Nakon što je već tjednima u središtu skandala zbog Facebook Files afere, čini se kako Facebook nastavlja svoje pokušaje iskupljenja u očima javnosti.
Naime, protekli smo tjedan saznali kako kompanija mijenja ime u Meta, a ovih dana stiže nam vijest o ukidanju jednog od njihovih popularnih featurea – photo tag-a, odnosno sustava prepoznavanja lica na fotografijama i videima objavljenih na Facebooku.
Kako prenosi Wired, ova vijest svakako označava kraj dugogodišnje ere jednog od najvećih poznatih sustava za prepoznavanje lica. Naime, već smo gotovo i navikli na ovu tehnologiju Facebooka, koja više od desetljeća omogućava automatsko prepoznavanje lica pojedinaca na fotografijama i videima objavljenih na društvenoj mreži i njihovu autosugestiju identiteta, odnosno tzv. ‘auto tag’.
“Ukidamo sustav za prepoznavanje lica na Facebooku. Osobe koje su se uključile više neće biti automatski prepoznate na fotografijama i videozapisima i izbrisat ćemo više od milijardu pojedinačnih predložaka za prepoznavanje lica” istaknuo je u svojoj blog objavi Jerome Pesenti, potpredsjednik Facebookovog Odjela za umjetnu inteligenciju.
I dok nam je većini to bilo zabavno i interesantno kada je prvi put predstavljeno 2010., kroz godine smo ipak osvijestili što ovakav nekontrolirani razvoj tehnologije nosi sa sobom. Upravo je to privuklo i glasne kritike zagovornika politika zaštite privatnosti, dok je Facebook u razne proračune uplatio milijunske dolare zbog kazni državnih regulatora.
Tehnologija koju kritičari opisuju kontroverznom ne veže se samo uz Facebook; Google i Apple koriste slične značajke za označavanje fotografija, međutim uglavnom za osobnu uporabu unutar albuma koji nisu dostupni javnosti. Kroz desetljeće koliko je u uporabi, ova je tehnologija pronašla svoju svrhu u sustavima za skeniranje lica koje koriste škole, zračne luke, policija, kao i softverska rješenja za praćenje radnika, no problem je u njenoj nereguliranosti, što izaziva zabrinutost zbog mogućnosti zlouporabe podataka i ilegalnog korištenja, pa čak i kršenja ljudskih prava.
Iako će Facebook, kako je najavljeno, ukinuti korištenje ‘photo tag’ opcije na svojoj platformi, to ne znači da će u potpunosti prestati koristiti ovu tehnologiju – ona će i dalje biti korištena kao pomoć pri uspostavljanju pristupa accountu ukoliko dođe do njegovog zaključavanja ili za verifikaciju identiteta prilikom izvršenja novčanih transakcija. Također, bez obzira što će obrisati podatke s više od milijardu lica, zadržat će DeepFace, AI model koji se godinama razvijao i trenirao upravo iz dosadašnjih podataka s Facebooka.
Uz to, glasnogovornik Facebooka potvrdio je za Wired i kako će milijuni fotografija označenih ovom tehnologijom zadržati te oznake, dok će također netaknute ostati naznake i signali o društvenom krugu osobe, odnosno informacije prikupljene putem ove tehnologije kroz desetljeća objava iz fotografija i videozapisa.
Facebook nije jedina tech-kompanija koja se odlučila na ovaj korak; IBM je ovu uslugu prestao nuditi korisnicima još prošle godine, dok su Amazon i Microsoft stopirali prodaju svojih sustava prepoznavanja lica.
Kada govorimo o ovoj tehnologiji, jasno je kako smo u periodu kada je prepoznavanje lica sveprisutno te je sve glasnija potreba za njenom regulacijom, a vrijeme će ponovno pokazati u kom smjeru smo krenuli dalje.
Fotografije: Facebook, Zach Gibson/Getty Images