Stigmatizirana, zastarjela ili čak izravno ismijavana, havajska košulja i njezini motivi s razglednica ponovno su dosegli vrhunac popularnosti ovog ljeta, zahvaljujući epskoj putanji dostojnoj najvećih biografskih filmova.

Povijest havajske košulje doista je impresivna. Povezana s prepoznatljivim imidžom neuglednog turista u bermudama i čarapama do pola listova, havajska košulja zapravo krije vrtoglavu socio-kulturnu povijest.

Fantastična povijest ove košulje, koja je postala sinonim za bijeg od stvarnosti i plaćeni godišnji odmor, započela je pod mračnim okriljem, kada su misionari i zapadnjaci krajem 19. stoljeća okupirali havajski arhipelag. Napuštajući tradicionalnu polinezijsku odjeću, kolonisti su nametnuli garderobu sjevernih zemalja, uvozili šivaće strojeve i paralelno razvijali industriju šećera u pozadini ropstva i emigracije stranih radnika, uglavnom Azijata.

Potonji su ti koji će, inspirirani tradicionalnim tkaninama i odjećom koja je bila zastupljena u zemljama iz kojih potječu – poput japanske Yukate ili filipinskog Tugalog Baronda – postaviti temelje moderne havajske košulje. Ove su košulje bile prilagođene klimi i teškom radu u polju.

Zara

Naslijeđe multikulturalnog otoka

Havajske košulje nosili su studenti na otočkom sveučilištu 1920-ih, a odjeća je postala raširena tek sljedećeg desetljeća. Japanski migranti tada su predstavljali gotovo 40% stanovništva. Izvučeni iz polja i teških uvjeta rada, neki bi postali krojači i krenuli stvarati vlastitu interpretaciju havajske košulje, uključujući Kichira Miyamota koji je davne 1935. godine imao ideju izraditi havajske košulje od ostataka japanske kimono tkanine.

Uskoro će ga prestići izvjesni Ellery Chun, kinesko-havajski biznismen koji je stvorio “Aloha košulju”, dizajn patentiran 1937. godine. Modni dvoboj koji će pridonijeti popularizaciji havajske košulje na cijelom arhipelagu, do te mjere da postane amblematični komad koji domaći s ponosom nose poput turista koji na Havaje odlaze na godišnji odmor.

Mango

Udaljavajući se od uzoraka i printova japanskog podrijetla, košulje sada imaju pejzaže s razglednica koji odražavaju Havaje iz mašte. Uspon konfekcije i turističkog zrakoplovstva, dviju industrija koje će pridonijeti neodoljivom širenju havajske košulje izvan obala otoka koji 1959. službeno postaje 50. savezna država SAD-a.

Pod holivudskim suncem

U Kaliforniji 1960-ih, okruženoj surferskom kulturom i hipi pokretom općenito, havajska košulja pronašla je drugi dom. Pogotovo zahvaljujući ikonama surfanja kao što je Duke Paoa Kahanamoku, havajski surfer koji će popularizirati disciplinu (i poznatu košulju) u Sjedinjenim Državama, ali i u Australiji.

Posebno na vrhuncu Hollywooda, košulja s egzotičnim printom doživjet će svoje zlatno doba, bilo u igranim filmovima “On the Island with You” Richarda Thorpeta, “Hawaiian Call” Edwarda Clinea ili “Nude in Paradise” Richarda Denninga.

Havajsku košulju ikonom je učinio Elvis Presley. Od Al Pacina u “Licu s ožiljkom” do Brada Pitta u “Klubu boraca”, preko Toma Sellecka u “Magnumu”, Jima Carreya u sagi o Aceu Venturi ili Leonarda DiCaprija u “Romeu i Juliji” Baza Luhrmanna, havajska košulja je druga koža karizmatičnih likova.

Zara

Ljetna košulja „dobrih vibracija“

Trebat će pričekati 2010-te i njihovu neutaživu potrebu da u prvi plan vrate nekadašnje ikone neukusa kako bi havajska košulja ponovno zasjala na modnoj sceni. Godine 2016. Hedi Slimane iz Saint Laurenta učinio ju je kamenom temeljcem svojih kolekcija inspiriranih kalifornijskom klimom.

Slijedi ga Valentino i njegova kolekcija In Hawaii ili nešto kasnije Lucas Ossendrijver za Lanvin Homme. “Prije nekoliko godina ne bih dizajnirao ove košulje”, priznao je za Mond. “Ali dopuštam si da dođem u iskušenje: duh vremena nalaže maštovite i ne baš konceptualne komade. Sviđaju mi ​​se jer pričaju priču, potragu za užitkom i opuštanjem, i imaju tu rijetku moć da trenutno podignu moral onoga tko ih nosi.”

YOURTURN (Zalando)

Aloha košulja ponovno postaje dio garderobe mlađih generacija, kako djevojčica tako i dječaka, iako kod starijih izaziva nerazumijevanje. Nema veze, ništa ne može pokvariti osjećaj dobrog humora koji izaziva ovaj ikonski komad tkanine, koji – koliko god klišejski bio – nosi životnu filozofiju satkanu od međusobnog poštovanja i dobrobiti.

Foto: Mango, Zara, Zalando