Baš poput male crne haljine, koja bi trebala biti sastavni dio svakog ormara, ni traperice nikad ne izlaze iz mode, u što se uvjeravamo iz sezone u sezonu, a klasični modeli mogu obogatiti svaku kombinaciju te joj dati određenu dozu staloženosti ili razigranosti. 

Svjetla reflektora trenutačno su uperena u eco-friendly brend zvučnog imena Boyish Jeans. Nastao je krajem 2018. u Los Angelesu, u američkoj saveznoj državi Kaliforniji, a iza njega stoji Jordan Nodarse, čiji su lik i djelo već otprije poznati u modnim krugovima. Osim što nastoji smanjiti štetan utjecaj na okoliš, osnivač brenda kaže kako im je glavni cilj educirati kupce o proizvodnim procesima. Jordan je svoj zanat brusio uz brend GRLFRND koji je kreirao i razvijao za online dućan Revolve. Karijera mu je potom krenula uzlaznom putanjom do mjesta upravitelja u odjelu trapera za brend Reformation, koji se diči održivom modom i proizvodnjom. Nakon svega, Jordan je odlučio iskoristiti stečene vještine i znanje te svojim poduzetničkim idejama modnu industriju obogatiti za novi brend vrijedan pažnje i spomena. Za pokretanje Boyish Jeans brenda inspirirale su ga, kaže, žene koje svoje ormare i modne kombinacije obogaćuju muškim modelima traperica za koje smatra da im uvijek tako dobro pristaju. Stoga svojim dizajnom nastoji rekreirati klasične muške modele tako da pristaju ženskom tijelu, uz naglasak na vintage krojeve koje oživljava modernim detaljima. 

Kako bi cijela priča bila zaokružena i dobila puni smisao, Nodarse u fokus Boyish Jeansa stavlja reciklirane materijale i sve popularniju održivu modu. Moglo bi se reći kako je Boyish Jeans zasigurno jedan od progresivnijih brendova budući da su svi komadi koji su proizašli iz njihovih tvornica nastali od recikliranih materijala, a krajnji im je cilj zero waste proizvodnja.  Kroz razgovor s osnivačem i dizajnerom ovog brenda Jordanom Nodarseom dobili smo dublji uvid u koncept održivosti “dječačkih” traperica. 

U jednom od prethodnih intervjua spomenuli ste kako radije upotrebljavate termin “svjesna moda” nasuprot onom već ustaljenom “održiva moda”, što zapravo ima smisla budući da takav pristup zahtijeva kontinuiranu svjesnost o našem krajnjem cilju i onome što želimo postići. Kad ste prvi put shvatili da se želite okrenuti svjesnoj modi, a svoje znanje, vještine, vrijeme i energiju uložiti u stvaranje promjene, istovremeno ostavljajući pozitivan utjecaj u svijetu?

Svjesna moda u potpunosti nadilazi granice običnog ekološkog utjecaja tako da ima ulogu i društvenog utjecaja. Najponosniji sam na obrazovnu funkciju brenda koju promoviramo putem našeg weba i društvenih mreža kako bismo svoju poruku približili kupcima. Cilj nam je proširiti ideju da je totalno cool brinuti se za naš planet. Ako time možemo potaknuti druge pojedince i brendove da sudjeluju u ovom pokretu, znamo da smo na pravom putu. 

Čini se da se sve više brendova okreće održivosti, ili je barem koriste kao marketinški plan kojim nastoje privući kupce, no kako Vi vidite budućnost održive mode? Radi li se tek o prolaznom trendu, ili smatrate da će uskoro prerasti u nešto puno veće i sigurnije za naš planet?

Pa svakako se nadam da nije samo trend jer si ne možemo dopustiti da briga za okoliš izađe iz mode. Što će ostati budućim generacijama ako mi danas ne donesemo dobre odluke? Nažalost, neki brendovi ipak su pokleknuli pred ovim novim pokretom pa ga koriste kao podlogu za podizanje prodaje, no u praksi ga baš i ne provode, što uvelike zbunjuje korisnike. Kupci žele i moraju vjerovati brendovima. 

Kako su Vaša prethodna iskustva utjecala na stvaranje Boyish Jeansa?

Svoju karijeru u modnoj industriji započeo sam radeći u tvornicama gdje sam stekao dublje znanje o proizvodnji trapera. Tamo sam također osvijestio koliko je puno različitih kemikalija i vode potrebno da se napravi samo jedan par traperica, što mi je oduvijek bilo suludo, stoga sam potragu za boljim alternativama započeo vrlo rano u svojoj karijeri. Odrastajući u Kaliforniji, odmalena sam razvio svijest o okolini i okolišu, a kako je moja karijera u svijetu trapera napredovala i kako sam provodio sve više vremena u tvornicama diljem svijeta, shvatio sam koliko se otpada stvara i koliko se štetnih kemikalija koristi za izradu traperica. Iako sam tijekom rada u Reformationu već stvarao eco-friendly traperice, osjećao sam potrebu da educiram korisnike o načinima izrade održivih proizvoda. Boyish Jeans odražava moju strast za izradom eco-friendly i održivih traperica, istovremeno obrazujući kupce kako bi bili svjesniji onoga što kupuju. 

Znam da je ovo pitanje već pomalo izlizano i da je možda vrlo teško odgovoriti na njega, no po čemu se Boyish Jeans razlikuje od drugih održivih brendova?

Prava i iskrena održivost nadilazi ove trendi marketinške floskule koje su danas postale učestale u modnoj industriji. Održiva moda svodi se na transparentnost, odgovornost i s(a)vjesne proizvodne prakse koje brendu omogućuju da se približi zero waste proizvodnji koliko je god to moguće. Boyish Jeans radi upravo to – nastojimo od početka do kraja stvoriti proizvod koji će živjeti u harmoniji s planetom, a pritom zadržati kvalitetu i estetski standard koji kupci očekuju. Naši su procesi u potpunosti transparenti što je, uostalom, vidljivo i na našoj web-stranici. 

Nekako kad čujemo riječ “održivo”, gotovo kao da nas asocira na nešto što je izrađeno ručno ili u kućnoj radinosti i nešto što ima nostalgični prizvuk, što znači da je za njegovu izradu potrebno uložiti više rada i truda. Smatrate li da bi takva moda trebala vrijediti više, u financijskom i sentimentalnom smislu?

Definicija održivosti zapravo se veže uz učinkovitost više nego uz bilo što drugo. Održive prakse odnose se na pametniju i učinkovitiju izradu bez žrtvovanja kvalitete. 

Što je za Vas bio najteži trenutak prilikom kreiranja Boyish Jeans brenda?

Bilo je tu puno pokušaja i pogrešaka. No kako god, shvaćam da se radi o neprekidnom procesu, stoga on niti ne može biti savršen. Ekološki svjesna proizvodnja i održiva moda stalno se razvijaju i napreduju, a ja sam jako uzbuđen što se mogu razvijati usporedno s njima. U početku je najteže bilo pronaći dobavljače i proizvođače koji dijele jednaku strast za održivošću, a koji imaju prikladnu i modernu tehnologiju uz, naravno, prihvatljive cijene. Naš je najveći izazov trenutačno boriti se protiv ekomanipulacije drugih brendova, ali i novinara koji još uvijek ne znaju što uistinu znače održiva i ekološka proizvodnja. To je škakljiva tema i vjerujem da bi mnogi pripadnici ove industrije radije tražili prečace nego konkretna, dugoročna rješenja. Primjerice, mnogim ljudima nije jasno da se većina organskog pamuka uopće ne uzgaja i ne proizvodi organski. Zato postoje organizacije i standardi koji se bave certifikacijom organskog pamuka, a to su prije svega Standard globalnog organskog tekstila (Global Organic Textile Standard – GOTS) i Standard organskog pamuka (Organic Cotton Standard – OCS). Svaki put kad naručujete tkaninu, jedna od ove dvije agencije mora je certificirati. To je nešto poput certifikata vjerodostojnosti. 

Što mislite koji je najbolji način na koji možemo potaknuti kupce da više razmišljaju o onome što kupuju? Kako im možemo ukazati na (štetan) utjecaj modne industrije kad smo okruženi jeftinom i jednokratnom odjećom koja nam ne predstavlja nikakvu osobnu ni emotivnu vrijednost, stoga ju je puno lakše baciti kad je više ne želimo ili ne trebamo?

Kao što sam već rekao, jedan od naših glavnih ciljeva jest educirati kupce jer što više znaju, lakše će izabrati brend s kojim će se poistovjetiti i od kojeg će vrlo rado kupovati. Potičemo ih da uvijek čitaju etikete i oznake kako bi znali od kojih je materijala napravljena odjeća te da zahtijevaju te informacije od brendova. Potičemo ih da se raspitaju o certifikatima brendova, da istraže koji je njihov stav o rasipanju mikrovlakana te da traže izvješća o uvjetima njihovih tvornica. 

Mislite li da Vaši kupci više “padaju” na priču, društveni i ekološki utjecaj te politiku koju provodite ili im je, pak, više stalo do estetskog izgleda, dizajna i cijene?

Mislim da se radi o kombinaciji svega navedenoga budući da mi nismo isključivo jedno ili drugo, stoga nema potrebe da se jedno žrtvuje zbog drugog. Naši se kupci osjećaju dobro i izgledaju dobro. 

Osim Boyish Jeansa, koje biste druge brendove preporučili ako želimo pronaći odjeću koja prilikom svoje izrade nije naštetila našem planetu? 

U tome svakako već godinama prednjači Patagonia. Oni su praktički utabali put za sve ostale brendove. Nedavno je Yvon spomenuo kako se usmjeravaju ka organskom regenerativnom uzgoju pamuka, što znači da umjesto gnojiva koriste biljke kako bi tlu vratili hranjive vrijednosti. To je pravi i iskreni oblik agrikulture – raditi sa zemljom i organizmima koji trebaju njegovati tu zemlju. Osim toga, i Reformation provodi odlične politike što se tiče poliestera i tradicionalnog pamuka, stoga bih rekao da su njihovi standardi koji se tiču održivosti puno veći nego kod bilo kojeg drugog brenda. Također ne treba zaboraviti ni Eileen Fisher te brend Veja.

Možete li nam otkriti sljedeću veliku stvar koja dolazi iz vašeg brenda?

Sljedeće godine izbacujemo pletiva!