Iako trgovina putem live streaminga postoji već nekoliko godina u Kini, tek je prošle godine buknula te postala uobičajen i raširen način promocije i prodaje proizvoda. A među prodavači(ca)ma se posebno izdvojila Viya – djevojka koja može prodati baš sve

Prodaja proizvoda preko live streaminga u Kini je već neko vrijeme u uzlaznoj putanji, s time da je posebno zaživjela u gradovima sa stanovništvom nižeg standarda, koji su dotad bili gotovo potpuno zanemareni od strane brendova. Otkrivši ovu novu kategoriju potrošača na koje je rijetko od njih računao, velik broj brendova od hrane do mode, posvetio se ovom novom kanalu prodaje. Predvodnik među live streaming platformama za prodaju je Taobao, iza kojeg stoji AliBaba, kineski pandan Amazona, a koji je uspio iznjedriti novu, siroviju vrstu “influencera” – domaćine streamere koji prodaju robu koju dobivaju od brendova. Među njima je neprikosnovena kraljica prodavačica, Viya, koja može prodati sve. A kad kažemo sve, to doista i mislimo – od rakete koja služi za lansiranje satelita za 5,6 milijuna dolara do kvake za vrata.

Njezina live, shopping ekstravagancija je svojevrsni hibrid zabavnog showa, inforeklame i grupnog chata. Početkom godine dosegla je rekordnu brojku gledatelja – 37 milijuna! Ako vam nije jasan taj reach, malo vizualizacije ne škodi – to je više od gledatelja finala “Igre prijestolja” (oko 14 milijuna) kao i dodjele Oscara (oko 20 milijuna).

Svaku večer, njezina publika naručuje robu u vrijednosti milijuna dolara: od kozmetike, kućanskih potrepština, odjeće ili hrane, ali nije joj bilo strano prodavati ni kuće, ni automobile! Na najveći shopping dan u Kini, “Singles Day”, Viya je prodala više od 400 milijuna vrijednosti robe. Da, dobro ste pročitali, radi se o devet znamenki u jednome danu. A ne trebamo nadodati da joj je pandemija samo pomogla te se broj gledatelja udvostručio! No Viya je samo dio korporacije Qianxun Group koja zapošljava 500 ljudi, od osoba poput nje, menadžmenta, nabave, prodaje, transporta i osobe koje su u potrazi za sljedećom Viyom. I to sigurno neće biti lako. Njezin tim kaže da Viyin uspjeh ponajprije leži u tome što je ona posebno izbirljiva po pitanju proizvoda i pažljivo bira što će predstaviti svojim gledateljima. Primjerice, može se pročitati anegdota da je njezin tim jednom ostao s njom do dugo u noć jer nisu mogli zadovoljiti njezine zahtjeve. Nakon što su predstavili svoje izbore proizvoda za sljedeći dan, Viya je presudila epilatoru da je preglasan, silikonska Peppa Pig posuda za led nema sve potrebne dozvole, a Zippo upaljač bio je preskup i tražila je da se pregovaraju za 100 dolara nižu cijenu. Uz to, kažu da njezin uspjeh leži i u tome što se doima iskrenom i da joj je doista stalo, a sâm prodajni pitch odrađuje s takvom lakoćom kako nema pomisli da je uvježban i umjetan. 

Svi žele komad streaming kolača

U čemu je tajna takvog tipa kupovine? Nema je. “U eri kupovine s kauča, Viya je budućnost koja vjerojatno očekuje većinu svijeta”, zaključio je Bloomberg. Kupovina putem live streminga je samo prirodna evolucija postojećih trendova: streaminga, influencera, društvenih mreža, e-trgovine te pruža kompanijama novi način kako doći do srca, ups, novčanika potrošača. I to je vjerojatno još jedan “čavao u lijesu” klasičnog retaila koji se već bori s online shopovima. Iako mi još ne vidimo da će se većina nas samo tako odreći isprobavanja odjeće prije kupovine i veća nam je tlaka povrat robe negoli odlazak u dućan, puno toga je podložno kupovini na “neviđeno”. Ovo nije daleko od reklama na koje smo i sami navikli, koje su imale “ali to nije sve!” lajtmotiv, samo prilagođenije digitalnom dobu. Iako se još nisu usavršili poput AliBabe, Amazon već neko vrijeme eksperimentira s tim konceptom shoppinga, kao i Facebook, koji već pokušava natjerati korisnike da kupuju preko njih. Štoviše, prošli mjesec su se udružili s platformom Shopify kako bi dodatno poradili na tom cilju. 

Što nas očekuje?

Znači li ovo da ćemo kroz mjesec-dva i mi gledati slična lica poput Viye koja će nas uvjeravati u kupovinu? Za sada, analitičari kažu da tehnološki pomalo kaskamo te da nam razina tehnologije trenutačno ne omogućava ono što ima Alibaba – da gledatelji mogu u isto vrijeme gledati live stream, razgovarati s drugim gledateljima te odabrati i platiti proizvod. Nema glitcha između zabave i kupovine, što je i cijeli smisao ovog koncepta, koji ujedno stvara i ovisnost. Vidjevši koliko ljudi uz njega gleda trenutačnu prodaju i brojku dostupnih proizvoda, nagon mu je da kupi brzo kako ne bi izgubio od potencijalnih kupaca, a poslije će promisliti treba li mu to doista. Kako kažu iz Viyine kompanije: “Ova godina je presudna za ovaj posao, i to sam rekao prije pandemije”, dao je izjavu CEO Alves Huang. “No pandemija je prebacila i puno onih koji su dosad prodavali offline na digitalne kanale, pa nas je sad još veći broj u igri.” 

OVAJ ČLANAK OBJAVLJEN JE U TISKANOM IZDANJU ČASOPISA GRAZIA BROJ 252