Ponekad se čini kao da cijeli odrasli život “jurimo” i tražimo osjećaj božićnog razdoblja iz djetinjstva. Nostalgija ima moćan efekt uljepšati sve ono što je prošlo – posebno kad su sjećanja iz prošlosti povezana sa životom koji je bio jednostavniji, bez digitalne mašinerije, estetičnih trendova na društvenim mrežama i pritiscima sustava u kojem se nalazimo. Božić nekad i sad uistinu jesu drukčiji, ali kako?

Trendove su očekivano diktirala zbivanja u svijetu, pa su u ratnim razdobljima prevladavali jednostavniji pristupi blagdanskim običajima i dekoracijama.

U četrdesetima su, umjesto lampica, dominirale klasične svijeće, a u jeku ratnih zbivanja božićno je razdoblje bilo skromno i bez javnih slavlja ili okupljanja. Gramofon u pedesetima postaje središte domova onih koji su si ga mogli priuštiti. Bbožićni ukrasi polako se transformiraju s napretkom tehnologije i lampice ulaze u masovnu upotrebu u kućanstvima. Stasa televizija kao novi medij, što potvrđuje i televizijsko pojavljivanje kraljice Elizabete II, koja je 1957. godine iz svog doma u Sandringhamu čestitala Božić milijunima gledatelja.

U šezdesetima se stvara klasična estetika Božića za kojom danas većina čezne. S eksplozijom masovne proizvodnje plastike počinju dominirati plastične dječje igračke i ukrasi u raznim bojama. Televizija postaje središte okupljanja – tradicija koja se nastavlja i u sedamdesetima.

Tijekom idućeg desetljeća Božić postaje i središte pop-kulture – počinju prvi televizijski božićni live spektakli pa osamdesete postaju fuzija industrije zabave i Božića. Uz prve videoigre, walkmane i kasete koje se nalaze pod borom, središnja mjesta okupljanja postaju i videoteke u kojima se traže i rentaju božićni filmovi. Ujedno je to i period nastanka najvećih glazbenih hitova – poput kultne pjesme Wham!-a Last Christmas.

Masovna proizvodnja već buja i popularizira se koncept shopping mallova koji postaju centar božićne kupovine, ali i refleksija početaka kapitalizma. Lik Djeda Božićnjaka počinje se transformirati u moćan marketinški alat, što u svojim novim kampanjama najviše koristi Coca-Cola. Sa sve jačom umreženošću i povezanošću letovima i željezničkim linijama te ulaskom automobila u sve više obitelji, adventski sajmovi postaju popularna izletišta, a uspomene se sve češće bilježe digitalnim fotografijama.

Od sredine 2000-ih počinje rasti internetska celebrity kultura, pa se božićni glazbeni hitovi sve lakše dijele i gledaju na YouTubeu, a potom dolaskom Instagrama u 2010-ima započinje doba božićne estetike i novih digitalnih trendova. Božić postaje prije svega vizualno iskustvo, a zatim nas pandemija koronavirusa resetira i nastaju fotografije praznih adventskih sajmova, kućnih druženja i Zoom okupljanja.


Taj svojevrsni reset podsjetio nas je na male stvari i trenutke. U javnom se prostoru često postavlja pitanje jesmo li u tom razdoblju išta naučili, jesmo li se promijenili. Na onoj svakodnevnoj razini sasvim sigurno nismo, jer žrvanj svakodnevice, poslovnih obveza i društvenih očekivanja rijetko dopušta da zastanemo i propitkujemo. No ipak postoji šansa da smo iz razdoblja izolacije shvatili kako ne treba veličati individualnost, da smo dio nečeg većeg i da, umjesto neprestanog self-improvementa i konstantnih individualnih uspjeha, možda ipak treba veličati međusobnu empatiju.

U nastavku vas očekuje nostalgična božićna foto-priča kroz desetljeća. 

Jednostavni i ručno rađeni božićni ukrasi dominirali 1940-im godinama.
Djeca iščekuju Djeda Božićnjaka pedesetih godina prošloga stoljeća, a još 1930-ih Coca-Cola ga počinje intenzivno koristiti za svoju promociju.
Kraljica Elizabeta II. snimila je prvu televizijsku božićnu čestitku koja je bila prikazana 1957. godine.

Primjeri starih božićnih čestitki.
Novogodišnji show u Moskvi 1971. godine.

Pripreme za Božić 1974. u obitelji njemačkog fotografa Guntera Sachsa.
Ogroman marketinški boom dogodio se sedamdesetih, osamdesetih i devedesetih godina. Počinje bujati razvoj marketinških božićnih kampanja, poput ovih na Piccadily Circusu u Londonu 1979. godine.
Bill Murray glumio je glavnu ulogu u filmu “Scrooged”, popularnoj reinterpretaciji priče Charlesa Dickensa iz 1843. godine.
Legendarna talijanska glumica Sophia Lorena na božićnoj proslavi u Italiji oko 1992. godine.
Djeca u New Yorku u Minneapolisu okupljena oko božićnih izloga devedesetih.
Shopping centri postaju središnje destinacije za blagdansku kupovinu osamdesetih.
Božićni sajmovi postaju sve popularniji. Fotografija prikazuje djecu okupljenu oko Djeda Božićnjaka na bečkom Christkindlmarktu 1995. godine.
Festival božićnih jelki u državi Ohio.
Božićni ukrasi uoči novog milenija.
How the Grinch Stole Christmas, drugi najprofitabilniji božićni film svih vremena nakon filma Home Alone
Zatvoreni božićni sajmovi u jeku pandemije koronavirusa 2020. godine.
Stvaranje božićnih uspomena u današnje vrijeme.

Foto: Profimedia.hr