Lena Dunham se vratila! Iako njezina prisutnost oduvijek izaziva podijeljena mišljenja, ne može se poreći da ova žena jednostavno piše i režira kao nitko drugi. Nakon što je TV serija “Girls” 2017. godine završila sa snimanjem, Lena se povukla iz javnosti, djelomično zbog zdravstvenih problema, ali i zbog medijskog pritiska koji ju je pratio (zlobnici bi rekli i uništio). No sad se vraća u punom sjaju i jedva čekam vidjeti što nam je još pripremila!
Lena Dunham, tj. povratak kraljice kontroverze
“Girls” je bila serija koju sam istovremeno i voljela i mrzila. Baš kao i “Seks i grad”, držala me prikovanom za ekran, čak i kad sam prevrtala očima na svaki drugi potez likova. Bio je to čisti hate-watching, ali neupitno genijalan. Lena Dunham stvorila je seriju koja je rezonirala s vremenom i prostorom, a likovi su postali kultni, maestralno odglumljeni; glumci koji su ih utjelovili savršeno su prikazali duh milenijalaca u New Yorku. Iako je serija bila na meti kritika zbog nedostatka rasne raznolikosti, njezin je utjecaj na televiziju neosporan. Lena je, kako je sama rekla, “preživjela njujorške medije 2012. godine i dobila PTSP”, što je uvelike utjecalo na njezinu odluku da se povuče iz glume i stvaranja, barem na neko vrijeme.
No Lena je oduvijek bila kontroverzna ličnost. Odrasla u elitnom dijelu New Yorka, s roditeljima cijenjenim umjetnicima, često je bila etiketirana kao “povlaštena” bijela autorica. Međutim, to nikako ne umanjuje njezin talent i iskustvo. Njezina sposobnost da otvoreno progovara o svojim bolestima, propalim vezama i problemima s težinom, čini je autentičnom i iskrenom. Ta žena ne boji se izreći svoje mišljenje, čak i kad je to nepopularno. Upravo ta sirova iskrenost, ta njezina “previše” priroda, ono je što je čini toliko fascinantnom. I, kako je sama izjavila u nedavnom intervjuu: “Too Much is sometimes just enough.”

Novo poglavlje: “Too Much” i “Good Sex”
I evo nas, napokon smo dočekali! Nakon “Girls”, Lena je surađivala na seriji “Camping” (2018.) i imala manju ulogu u Tarantinovu filmu “Bilo jednom u Hollywoodu” te režirala “Sharp Stick”. No “Too Much”, njezina nova Netflixova serija, doista označava njezin povratak u središte pozornosti.
“Odbingala sam je u jednoj noći”
Serija, koju je Lena stvorila sa svojim suprugom Luisom Felberom, poluautobiografska je romantična komedija koja prati Jessicu (glumi je sjajna Megan Stalter), tridesetineštogodišnjakinju koja se seli u London nakon turbulentnog prekida ljubavne veze. Serija donosi karakterističan stil Lene Dunham, s dijaloškim scenama koje su sve samo ne klišeizirane, te ponovno istražuje traume i iscjeljenje u odnosima na jedan istovremeno ljudski, divan, ali i messy način. Iako Lena ne glumi glavnu ulogu, pojavljuje se kao Jessičina sestra Nora, što je sladak naklon fanovima “Girls”.
A sad na Netflix stiže i film pod nazivom “Good Sex”, koji se upravo snima u New Yorku! Već sama glumačka postava zvuči obećavajuće: Natalie Portman, Rashida Jones, Mark Ruffalo, Meg Ryan i Tucker Pillsbury. Činjenica da je Netflix za ovaj film izdvojio vrtoglavih 55 milijuna dolara samo potvrđuje da vjeruju u Lenu i njezinu viziju. Dunham ne mari što film neće imati kinodistribuciju, želi samo da ga ljudi “gledaju na kauču sa svojim mamama i najboljim prijateljicama”, što je i više nego dovoljno za sve nas hate-watchere.

Zašto jedva čekam “Good Sex”
Lena Dunham i dalje ima jedinstven pristup intimi i seksualnosti na ekranu. Od “Tiny Furniture” do “Girls” i “Sharp Stick”, njezina vizija seksa uvijek je bila iskreno nespretna, pomalo pomaknuta, a ponekad čak i ponižavajuća – ali uvijek istinita. Seks u njezinim rukama djeluje ljudski i ranjivo, nikad ispolirano ili savršeno. A u “Too Much” vidimo da je taj pristup i dalje prisutan, čineći scene istinski duhovitima i realnima.
“Good Sex” obećava romantičnu komediju koja neće uljepšavati stvarnost veza. Kao što je sama Lena rekla u najavi filma: “Morate se truditi – ne padate samo jedni drugima u naručje. Jednom kada ste zajedno, najveći izazov jest prevladati samog sebe.” U filmu Natalie Portman glumi pragmatičnu terapeutkinju Ally koja se nakon propale veze, u svojim 40-ima, ponovno vraća u njujorški svijet spojeva i susreće dvojicu muškaraca koji joj pokazuju da ne postoji univerzalna formula za “dobar seks”.
Lena Dunham i seks: nespretan, ljudski i stvaran
Seksualne scene u filmovima i serijama Lene Dunham oduvijek su bile tema razgovora, često izazivajući burne reakcije, ali i tiho divljenje. Od njezina debitantskog filma “Tiny Furniture” do kultne serije “Girls” i najnovijih projekata poput “Sharp Stick” i “Too Much”, Dunham se ne boji prikazati seks na način koji je često nespretan, neugodan, pa čak i komičan. Upravo ta sirova iskrenost, to odstupanje od holivudskih normi, ono je što njezinim scenama daje jedinstven i nezaboravan pečat.

Lena Dunham ima nevjerojatan talent za prikazivanje intime i seksualnosti na način koji je daleko od glamuroznog. Umjesto idealiziranih prizora, ona nam nudi seks koji je često zbrkan, neuredan i bolno ljudski. Sjetite se samo Hannah i Adama u prvoj epizodi “Girls” – razgovor o kondomima, nespretne poze i opće disfunkcionalnosti koja je savršeno oslikavala njihov toksičan odnos. Te scene nisu bile tu da bi nas erotski uzbudile, već da bi nam pružile uvid u ranjivost i nesigurnost likova. Seks u djelima Lene Dunham stvaran je jer je nesavršen. U “Too Much” Jessica i Felix imaju scenu u kojoj Felix završava Jessici u usta tijekom jutarnjeg seksa. Zvuči grozno? Možda, ali u kontekstu njihova odnosa, gdje su već uspostavili duboku intimu i zaigranost, to djeluje iznenađujuće romantično i iskreno. To je seks koji nije za Instagram, već za stvarni život, sa svim svojim manama i neobičnostima.
Seks kao alat za razvoj likova
Osim puke realnosti, seksualne scene u djelima Lene Dunham služe kao moćan alat za razvoj likova. Seks nije samo fizički čin već i prozor u emocionalni svijet likova, njihove strahove, želje i transformacije. Primjerice, Hannah u prvoj sezoni “Girls” često je pristajala na Adamove sebične želje, očajnički tražeći naklonost. No, do druge sezone, u epizodi “One Man’s Trash” vidimo potpuno drukčiju Hannah. Kad joj Patrick Wilson kaže da ga natjera da svrši, ona samouvjereno odgovara: “Želim da ti mene natjeraš da svršim.” Ta scena, više od bilo koje druge, pokazuje njezin put prema samopouzdanju i preuzimanju kontrole nad vlastitim tijelom i željama.
Isto vrijedi i za Marnie, koja od početne nezainteresiranosti za seks s dečkom prelazi u potpunu oslobođenost, istražujući svoju seksualnost na načine koji su za publiku bili šokantni, ali istovremeno i oslobađajući. Te scene nisu bile tu da nas zgražaju, već da nam pokažu evoluciju ženskih likova u potrazi za istinskim zadovoljstvom i samoprihvaćanjem.
(Us)prkos holivudskim standardima ljepote
Lena Dunham oduvijek je prkosila uobičajenim holivudskim standardima ljepote, a to se najjasnije očituje u njezinim seksualnim scenama. Njezino vlastito tijelo, koje je često bilo predmet seciranja i kritika, postalo je simbol body positivity pokreta. Seksualne scene s različitim tipovima tijela, koje nisu savršene i ispolirane, pomogle su razbijati tabue i širiti granice onoga što se smije prikazati na ekranu.
U “Too Much” tijelo Megan Stalter, koje nije u skladu s uobičajenim idealima ljepote, nije glavna priča serije, niti je to priča za njezina partnera Felixa. Dunham se aktivno zalaže za zaštitu svojih glumaca od body shaminga jer kaže: “U Hollywoodu sam bila svih veličina… I nemilosrdno je gdje god se nalazili.”
Budućnost seksualnog realizma
Iako Lena Dunham priznaje da svijet nije postao nužno prihvatljiviji za različite tipove tijela na ekranu, ona i dalje gura granice. Njezin nadolazeći film “Good Sex”, s Natalie Portman i Markom Ruffalom, obećava još jedno istraživanje kompleksnosti ljudske seksualnosti, vjerojatno s istim stilskim potpisom: iskrenim, neugodnim, ali u konačnici duboko rezonantnim. Lena Dunham oslobodila je seksualne scene okova savršenstva i uglađenosti. Njezina djela pokazuju da seks nije uvijek lijep i čist, ali je uvijek moćan alat za razumijevanje ljudskog iskustva. A upravo u toj nesavršenosti i sirovosti leži istinska ljepota i snaga njezina prikaza, koliko god ga bilo čak nelagodno gledati. Dakle, iako je Lena Dunham i dalje ta “Too Much” žena, s neospornim talentom i provokativnim pristupom, upravo je to ono što nas privlači. Jer, budimo iskreni, tko ne voli dobru dozu kontroverze s dozom genijalnosti? “Good Sex” će, vjerujem, biti još jedan film, još jedno djelo Lene Dunham koje ćemo voljeti mrziti, ili mrziti voljeti.
Fotografije: Netflix