Nakon višegodišnje nemogućnosti igranja u teatru u Frankopanskoj, obnovljeno Gradsko dramsko kazalište “Gavella” otvara vrata svojoj publici, premijernom izvedbom predstave “Kozmički žongleri” Kalmana Mesarić, u režiji Ivana Penovića, na novoizgrađenoj maloj sceni našeg teatra – “Maloj Gavelli”.

Obnovljeno Gradsko dramsko kazalište Gavella

Tekst “Kozmički žongleri” Kalmana Mesarića, napisan 1925., jedan je od njegovih najranijih radova. Komad sastavljen od tri jednočinke na prvo čitanje je krut, agresivan u iskazu, s izvedbenim potencijalom koji je na trenutke vidljiv, a na trenutke se čini potpuno nemoguć. Stvarajući tekst, svjestan je da je njegova finalna forma moguća tek s predstavom, da je proces njene kreacije definirajući po pitanju toga što će taj tekst postati. Scensko događanje, iako namjerno nedefinirano u “Kozmičkim žonglerima”, za Mesarića je ono što se treba dogoditi. Tekst, pa tako i ovaj, samo je početna materija po kojoj redatelj i pisac nalaze dodirne točke i interese, a potom iz njih nastaje – Novi tekst.

Uz takvo”odrješenje” od strane samog autora, odnosno opravdanje različite interpretacije, Penović je pristupio ovom komadu. Vidjet ćemo dvije od tri jednočinke: “Pobunu atlasa”, u slobodnijoj adaptaciji; te “Desperatere”,onako kako ih je Mesarić zapisao. U prvoj, mitološke likove koji bježe od vlastite vječnosti; u drugoj, figure sazdane od nihilizma koje traže smisao. “Pobunu Atlasa” kao traženje jezika koji bi u okvirima današnje kazališne scene stvorio buntovni, bezobrazan komad kakav misli Kalman Mesarić; “Desperatere”kao traženje osnove, sirovog scenskog događanja svedenog na najprostije faktore, kojima je jedina svrha da ih netko gleda; “Kozmičke žonglere” kao provokaciju gledanja, provokaciju ljudskom kreiranju priče, uzroka i posljedice u svemu što dotakne, provokaciju našeg očekivanja kao gledatelja, provokaciju našeg smisla kao umjetnika. Provokaciju onoga što mislimo da je predstava dužna dati vjernoj publici.

Kozmički žongleri

Hrvatski književnik i redatelj Kalmarn Mesarić rođen je u Prelogu 1900., a preminuo u Zagrebu 1983. Nakon klasične gimnazije i nekoliko godina novinarskog rada, objavivši i prve književne radove, 1924. ulazi godine u Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu; tu isprva radi kao pomoćni redatelj, a prve samostalne režije potpisuje u sezoni 1926.-27. Kao stipendist kazališta i dopisnik kulturnih rubrika zagrebačkih listova odlazi u Berlin, gdje studira dramaturgiju. U razdoblju dvadesetih, tridesetih i kasnijih godina vrlo je aktivan kao pisac, kazališni i književni kritičar. U početku djelovanja blizak je avangardnim umjetničkim pokretima (ekspresionistička novela “Divlji ples”, 1921.; zbirka avangardističkih pjesama “Tragigroteske”, 1923.; prva drama”Kozmički žongleri” i istoimena knjiga, 1925.).

Na prijelazu iz 1920-ih u 1930-e odredio se za “socijalnu umjetnost” (brošura “Smjerovi moderne umjetnosti”, 1929.). U zagrebačkome HNK-u 1931. izveden mu je pučki igrokaz “Joco Udmanić” te potom nekoliko komedija iz zagrebačkoga društvenog života (objavljene u knjizi “Među nama”, 1937.). Njegova komedija “Gospodsko dijete”, što ju je 1936. postavio u zagrebačkome HNK-u, jedna je od najboljih i najpopularnijih hrvatskih komedija između dvaju svjetskih ratova.

Autor dramatizacije i redatelj je Ivan Penović. Dramaturgiju je diplomirao na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu. Od 2012. godine radi kao dramaturg na produkcijama HNK Ivana pl. Zajca, HNK Varaždin, ZKM-a, Dubrovačkih ljetnih igara i Teatra &TD te surađujena projektima mnogih umjetničkih organizacija, poput RUPER-a, Punctuma, KUFER-a, Ludens Teatra, Studentskog teatra Lero. Od 2014. godine režira vlastite tekstove ili autorske projekte od kojih su najvažniji: “Sva lica Kim-Jong Una”(Ateatar, 2014.); “Prijeđanje vublike 148″(Ganz Novi Festival/ Teatar &TD, 2017.);”Katalonac”(RUPER / Teatar &TD, 2018.); “Flex”(KunstTeatar/Punctum, 2019. godine), “Znaš ti tko sam ja” (HNK u Zagrebu, 2020.);”Proces Kafka”(Teatar &TD, 2020.); “Neprijatelj naroda”(ZKM, 2021.); “Hrvatski bog masakra”(HNK Varaždin, 2021.);”Van sebe”(Dubrovačke ljetne igre, 2021.);”Fahrenheit 451″ (HNK Ivana pl. Zajca, Rijeka, 2021.);”Ti si prvi hrabar” (KunstTeatar, 2021.);”Tatko na Tatkovinata” (Narodni teatar Bitola, 2022.) Od 2019. godine je umjetnički voditelj Kazališne družine KUFER.

Scenografiju potpisuje Filip Triplat, kostime Marita Ćopo, autori glazbe su Filip Triplat i Karlo Mrkša, autor videa je Ivan Lušičić Liik, oblikovanje svjetla potpisuju Zdravko Stolnik. U predstavi igraju Barbara Nola. Natalija Đorđević, Enes Vejzović, Domagoj Janković, Filip Križan, Marko Petrić, Đorđe Kukuljica i Janko Rakoš.

Fotografije: Mak Vejzović