoji samostalno, popraćeno isključivo njezinim postignućima. Kako bi i trebalo biti.
Provala u rad tekstilne tvornice
“Nakon što sam prvi put otišla u Bangladeš 2008. kao ambasadorica Oxfama, vezano za jedan slučaj obiteljskog nasilja, s novinarkom Lucy Siegle, u Dhaki smo zatražile da nas se “provuče” bez znanja u tekstilnu tvornicu. Jedini ulaz čuvali su naoružani zaštitari, u tvornici se jednostavno nije moglo disati od vrućine, svi prozori bili su zatvoreni, a ventilacija nije radila. Svaki kat bio je prepun radnicama, koje su morale završiti 100 do 150 komada odjeće u jednom satu. Bez prava na bolovanje, samo dvije pauze za toalet, bez ikakve zaštite na radu. Izgledalo je poput zatvora. Nakon povratka kući, nisam se mogla pretvarati da to nisam vidjela, da nisam svjedočila proizvodnji “fast fashion” odjeće koju mi tisućama kilometara daleko kupujemo po iznimno povoljnoj cijeni. Nama je odjeća jeftina jer stvarnu cijenu plati netko drugi.” Ovaj događaj potaknuo je Firth na aktivnije djelovanje, a nakon strašnog događaja u Rana Plazi 2013. godine, kad se tekstilna tvornica doslovce urušila i ubila više od 1000 ljudi, većinom žena, djelić horora koji je mnogim tekstilnim djelatnicama stvarnost, mogao je na trenutak vidjeti cijeli svijet. I ubrzo na to zaboraviti. “Nakon dvije godine vratila sam se u Bangladeš vidjeti je li se štogod promijenilo nabolje zbog Rane Plaze, zato što su mnoge neprofitne organizacije radile pritisak i adresirale problem zdravlja i sigurnosti osoba u tekstilnim tvornicama. Ukratko, mogla bih pričati o tome satima. Gotovo se ništa nije bilo promijenilo.” I pokazala nam je što je vidjela kao izvršna producentica dokumentarnog filma “The True Cost”, uz gostovanje Stelle McCartney i Vandane Shive te redatelja Andrewa Morgana, koji govori o stvarnom utjecaju mode na ljude i planet. “Nasreću, svijest konzumenata se pojačala, povećava se broj ljudi kojima je jasno kako i gdje se odjeća koju nose proizvodi.”
Od dizajnerice do konzultantice
Ubrzo je shvatila da nije dovoljno zadržati se na nelegalnom ulasku u tvornice i snimanju dokumentarnih filmova, a niti na informiranju potrošača. Stoga se okrenula dizajnerima i proizvođačima. Spojila je svoje tri strasti: modu, ekologiju i društvenu angažiranost te osnovala brend Livia Firth Design, a danas je kreativna direktorica konzultantske tvrtke Eco Age, koja surađuje s modnim brendovima na razvijanju održive proizvodnje prilagođene današnjem vremenu i potrebama našeg planeta, a među njima su Gucci, Chopard, Erdem te Stella McCartney, kao i nemodni giganti kao što je stadion Wembley. Ubrzo je shvatila i to da se modne kuće promoviraju putem revija i odijevanjem poznatih osoba, tako da je ubrzo postalo logično kreirati Green Carpet Challenge, projekt koji ima za cilj osvijestiti o važnosti održive mode i socijalne skrbi, potičući poznate osobe na to da nose etičke dizajne na visokim događanjima i time reflektiraju održivi stil kao popularan. Da joj je uspjelo u naumu dokazuju i imena ovogodišnjih prezenterica: Cindy Crawford, Cate Blanchett, Julianne Moore, a popis gostiju, iako još nedostojan nečeg poput Met Gale, i dalje vrvi poznatim osobama iz sfere mode.
“Ona uistinu ne staje. Ako joj kažeš ‘ne’, pitat će te opet. Cijenim to”, izjavio je onomad Tom Ford. “Potiče je ono u što vjeruje, a to je etična moda”. Da je svakako ništa neće zaustaviti dokazuje i činjenica kako se nije samo zaustavila na modnoj industriji. Snažna je pobornica ženskih prava te je osnivačica inicijative The Circle, koja radi na suzbijanju siromaštva i osnaživanju žena diljem svijeta. Njezina izjava nakon osvajanja UN-ove nagrade Leader of Change (Vođa promjene) 2012. godine sugerira da se niti tu ne planira zaustaviti: “Ne želim biti promatračica ovog svijeta. Kad postigneš kontrolu nad svojim životom, to znači da možeš preuzeti odgovornost.”