“Igra je jako bitna. Uvijek je u pitanju jedna neizvjesnost, jedna zaigranost sa formom i sa svim onim elementima koje uzimate kao gradbene, a to su boja, svjetlo, oblik, nervatura same površine i struktura koja je meni osobno bliska”. Anton Vrlić
Od polovice travnja pa sve do 11. srpnja 2021. u Galeriji Klovićevi dvori može se razgledati samostalna izložba “Preobrazbe” poznatog hrvatskog akademskog umjetnika i profesora Antona Vrlića. Kao što kustosica izložbe Koraljka Jurčec Kos u katalogu ističe, riječ je o izložbi staklenih skulptura i crteža čiji naziv ciljano podsjeća na umjetničko viđenje materijala kojem je preobrazba imanentna, ali i na činjenicu da je Anton Vrlić novim ciklusom skulptura i crteža zaokružio stvaralačko razdoblje od 2017. do 2020. obilježeno rukopisnim i motivskim preobrazbama.
Izložba se sastoji od više od stotinu radova grupiranih u tri cjeline: objekti, reljefi i crteži. Kao što je sâm Anton Vrlić, gostujući u emisiji KolibriS istaknuo, za osnovno gradivno sredstvo svojih skulptura, objekata i reljefa duže vrijeme je prikupljao staklene ploče koje su godinama padale s pročelja zagrebačke Galerije Gradec, a koje je oblikovao i dizajnirao umjetnikov profesor i mentor u čijoj je klasi i diplomirao na zagrebačkoj Akademiji likovnih umjetnosti Raoul Goldoni. Anton Vrlić je sakupio preko tonu staklenih ploča koje je potom preoblikovao u nove vrijednosti izražene kroz reljef i pune forme. Radovi u staklu nastali su termičkom obradom u peći, potom su rezani i polirani kako bi se dodatno naglasila uloga svjetla kao gradivnog elementa skulptura.
Izložba je vrlo upečatljivo postavljena. U hodnicima su predstavljeni crteži koji su često bili preteča tj. predradnja staklima, a prati ih zanimljiv proces oblikovanja. Naime, Anton Vrlić je paus papire močio u vodi te ih je punio laviranim tušem, a kada su se osušili i očvrsnuli nastajali su začudni reljefi i vizure koje svojom trodimenzionalnošću, teksturama i površinskim strukturama nose mnoge karakteristike staklenih objekata. Crteži su podijeljeni u nekoliko grupacija: knjige crteža, lavirani crteži na papiru i crteži-objekti. Ulaskom u izložbeni prostor zamjećujemo usmjerenu svjetlost koja igra ključnu ulogu kod velikog broja staklenih objekata od kojih su neki postavljeni na osvjetljene ploče, dok je fokus promatrača usmjeren na pronalazak nervature opne. Na pratećim legendama saznajemo kako je staklo termički obrađeno, rezano, brušeno i polirano, a vrlo često je kombinirano sa žbukom i/li pigmentom za zid te je potom sve zajedno transformirano u toplini peći.
Izložba “Preobrazbe” pruža direktan uvid u umjetnikov unutarnji svijet obilježen kontinuiranim traganjem i stalnim previranjima pri čemu autor u konačnici svoj unutarnji nerv izražava upravo kroz materiju stakla: “Moje staklo je zaogrnuto temporalnošću na tragu ništavosti i prolaznosti kao materija koja je stalno izložena promjeni, deformaciji, propadanju i nestajanju poput kulturoloških ostataka, podvrgnutih prirodnoj degradaciji kroz ljudsku prisutnost i djelovanje u okolišu s materijalnim posljedicama. Moje intervencije na staklu su minimalne i jednostavne, one propituju grubu estetiku nesavršenosti.”
Od samih početaka umjetničkog djelovanja Anton Vrlić kontinuirano istražuje, eksperimentira i pristupa materiji i formi te ispitivanju njezinih mogućnosti s velikom znatiželjom, neopterećenošću i zaigranošću što i sam potvrđuje izjavom: “Svojim pristupom u eksperimentiranju s materijom potkopavam ustaljene predodžbe o staklu, pogotovo one da staklo mora biti lijepo, lagano, prozračno, dopadljivo, fluidno, koloristički razigrano….”. Vjerujemo da je ovo sasvim dovoljan razlog da posjetite ovu doista jedinstvenu i impresivnu izložbu!