Deseto izdanje manifestacije Splitgraphic bijanalea održava se od 5. listopada do 5. studenoga 2021. godine u novouređenoj Staroj gradskoj vijećnici u Splitu – a kustosi skupne izložbe su japanski grafičar Yoshio Imamura i belgijska grafičarka Ingrid Ledent. 

Od svojih početaka, Splitgraphic svojim radom nastoji izlagati i promovirati međunarodnu grafičku produkciju, s posebnim naglaskom na suvremeni pristup grafičkom otisku i znaku, klasičnim i novim grafičkim tehnikama. 

Prestižna imena grafičke scene

Ove godine, direktor manifestacije Pavo Majić i Marina Petit, voditeljica programa, koordinatorica i kustosica bijenala (o kojima smo prethodno pisali u okviru teksta o splitskom art studiju Naranča), odlučili su kao selektore pozvati priznate grafičke umjetnike koji su već niz godina vezani za djelovanje Splitgraphica – Yoshia Imamuru i Ingrid Ledent.

U svom umjetničkom opusu, Yoshi Imamura (član prestižne strukovne udruge Japanese Print Association) koristi tradicionalne japanske “woodblock” (drvorez) tehnike u kombinaciji s ostalim grafičkim tehnikama – bakropis i mezzotinti kako bi prikazao teme koje se referiraju na prirodu i univerzalnost postojanja, uz minucioznu tehničku izvedbu te senzibilitet likovnog jezika. 

S druge strane, radovi Ingrid Ledent, koja je ujedno i profesorica na Akademijama u Antwerpenu i Šangaju, osim tehnike litografije, obuhvaćaju zvuk, instalaciju, video i digitalni tisak – stoga se njen opus može opisati kao paradigma suvremene grafike. 

Oboje umjetnika dobilo je Grand prix nagrade na prošlim izdanjima Splitgraphica, dok je Imamura dobitnik i Posebne nagrade 2009. godine (4. izdanje), a Ledent je ujedno bila i selektorica bijenala 2017. godine (8. izdanje).

Zbog restriktivnih mjera vezanih za pandemiju koronavirusa te obnove izložbenog prostora Stare gradske vijećnice, deveto izdanje održano je bez skupne izložbe. No zahvaljujući partnerstvu s Hrvatskom udrugom likovnih umjetnika Split, publika je u splitskom Salonu Galić imala priliku vidjeti samostalnu izložbu Yoshia Imamure (2019.) te skupnu izložbu suvremene baskijske grafike “Basquegraphia” (2020.).

Jubilej u znaku posebnog hommagea

Za ovogodišnje jubilarno izdanje odabrani su radovi čak 54 umjetnika – pri čemu je Imamura pozvao 24 međunarodna suvremena grafičara s naglaskom na selekciju vrhunskih japanskih majstora grafičke umjetnosti.

Ledent je odabrala 22 umjetnika iz svih dijelova svijeta, uz pomni odabir vodećih grafičkih umjetnica sadašnjice te fokus na suvremenost vizualnog grafičkog jezika, kombinaciju klasičnih i digitalnih tehnika i grafičke radove koji su na rubu instalacija.

Uz njihovu selekciju, organizatori su odlučili izložiti i grafike osam dobitnika nagrada dosadašnjih Splitgraphic bijenala u razdoblju od 2003-2019. godine. 

Stoga će deseti bijenale ujedno obilježiti in memoriam posveta Ivanu Kožariću, velikanu hrvatske suvremene umjetnosti koji je bio dobitnik nagrade 2005. godine, te hommage japanskom grafičaru Masahiru Fukudi  velikom prijatelju Splitgraphica koji preminuo ove godine.
S obzirom da su njegovi grafički ciklusi Love Relation-Split dali poseban pečat bijenalu 2003. godine, kada je svoje crvene amorfne oblike Dioklecijana i Priske posjeo na Peristil (glavni carski trg u Dioklecijanovoj palači) te ih kasnije “prošetao” po svim splitskim znamenitostima, sljedeća izložba Splitgraphic bijenala bit će posvećena isključivo Masahiru Fukudi te mu je dodijeljena nagrada “Robert Adam”. 

Grand prix nagrada otišla je u ruke poljskog grafičkog umjetnika Krzysztofu Tomalskom, dok je nagradu za doprinos grafičkoj umjetnosti dobila finska umjetnica Annu Vertanen. 

Imena dobitnika ostalih nagrada, kao i više informacija o ovoj hvalevrijednoj manifestaciji, možete pronaći na web stranici www.splitgraphic.hr

Foto: Splitgraphic