Imamo jedan izazov za vas! Pokušajte u jednom danu reći “Oprosti”, “Žao mi je”, “Sorry”… manje od deset puta!

U jednom od “Inside Amy Schumer” skečeva prikazano je održavanje panela s četiri znanstvenice. Svaka sa svojim postignućima, ali s jednom zajedničkom stvari – ne mogu se prestati ispričavati. Dok ispravljaju moderatora zato što je krivo izgovorio njihova imena, zato što su se nakašljale, nisu dovoljno objasnile publici čime se bave, odbile su doneseni sok iako su tražile vodu, a na kraju, a kako to već eskalira u njezinim skečevima, i za svoje samo postojanje. Poznato? Koliko ste puta započeli rečenicu s: “Oprosti, ali…”, “Ne bih te voljela gnjaviti, ali…”, “Znam da sam naporna, ali…” i sličnih, doslovno se ispričavajući osobi na cesti koja se sudarila s vama jer ste joj bili na putu. Iako je to lako zamijeniti s osnovama kulture, mnogi od nas takav uvod u rečenicu koriste i na poslu. Mnogim istraživanjima već je zaključeno da je takav način komunikacije u više slučajeva praksa žena negoli muškaraca. Većina njih to koristi kako ne bi ispale previše asertivne i da kolege i/ili podređeni ne pomisle kako “izigravaju šefa”. Možda se sâm izbor riječi ne čini toliko bitan, ali s njime najčešće dolazi i obrambeni govor tijela. Spušten pogled, drhtanje glasa, podignuta ramena i slično. 

Zašto mislimo da nije u redu imati samopouzdanja? Istina jest da društvo ne reagira jednako na samopouzdane muškarce i žene, ali možda to ima veze i s time što se malo koja žena usudi pokazati takvom. Muškarci će, za razliku od većine nas, pokušati izbjeći ispriku na sve moguće načine kako ne bi ostavili dojam “slabosti”. Ako nam ne vjerujete, testirajte se. Zamolite kolegicu da obraća pozornost na vašu komunikaciju i zapiše svaki puta kad ste rekli nekome: “Oprosti”, sami sebe degradirali rječnikom poput: “Znam da nisam stručnjak”, “Nisam sigurna” ili bilo kojom formulacijom kojom odajete dojam da ste manje od onoga što jeste. Ako ste u komunikaciji e-mailovima na engleskom jeziku, onda je za vas idealan i Googleov plug-in: Just not Sorry. On vam u e-mailovima naglašava podcrtavanjem svaki put kad ste upotrijebili neku od tih ili sličnih jezičnih konstrukcija. Time vas upozorava na to da takvim rječnikom umanjujete svoju moć, znanje, sposobnosti i vještine. Komentari korisnica govore o još jednom dubljem problemu: “Nakon što sam izbrisala sve riječi na koje me upozorio, ostala mi je poruka bez osobnosti. Prvo što mi je palo na pamet bilo je: ‘Ne mogu to poslati, ispast ću nepristojna i neću im se svidjeti’. Tada sam shvatila korijen takve komunikacije. Želim se svidjeti ljudima.” 

woman with a future is female pillow

Naravno, ovo je znak mnogih dubljih problema, ali je posljedica takvog našeg stava i činjenica da žene traže povišicu u čak 30 posto manje slučajeva od muškaraca! Ne kažemo da treba mijenjati naš način komunikacije (možda bi trebali napraviti sličan plug-in, samo za suprotni slučaj – hladne i arogantne e-mailove!), ali da trebamo osvijestiti na koji se način prezentiramo ljudima, trebamo. To je jedini način kako kolege i nadređeni stvaraju dojam o vama. A želite da taj dojam bude samopouzdana i sposobna osoba širokog znanja, zar ne? Onda se takvima i pokažite.