Imam tih nekolicinu filmova koje često gledam, ili bolje rečeno, često gledam određene dijelove filma. “Point Break” je jedan od njih. Adrenalin, nevjerojatne scene surfanja, karizma mladih Keanua Reevesa i Patricka Swayzea… Bio je to film koji me držao prikovanom za ekran, a kada se na kraju počela vrtjeti odjavna špica, pomislila sam: “Tko stoji iza ovoga?” Iznenadila sam se kad sam otkrila da je to Kathryn Bigelow. Žena.

Da, akcijske filmove gledaju svi (ne samo muškarci), ali meni, tada djevojčici od kojih desetak godina nije moglo pasti na pamet da bi jedan takav film režirala žena. U žanru koji je tada bio gotovo isključivo rezerviran za muškarce, Bigelow je stvorila remek-djelo akcije i prijateljstva, ispunjeno nevjerojatnom tenzijom i dubinom. To je bio trenutak kada sam shvatila da je Kathryn Bigelow puno više od puke režiserke – ona je fenomen, majstorica koja razotkriva ljudsku psihu u ekstremnim situacijama.

Kathryn Bigelow

Što je to što Kathryn Bigelow izdvaja iz mora režisera? Njezin nepogrešiv stil, sposobnost da zaroni u slojeve tjeskobe i identiteta, te njezina nepopustljiva vizija. Njezini filmovi nisu samo puka zabava; oni su duboka istraživanja ljudskog iskustva, često smještena u svijet muške dominacije, nasilja i opasnosti. Ona se ne boji istraživati mračnije strane ljudske prirode, istovremeno nudeći uvid u hrabrost, otpornost i ranjivost. Bigelow se ističe sposobnošću da stvori napetost i tenzije koje se mogu “rezati nožem”, držeći vas na rubu sjedala, dok u isto vrijeme gradi složene likove s kojima se možete poistovjetiti. Nije ni čudo da je njezina bivša veza s drugim slavnim režiserom, Jamesom Cameronom, bila predmetom javnog interesa; oboje su vizionari, ali Bigelow je uvijek imala jedinstven, sirov pristup koji je često više fokusiran na psihološku dramu unutar akcije, nego na samu spektakularnost. Čak su se i natjecali za Oscara za najbolju režiju 2010. godine, što je bio prvi put da su bivši supružnici bili nominirani u istoj kategoriji. Bigelow je odnijela pobjedu, postajući prva žena u povijesti koja je osvojila ovu prestižnu nagradu.

The Loveless

Filmovi koji su oblikovali njezin jedinstveni potpis

Kathryn Bigelow je tijekom svoje karijere režirala niz filmova koji su ostavili dubok trag. Kroz svaki od njih provlači se njezina karakteristična vještina stvaranja atmosfere koja vas obuzima i likova koji vas proganjaju. Niže donosim popis od njih nekolicine; to su filmovi koji bez obzira na datum proizvodnje imaju nešto vanvremensko u sebi, i mogu, i trebaju se iznova gledati.

The Loveless

Njezin rani rad, “The Loveless”, Bigelow je režirala zajedno s Montyjem Montgomeryjem, a radi se o priči o bajkerskoj bandi koja stiže u mali grad na jugu Amerike. U glavnoj ulozi je mladi Willem Dafoe u jednoj od svojih prvih značajnih filmskih uloga, glumeći karizmatičnog i tajanstvenog Vođu. Film se fokusira na kulturu motociklista, njihovu pobunu protiv konvencionalnog društva i osjećaj otuđenosti. Iako nije bio komercijalni hit, kritičari su prepoznali njegov sirovi stil i atmosferu koja nagovještava Bigelowinu kasniju fascinaciju rubnim likovima i napetim situacijama. Treba ga pogledati zbog autentičnog prikaza subkulture i rane uloge jednog od najvećih karakternih glumaca današnjice.

The Loveless

Blue Steel

U filmu “Blue Steel” Bigelow je ponovno dokazala svoju sposobnost da preokrene žanrovske konvencije. Jamie Lee Curtis glumi Megan Turner, mladu policajku koja se nađe na meti serijskog ubojice (izvrsni Ron Silver) nakon što ga slučajno ubije u samoobrani. Ono što počinje kao triler, brzo se pretvara u intenzivnu psihološku igru mačke i miša. Film se ističe zbog svog istraživanja ženske ranjivosti i snage u muškom svijetu, te nepogrešive sposobnosti Bigelow da stvori klaustrofobičnu i paranoičnu atmosferu. U ovom se filmu pojavljuje i Tom Sizemore, glumac kojeg je Bigelow često angažirala u svojim projektima. Ovaj film je obavezan za sve ljubitelje napetih trilera. koji zadiru dublje, ispod površine.

Blue Steel

Strange Days

“Stragne Days” je futuristički triler smješten u kaotičnu noć u Los Angelesu na prijelazu tisućljeća. Film prati Lennyja Neroua (glumi ga Ralph Fiennes), bivšeg policajca koji ilegalno prodaje snimke tuđih iskustava direktno iz mozga, sve dok ne naiđe na snimku ubojstva. Angela Bassett glumi Mace, njegovu bivšu djevojku i tjelohraniteljicu, snažnu i neustrašivu ženu. Film je vizualno zapanjujući, s inovativnom upotrebom “point-of-view” snimaka koje vas uranjaju u radnju. Bigelow je ovdje istražila teme virtualne stvarnosti, voyeurizma i društvenog propadanja, a Susan Sontag, s kojom je Bigelow družila po dolasku u New York 1970., sigurno bi imala što reći o ovakvim temama. “Strange Days” su relevantniji danas nego ikad, nudeći mračan, ali provokativan pogled na budućnost i medije.

Strange Days

Point Break

“Point Break” je ultimativni akcijko-kriminalistički klasik koji je definirao žanr 90-ih. Keanu Reeves glumi Johnnyja Utaha, FBI agenta koji se infiltrira u bandu surfera pljačkaša banaka predvođenih karizmatičnim Bodhijem (glumi ga Patrick Swayze). Film je pun adrenalina, nevjerojatnih kaskaderskih scena (mnoge je izveo sam Swayze!) i nezaboravnih dijaloga. Bigelow majstorski gradi odnos između Utaha i Bodhija, istražujući granice prijateljstva, lojalnosti i slobode. Zašto ga pogledati? Zato što je to čisti, nepatvoreni akcić, ali s dušom, film koji vas tjera da preispitate vlastite granice i definiciju avanture. Nije ni čudo da je Bigelow postala članica žirija na Sundance Film Festivalu 1990., iste godine kada je završila ovaj film.

Point Break

The Hurt Locker

“The Hurt Locker” je film koji je Kathryn Bigelow katapultirao u povijest. Priča prati jedinicu za uklanjanje eksplozivnih naprava u Iraku, fokusirajući se na narednika Williama Jamesa (glumi ga Jeremy Renner), majstora za bombe koji je ovisan o adrenalinu. Film je izuzetno napet, s gotovo dokumentarnim stilom koji vas uvlači u opasnosti rata. Bigelow je za ovaj film osvojila (usudila bih se istaknuti – povijesnog) Oscara za najbolju režiju, postavši prva žena koja je to uspjela. Također je osvojila i Directors Guild of America Award te BAFTA nagradu za najbolju režiju. Jeremy Renner je za svoju ulogu bio nominiran za Oscara. Ovo nije samo ratni film, to je duboka studija o ovisnosti o opasnosti i psihološkom danaku rata. Film je čak odabran za Nacionalni filmski registar zbog svoje kulturne, povijesne i estetske važnosti.

The Hurt Locker

Zero Dark Thirty

Nakon trijumfa s filmom “The Hurt Locker”, Bigelow se ponovno uhvatila u koštac s kontroverznom temom – potragom za Osamom bin Ladenom. “Zero Dark Thirty” prati desetljeće dugu potragu za terorističkim vođom, s Jessicom Chastain u glavnoj ulozi agentice Maye, analitičarke CIA-e koja je opsjednuta pronalaženjem Bin Ladena. Bigelow je odlučila angažirati Chastain nakon što joj je Ralph Fiennes pokazao grubu verziju filma “Coriolanus” u kojem je Chastain glumila. Film je neumoljiv, prikazujući brutalnu realnost obavještajnog rada i moralne dileme koje on donosi. Jessica Chastain je za svoju ulogu bila nominirana za Oscara. “Zero Dark Thirty” je izvanredan triler koji vas tjera na razmišljanje o cijeni sigurnosti i granicama etike.

Zero Dark Thirty

Kathryn Bigelow je mnogo više od režiserke. Ona je vizionarka koja je redefinirala akcijski i triler žanr, unoseći u njih dubinu, psihološku kompleksnost i neupitnu autentičnost. Njezini filmovi su ogledalo ljudske psihe u ekstremnim uvjetima, istražujući tjeskobu, identitet, strah i hrabrost. Od ranih dana druženja sa Susan Sontag i Philipom Glassom u New Yorku, pa sve do predavanja na California Institute of the Arts, Bigelow je uvijek bila na čelu, jedna od predvodnica inovacija u umjetnosti.

Njezina dva Oscara samo su vrhunac karijere prepune priznanja – od retrospektiva njezinih filmova u MoMA-i i Harvard Film Archiveu do uvrštavanja na listu 100 najutjecajnijih ljudi časopisa Time 2010. godine. Njezin utjecaj je neosporan, a njezin doprinos filmskoj umjetnosti neprocjenjiv. Kathryn Bigelow nas tjera da se preispitujemo i suočavamo s najdubljim ljudskim istinama, pritom gledajući odličan akcijski film.

Fotografije: The Loveless, Blue Steel, Strange Days, Point Break, The Hurt Locker, Zero Dark Thirty.