Svijet se mijenja, pa tako i onaj modni. Napretkom tehnologije sve smo više online, objavljujemo fotografije na društvenim mrežama, u igricama likove oblačimo u virtualnu odjeću, a kroz avatare izražavamo svoje estetske i modne preferencije.
Daria Shapovalova i Natalia Modenova imaju modni background, bile su novinarke, organizatorice modnih revija i vlasnice showrooma. No, uočile su porast popularnosti virtualne odjeće i odvažile se pokrenuti DressX, webshop na kojem možete kupiti upravo to. Trenutno je najveći na svijetu, surađuje s kompanijama poput Mete, Robloxa i Farfetcha, među investore ubrajaju i Warner Group. U razgovoru koji slijedi Daria i Natalia otkrile su nam sve o svojim počecima, planovima te raznim drugim zanimljivostima o fascinantnom svijetu virtualne mode koja postaje sve popularnija.
Na početku, recite nam nešto o tome što ste radile prije nego ste osnovale DRESSX. Znam da obje imate mnogo iskustva u modnom području.
Daria: Ja sam imala modnu tv emisiju u Ukrajini „Fashion week s Dariom Shapovalovom„. To sam radila 6-7 godina a nakon toga sam bila freelance novinarka za časopise poput Voguea, Dazed & Confused i mnoge druge. Sa poslovnim partnerima sam osnovala i Tjedan mode u Ukrajini, „Mercedez Benz Kiev fashion days“, gdje je Natalia bila Chief operating officer. Oko svega toga bilo je i drugih poslovnih pothvata, osnovala sam i „Kiev fashion institute“ kojeg jako volim, jer je misija edukacije za mene uvijek jako važna. Osnovale smo i showroom koji je prodavao odjeću istočnoeuropskih dizajnera dućanima diljem svijeta, koji je u to vrijeme bio jako važan. Vodile smo ga 7 godina dok nas nije sve pogodila pandemija te je sve stalo. To je bio i odličan trenutak za početi nešto u svijetu tehnologije. Ja sam se već bila preselila u San Francisco te završila MBA studij, i počela spajati modni i svijet tehnologije.
Natalia: I ja sam prvo bila novinarka, svjedočila sam tranziciji tiskanih medija u digitalno područje, lansirala sam web verziju jednog časopisa u Kijevu. Rad u modi počeo je kroz suradnju na Tjednu mode koji je spomenula Daria, a prelazak u područje poduzetništva bio je kad smo osnovale showroom. To je bio konkretna i uspješna lifestyle kompanija, ali smo uvijek tražile načine kako rasti i napredovati. Taj posao je imao fizičke granice, a u digitalnom svijetu nema granica, tako je nastao DRESSX.
Da, kako to da ste se odlučile za osnivanje kompanije u tehnološkom području – je li vas oduvijek zanimalo to područje, jaste li već prije imale iskustva u njemu?
Daria: Niti jedna od nas nije inženjerka, ali moguće je naučiti stvari iz tog područja. Ja sam se preselila u San Francisco jer sam htjela biti u centru tech industrije, a osim MBA-a završila sam i neke tečajeve iz tog područja. To je bio period taman prije pandemije kad je taj svijet bio jako živ, bilo je lako otići na neki tech event ili meet up i razgovarati s ljudima, naučiti dosta stvari. Naša treća suosnivačica dolazi iz svijeta tehnologije, pa su sva naša iskustva zajedno bila dobar spoj za osnivanje DRESSXa.
Natalia: Kako sam već rekla, željeli smo širiti kompaniju, a u digitalnom svijetu to je lakše i brže. Već smo prije imali jedan polutehnološki projekt- u Los Angelesu smo imali pop-up dućane i vidjeli da mnogo ljudi kupuje odjeću samo za društvene mreže. I jedno istraživanje Barclays banke potvrđuje to ponašanje. Tako smo otkrili nišu: ljude koji kupuju odjeću samo kako bi se slikali u njoj i objavili na društvenim mrežama. U to je vrijeme počela i pandemija, nije bilo moguće organizirati pop-up dućane, pa smo to iskustvo željeli prenijeti u digitalni format kroz DRESSX. Kad smo počele avatari nisu još bili popularni, „metaverse„ kao pojam nije niti postojao, Virtual Reality naočale su bile tek u prvoj verziji. Ali u međuvremenu je tehnologija napredovala, sada već imamo re-launch Oculus naočala, sve više kompanija investira u ovo područje. U Meta sistemu je već kreirano milijardu avatara , a oni svi moraju nešto nositi, i tu u igru dolazi DRESSX kroz našu suradnju s Metom kao tvrtka koja nudi odjeću za avatare.
Kako biste opisali DRESSX nekome tko ne prati najnoviju tehnologiju, nekome tko možda još nikada nije tako nešto koristio. Što se sve tamo može kupiti, za koje svrhe.
Daria: Može se reći da na DRESSX možete kupiti virtualnu odjeću koju možete upotrijebiti na društvenim mrežama, naprimjer za Instagram Storiese ili Feed, da pokažete svoje nove digitalne outfite i tako se izrazite. Zapravo uzima koncept skinsa, tj. odjeće koje likovi nose u video igrama, a koji postoji već godinama. To područje smo uzeli kao polaznu ideju u smislu brojki koje oni imaju i koje bi i mi mogli postići. Jer svaka inovacija treba polaziti od nečeg već postojećeg. Mislim da je to najbolji način za objasniti DRESSX, jer su svi više-manje upoznati s video igricama, a ovo je modni odgovor na to, više namijenjen društvenim mrežama, jer ljudi provode toliko puno vremena na njima. To je početna ideja, ali stalno nadograđujemo DRESSX, kao što je Natalia spomenula, avatari postaju sve popularniji i sve ih više koristimo. Za Snapchat i Metu zajedno 2.7 milijardi ljudi će koristiti avatare, znači trećina ljudi na svijetu, a njih netko mora odjenuti.
Natalia: Treba i naglasiti da linija između gaminga i društvenih mreža je sve zamagljenija, npr. Roblox je video igrica ali mlađa generacija se tamo i druži, kad želi ostati u kontaktu više ne izmjenjuju Instagram ili Tik Tok profile, nego Roblox imena. Prisutni su u tome 3D svijetu gdje komuniciraju, a pritom moraju nešto i odjenuti, gdje opet u igru ulazi DRESSX. Važno im je kako izgledaju u tom virtualnom prostoru.
Tko je vaš tipični korisnik/kupac? Jesu li to više ljudi koji prate modu ili gameri? Odakle dolaze…
Natalia: Raznoliki su. Najviše dolaze iz USA, to nam je najvažnije tržište trenutno. Ali ovisi, za Augmented Reality lookove najpopularnije tržište naprimjer je Indija. Naravno imamo i dosta klijenata iz Europe, za više modne i brendirane komade. Za svaki proizvod je druga publika, a ovisi i o platformi na kojoj prodajemo: za Roblox je mlađa publika, za Meta avatar modu su korisnici iz Azije, Latinske Amerike. Na vlastitom webshopu i aplikaciji imamo najviše korisnika iz USA i Europe.
Imali ste modnih suradnji s brendovima poput Diesela. Kako to funkcionira, jave li se oni vama ili vi njima?
Natalia: Pa zapravo ide s obje strane, mi nekad kontaktiramo brendove, nekad oni nas. Na početku, prije 3 godine, nekima se to činilo prefuturistički, neki još nisu bili spremni, posebno veće kompanije jer im treba vremena za promjene. Mi nudimo razne solucije za brendove, kako mogu početi u tom svijetu – od AR ogledala za dućane, avatar mode, virtual try on mogućnosti. Posljednji projekt bio je s beauty brendom Drunk Elephant, radili smo i s Hugo Bossom za njihovu prezentaciju u Milanu u robnoj kući Rinascente, Diesel smo launchirali u Meta avatar dućan, naravno pripremamo ih još.
Kako odabirete digitalne umjetnike s kojima surađujete, koji dizajniraju odjeću na DRESSX-u?
Daria: Imamo već veliki community koji se formirao kroz ove 3 godine, mnogo dizajnera je tako počelo, inspirirani popularnošću virtualne mode. Počeli smo istraživanjem, pronašli par imena, onda se loptica zakotrljala, sve više ljudi je željelo sudjelovati. 3d umjetnike nađemo i preko društvenih mreža. Na početku je bilo samo par ljudi, Natalia ih je kontaktirala, njih 5-7, sad ima tisuće ljudi koje dizajniraju virtualnu odjeću, pa možemo odabrati. Zanimljivo je vidjeti koliko se scena proširila u samo 3 godine.
Da, kako vidite da scena virtualne mode raste u budućnosti? Kad je već toliko narasla u samo 3 godine…
Daria: Može jako narasti, ovisno o korisnicima i načinima na koje oni mogu upotrijebiti virtualnu modu. Ako ju prihvate i počinju koristiti svaki dan može postati i industrija od trilijun dolara, kolika je industrija fizičke mode. Sad se još razvijamo i rastemo, mi s DRESSX-om nismo niti htjele osvojiti svijet fizičke mode, ona će uvijek koegzistirati jer živimo u fizičkoj stvarnosti, ali zabavno je miješati stvarni i virtualni svijet, imati istu jaknu u stvarnom životu, ali i u online verziji. Neke će kompanije vjerojatno propasti, jer sve ovisi o rastu i prihodima. Kompanije moraju pronaći nove načine korištenja virtualne mode, i imati viziju, koju DRESSX svakako ima. Radimo i s nekim tehnološkim kompanijama kako bi mogli koristiti njihove resurse.
A koliko se brzo razvija ta tehnologija? Znam da na početku ta virtualna odjeća nije baš izgledala stvarno, a sad izgleda sve stvarnije, realnije. Hoće li jednom biti nemoguće razlikovati stvarnu od virtualne odjeće, bar na slikama…
Natalia: Razvija se vrlo brzo, ali postoji više faktora. Moramo razumijeti da virtualni svijet i tehnologija ovise o procesorskoj snazi, strojevima, čipovima… Da bi napravili 100% stvarnu virtualnu odjeću, morali bi replicirati naš mozak, on ima ogromnu moć procesiranja, svi detalji koje mi vidimo, kako naše oko funkcionira. To je puno stvari koje se mora uzeti u obzir. Napredovat će brzo, ali taj zadnji jedan postotak do realnosti će biti najteže za postići.
Jedan od vaših glavnih ciljeva je održivost. Da ljudi ne kupe high street komad samo za fotografiju na Instagramu, pa ga vrate u dućan. Umjesto toga mogu kupiti DRESSX virtualni komad. Jeste li primjetili da su ljudi stvarno to prihvatili, da je postalo cool biti održiv i kupiti virtualni komad, umjesto nekog potrošnog high street komada, za istu cijenu. Jesu li ljudi spremni za to?
Daria: Prema mišljenju nekih naših korisnika, ljudi žele kupiti i drugi, treći digitalni outfit, što znači da žele ponoviti to iskustvo. Još je cool objaviti fotografiju s lijepim fizičkim outfitom, ali i s virtualnim ako to znate lijepo prezentirati. Ili odjenuti svoj avatar, i otići u neko virtual reality mjesto stylish obučeni. Mi radimo sa sve više i više influencera kako bi ovaj koncept postao sve prisutniji. Još smo na putu prema tome, dok nešto ne postane mass market treba puno truda, ali postaje sve raširenije.
Bili ste finalisti LVMH Innovation nagrade. Kako je to važno kao priznanje za DRESSX?
Natalia: Bilo je jako važno jer je to kompanija stara više od 100 godina, s puno iskustva. Bili smo dio tog programa, prezentirali smo Dressx na Viva Tech konferenciji u Parizu, imali smo pristup njihovom timu, naučili smo puno, a i mi smo njih dosta naučili, bila je to zanimljiva suradnja i izmjenjivanje iskustava.
Jeste li osvojili još kakvu drugu sličnu nagradu.
Natalia: Da, na Innovation by design nagradama kompanije Fast Company, koja se uručivala prvi puta, OpenAI je bio pobjednik glavne kategorije, a DRESSX je bio na listi 100 najinovativnijih kompanija na svijetu. Bili smo i na America’s Greatest Disruptors listi Newsweeka, Vogue Business Innovators listi…
Imate li bestsellere, koji su najprodavaniji artikli, što ljudi najviše kupuju…
Daria: Imamo par. Ljudi vole kupiti bilo što što ima DRESSX logo, što potvrđuje trend logomanije, čak i u digitalnoj modi. I neki lookovi za metaverse, na Valentinovo npr. smo imali odjeću s velikim srcima u raznim bojama koji su bili jako popularni. Ljepota digitalne mode je što se može uklopiti u živote mnogih ljudi, mogu se izraziti kroz digitalnu modu…
Vi ste iz Ukrajine. Na siteu imate i sekciju Support Ukraine sa stvarima u bojama Ukrajine, pomoću kojih vas korisnici mogu podržati.
Natalia: Da, izbacili smo tu kolekciju kao odgovor na invaziju, i omogućili ljudima da izraze podršku na taj način. Digitalna moda može biti način komuniciranja, influenceri su nas tako mogli podržati. Mnogo dizajnera je pristupilo ovoj inicijativi, mogli smo brzo reagirati, i Madonna je npr. nosila jedan od komada kao podršku. Naušnice su jako popularne, svi komadi su još dostupni. Sav prihod smo isprva donirali vojsci, državnim programima, a onda smo počeli pomagati i individualnim digitalnim kreatorima, dali smo im alate da mogu nastaviti raditi.
Na kraju, imate li nešto za dodati, poručiti našim čitateljima..
Daria: „Ne kupujte manje, kupujte digitalnu modu!” naša je mantra. Zabavno je isprobati virtualnu modu, shvatite da ju možete nositi na slikama na društvenim mrežama, na video pozivima, izraziti se.
Foto: Instagram @dressx