Punch u sridu je pregled vijesti iz područja politike i društva, a ovaj put stižu novosti iz Hrvatske, SAD-a i Europske unije

Uvodi se plaćeni očinski dopust

Odlična vijest stiže iz naše gore. Nakon što je Sabor prošloga mjeseca odobrio izmjene i dopune Zakona o rodiljnim i roditeljskim potporama kojima se uvodi plaćeni očinski dopust, od početka ovoga mjeseca je i stupio na snagu. O toj temi smo opsežno pričali ovdje, gdje je vrlo jasna važnost uloge očeva u roditeljskoj skrbi.

Zakonom se povećao i maksimalni iznos naknade plaće koja se isplaćuje za vrijeme korištenja roditeljskog dopusta za sve zaposlene i samozaposlene roditelje s dosadašnjih 5 654 na 7 500 kuna. Time se okreću praksi drugih europskih zemalja, koje uz ovo očinsko pravo imaju i razne poticaje kako bi motivirali očeve da ga iskoriste.

Ono što je ispalo problematično jest to da korisnici i korisnice koje su već u sustavu ili su se prijavile u sustav idu prema “starom” principu, što je izazvalo polemike, s razlogom. Vidjet ćemo hoće li se situacija nekako riješiti u njihovu korist jer zaista, zar je osoba kriva što je zatrudnjela prije zakonske regulacije? Ako se tako nastavi, socijalni kontekst ove pozitivne odluke malo ostavlja gorak okus u ustima.

Prema podacima Pravobraniteljice za ravnopravnost spolova, roditeljski dopust prošle godine koristilo je 2 039 očeva, odnosno tek 3,9 posto u ukupnom broju roditeljskih dopusta, a u 2020. godini roditeljski dopust koristilo je 1 870 očeva, odnosno 4,3 posto.

“Predložena je mogućnost korištenja prava na očinski dopust nakon rođenja djeteta i u neprekidnom trajanju, a najkasnije do navršenih šest mjeseci života djeteta te se radi o pravu koji otac koristi neovisno o radnopravnom statusu majke. Za očinski dopust predviđena je naknada plaće koja iznosi 100 posto od osnovice za naknadu plaće utvrđene prema propisima o obveznom zdravstvenom osiguranju,” rekla je Dragana Jeckov iz SDSS-a te dodala kako poslodavci moraju očevima omogućiti korištenje tog prava, a dopust, za razliku od nekih zemalja, nije obavezan za očeve.

Ovisnost Europske unije o plinu u Rusiji pala za čak 50 %

Europska unija smanjila je svoju ovisnost o isporukama ruskog plina za 50 posto, ali bit će potrebne uštede kako bi se razlika nadoknadila alternativnim opskrbama. Ovo je ovaj tjedan u objavi na blogu tako rekao visoki predstavnik EU-a za vanjske poslove i sigurnosnu politiku Josep Borrell.

“Već smo se uspjeli nositi s ukupnim smanjenjem udjela uvoza ruskog plina s 40 % na početku godine na oko 20 % danas, prvenstveno kupnjom više LNG-a, čiji se udio u korištenju plina udvostručio s 19 % na 37 posto”, rekao je prvi diplomat EU. “Također smo postigli napredak u kupnji više plina iz plinovoda iz Norveške, Alžira i Azerbajdžana”, dodao je.

Međutim, ovaj napor na diverzifikaciji neće biti dovoljan da nadoknadi sve izgubljene isporuke ruskog plina, što znači da treba smanjiti i potrošnju. Borrell je podržao smanjenje potrošnje plina od 15 posto koje je predložila Europska komisija, ističući da se radi o tome kako se unaprijed pripremamo za tešku zimu. “Moramo pokazati solidarnost među nama, udružiti rizike i resurse. Moramo razviti pravu energetsku uniju. ”

Ministri energetike Europske unije prošli su se mjesec dogovorili o shemi za smanjenje potrošnje plina u cijelom bloku početkom ovog mjeseca, nakon što su postigli konsenzus o izuzimanju određenih industrija od rezova i dopuštanju pojedinačnim državama članicama određenog prostora u pogledu stopa smanjenja potrošnje. Ovo je uslijedilo nakon glasnog protivljenja članica EU koje su smatrale da ne bi trebale biti prisiljene smanjiti svoju potrošnju tako duboko kao druge koje imaju malo alternativnih izvora plina u nedostatku ruskih isporuka.

Međutim, Borrell je u svom postu istaknuo da okretanje EU alternativnim izvorima plina neće ugroziti njezinu ambiciju da smanji upotrebu fosilnih goriva. “Unatoč našim kratkoročnim potrebama za fosilnim gorivima da djelomično zamijenimo isporuke iz Rusije, ni na koji način ne promičemo globalnu renesansu fosilnih goriva”, također je rekao dužnosnik.

U skladu s dogovorenim planom na razini EU, koji je predvidio smanjenje potrošnje plina za 15 posto u odnosu na ranije petogodišnje razdoblje, naša Vlada je izdala smjernice za uštedu energije za građane, javni sektor i poduzeća. Tako je cijelu dramu izazvala sugestija da bi se trebalo gasiti radijatore u hodniku, i gasiti grijanje kada niste u svome domu.

Primjerice, u hodniku bi temperatura trebala biti od 14 do 18 Celzijevih stupnjeva, u spavaćoj sobi 18 stupnjeva, u radnoj između 18 i 21 stupanj, u dnevnom boravku od 20 do 23 stupnja, a optimalna je temperatura kupaonice 23 do 25 stupnjeva. Kad se odlazi iz kuće, temperaturu bi trebalo spustiti na 16 stupnjeva. Tu su i potpuno logične preporuke da se prostor ne grije i ne prozračuje u isto vrijeme ili da se ljudi organiziraju i zajedno voze u automobilima te da više koriste jasni prijevoz. No vidjet ćemo kako će to sve završiti, s obzirom na reakcije građana i građanki.

Kylie Jenner, Taylor Swift i odlazak po kavu privatnim avionom

Nakon što je Kardashianka Kylie Jenner došla u središte pozornosti po tisućiti put jer se saznalo da diže privatni avion za 15-ak minuta leta i proglašena klimatskom kriminalkom, otkrilo se kako nije niti među prvih deset najrazmaženijih zvijezda koje to čine.

Ako ste prošli tjedan bili online, vjerojatno ste čuli da je Beyonce objavila novi album, da je Nancy Pelosi otišla do Tajvana i da je njezin let pratilo par milijuna ljudi te da je Taylor Swift proglašena slavnom osobom s najgorim emisijama ugljika iz privatnog aviona.

Marketinška i analitička agencija Yard nedavno je objavila popis navodeći 10 najvećih zagađivača CO2 u svijetu slavnih, na temelju navodnog korištenja njihovih privatnih mlaznih zrakoplova od početka godine proučavanjem karata praćenja letova. Pobijedivši konkurente poput Oprah Winfrey, Jay-Z-a i Floyda Mayweathera, Taylor je dospjela na prvo mjesto, jer je njezin mlažnjak navodno prikupio ukupno 170 letova u proteklih sedam mjeseci.

Tijekom tih putovanja — od kojih je prosječno vrijeme leta bilo samo 80 minuta — Taylorov private jet navodno je ispustio više od 8000 tona ugljičnog dioksida. Konteksta radi, ono što je Taylorin avion navodno ispustio u samo 200 dana iznosi 1184,8 puta više od ukupnih emisija prosječne osobe u cijeloj godini, prema Yardu.

Neizbježno je da je cijela stvar završila poprilično kaotično na internetu, s tisućama obožavatelja koji su kritizirali Taylor zbog njezine ekstremnosti korištenja privatnog aviona, posebno usred klimatske krize. Nije prošlo dugo prije nego što su Taylorovi predstavnici odgovorili priopćenjem u kojem su pokušali opovrgnuti da je pjevačica jedina odgovorna za emisije koje joj se pripisuju, i još se više “uvalila”.

Naime, glasnogovornik je objasnio kako Taylor redovito iznajmljuje privatni avion, s opaskom da je potpuno netočno pripisivanje tih letova samo njoj. Naravno, to je ispalo još veći problem jer je umjesto preuzimanja odgovornosti, samo svaljena krivica na nekoga drugoga. Kako je jedna osoba komentirala na Twitteru: “Ako vam posudim svoju kreditnu karticu, ja sam taj koji je otplaćuje. Mislim da nitko nije mislio da je ona sama napravila svih 170 putovanja u 200 dana. … Volio bih da je shvatila da je još uvijek odgovorna.”

Zauzvrat, nekoliko korisnika je sugeriralo da bi bolja izjava mogla započeti s detaljima Taylorinih sljedećih koraka za smanjenje emisija u budućnosti, umjesto da se jednostavno pokušava prebaciti krivnja. “Do sada sam čuo mnogo isprika od ovih slavnih… je li netko spomenuo da će napraviti neke promjene?” netko je napisao u komentarima. I da, možemo mi to sada vrtjeti i gledati kako bi sve izgledalo da preuzmu odgovornost, no činjenica jest ta da smo vjerojatno mogli pretpostaviti da svi silni poznati i bogati to sve već i rade. I sigurno neće biti dio ekipe koja će stavljati svoj klima-uređaj na 26 stupnjeva kada će se to od njih tražiti.

Ukratko, papirnate slamke koje se raspadnu u pet minuta, redukcija struje i pline, pa i apokalipsa – će biti samo na našim leđima, kao i sve ostalo, poput, ne znam, plaćanja poreza. Cijela suludnost toga da pravila vrijede samo za građane i građanke može se nedavno vidjeti i na reakciji našeg premijera Plenkovića, koji je, na pitanje novinara hoće li početi koristiti javni prijevoz kako bi bio dobar primjer, izjavio: “Najbolje da idem pješke”. Oni, u međuvremenu, vjerojatno već planiraju svoj put na Mars. Film Don’t Look Up istinitiji je, nažalost, nego što to mislimo. Oni su tu, dok smo mi pješke, uvijek s biciklom.

 

Foto: Foto: Dimitrios Kambouris/Getty Images for The Rock and Roll Hall of Fame