Splitska arhitektica i produkt-dizajnerica Lea Aviani iza sebe ima brojne uspješne projekte, a kroz suradnje sa svjetski poznatim brendovima i proizvođačima namještaja pokazala je veliku virtuoznost. U posljednjih nekoliko godina, zaštitni znak za Leu postale su Dande stolice: posebne, nesvakidašnje i jedinstvene, baš poput nje same

Prije 17 godina osnovali ste tvrtku Projectum i vlasnica ste iste. Čime se sve tvrtka bavi i koga sve uključuje ova, kako možemo pročitati, kolaborativna platforma?

Zajednica je to dizajnera, arhitekata i građevinara ujedinjena u cilju da istražuje i djeluje umjetnički na polju dizajna i arhitekture. Mi smo tim i bez tima ništa ne bi bilo moguće. Jako sam ponosna na to što uskoro otvaramo i svoj izložbeni prostor u centru Splita, gdje će biti izloženi svi naši proizvodi.

Djelujete u Splitu i izvan njega. Koliki Vam je izvor inspiracije za posao i nove kreacije Mediteran?

Odabrala sam Mediteran kao područje svog djelovanja. Split je moje polazište, ovaj prostor stimulira moju kreativnost i utkan je u sve ono što radim.

Napravili ste stolice i fotelje s vrlo prepoznatljivim dizajnom zaobljenih naslona – koja je njihova priča? Otkud inspiracija i što simboliziraju?

Oblikovanje Dande stolice proizlazi iz ideje o mediteranskom stolcu mekih obrisa i velikog udobnog naslona za dugotrajno opuštanje. Zahvaljujući svom velikom, nesimetričnom naslonu, pruža više mogućnosti sjedenja i oslanjanja.  Ova linija proizvoda zamišljena je kao moderna reinterpretacija klasičnog stolca. Oblik naslona, koji kao da se prelijeva preko konstruktivnog dijela, proizlazi iz proučavanja detalja koji se pojavljivao na većini povijesnih stolaca. 

Teksture i različiti uzorci, boje… Sve su to elementi od kojih ne bježite, dapače, učestalo ih koristite u svome radu. Kakvu ste ljepotu pronašli u njima? Koliko su Vas oplemenili?

Unošenje boja i uzoraka u prostor utječe na osobnost, stvara atmosferu i mijenja raspoloženje. Oni doprinose slojevitosti scene te stvaraju atmosferu i ugođaj koji će zauzvrat utjecati na način kako se osjećate. Igra atmosferom unutar prostora je najveće zadovoljstvo i poseban osjećaj za svakog kreativca. Više od učestalih modnih promjena volim prostore koji odišu nečim posebnim i tome težim u svakom projektu.

Dosta ste dizajnirali za hotele, proizvođače namještaja – možete li izdvojiti neke projekte koji će Vam zauvijek ostati u lijepom sjećanju? 

Teško mi je izdvajati bilo koga. Svakim projektom sam odrastala, učila, mijenjala se i pronalazila sebe iznova. S nekima sam više, a s nekima manje zadovoljna, ali u svima sam se dala do kraja i svi su oni rezultat timskog rada u kojem svi sudionici imaju važnu ulogu. Volim raditi hotele i oni su mi poseban izazov.

Kako izgleda i koliko obično traje razvoj novih proizvoda? Sjajni proizvodi sigurno ne nastaju preko noći. 

To je proces koji je dugotrajan, ali vrlo zanimljiv. I to je proces u kojem sudjeluje cijeli tim ljudi i puno faktora odlučuje o konačnom proizvodu. 

Što smatrate dobrim dizajnom?

Dizajn je sve. Ne samo dobar proizvod, intelektualna konceptualizacija, nego i svaka dobra zamisao, način komuniciranja, ponašanje, jelo, svaka izmišljotina, osnutak nečega. 

Što znači biti dizajner i živjeti dizajn u Hrvatskoj?

Priča o oblikovanju stara je, dakle, koliko i čovjek. Ali biti profesionalac, živjeti od stvaranja, svjesno biti lucidan, stvarno je izazov. Profesionalnih dizajnera u Hrvatskoj nema puno, ali smatram kako ih ima puno jako dobrih, što me jako veseli. Baš sam nedavno u razgovoru s kolegama iz Grupe došla do zaključka kako se moramo puno više udruživati, zajednički djelovati. Jako je bitno da se međusobno uvažavamo i pomažemo si. 

Ideja spajanja novog i starog, tradicionalnog i modernog – koliko Vam je privlačna?

Volim spajati nespojivo, kombinirati tradicionalno i moderno, a posebno reinterpretirati nešto, dati mu novi život. 

Hrvatski produkt-dizajn zbilja ima dobrih primjera koji dođu do svjetskog glasa – kakva su Vaša iskustva?

Hrvatska je danas dio svjetskog dizajna i to vidimo na svakom koraku. Važno je napredovati, razvijati se i dati sve od sebe. Nije cilj svjetski glas, bitno je dati sve od sebe i biti iskren. Kad oblikuješ proizvod, kad on od skice postane predmet koji koristiš svaki dan, i tvoja djeca ga koriste, on živi, a ti si sretan.

INTERVJU JE OBJAVLJEN U TISKANOM IZDANJU GRAZIJE BROJ 241

Fotografije: Ivona Bezmalinovic