“It Ends with Us” film je koji je izazvao popriličnu prašinu, što zbog scenarija, što zbog raznih marketinških poteza kojima je promoviran. Međutim, priča tu ne staje jer je Blake Lively nedavno podnijela tužbu protiv redatelja Justina Baldonija za seksualno uznemiravanje
Naime, glumica u tužbi iznosi da je okruženje prilikom snimanja bilo toksično i neugodno te da je Baldoni često govorio o svojoj pornografskoj ovisnosti uz popratne neprikladne komentare te donošenje eksciplitnih materijala. Također, u tužbi je naglasak i na pritiscima vezanim uz snimanje scena seksa te poticanje neprikladnih razgovora intimne prirode. Justin Baldoni negirao je sve optužbe, odnosno argumentirao ih kao neutemeljene i izmišljene.
No, s obzirom na to da je trenutačno u tijeku pravna bitka, Blake se navodno susreće s kontroverznom PR taktikom koja je korištena kako bi se narušila njezina reputacija. Riječ je o astroturfingu, manipulativnoj PR taktici koja stvara lažni dojam podrške ili pak kritike, predstavljajući unaprijed organizirane kampanje kao autentično javno mišljenje. Pojednostavljeno rečeno, ova strategija javnosti zapravo uskraćuje informacije i ciljeve koje se kriju iza svega. Također, sam naziv astroturfing potječe od umjetne trave (AstroTurf), koja oponaša izgled prave trave, što je izvrsna metafora ovoj metodi.
View this post on Instagram
Međutim, kakve veze to sve ima s Blake Lively? Glumica između ostalog tvrdi da je redateljev PR tim koristio upravo astroturfing kao dio kampanje za narušavanje njezine reputacije. Podsjetimo, o Blake se pričalo da je izuzetno teška za suradnju s naglaskom na “ponašanje dive”, no Blake tvrdi da su vješto iskorišteni rodni stereotipi i mizoginija kako bi ju se prikazalo neuračunljivom.
Što je u konačnici istina, a što nije, tek će isplivati na površinu, ali činjenica jest da se žene poprilično često susreću s manipulativnim kampanjama u kojima narativ putuje u smjeru rodnih predrasuda. Isto tako, iako astroturfing nije ilegalan, nije protuzakonit, itekako jest lišen svake moralnosti – pogotovo u eri društvenih mreža kada je vrlo jednostavno angažirati botove ili stvarne ljude, koji su, naravno plaćeni kako bi širili željeni diskurs o nekome ili nečemu. Također, astroturfing je već dugo prisutan u različitim industrijama, od politike, pa se do korporativnog komuniciranja, gdje se često koristi za stvaranje umjetnog hypea.
I što zaključiti osim da astroturfing pleše na tankoj granici između PR strategije i manipulacije, štoviše, možemo reći da je riječ isključivo o manipulaciji. Ipak, u eri trendova i društvenih mreža, isti je neizbježan jer iako nije riječ o organskom alatu, društvene mreže sklone su napraviti astroturfing i tamo gdje ga zapravo nema jer smo nebrojeno puta svjedočili efektu stada u kojem se ljudi jednostavno nečemu pridružuju jer tako nalaže većina. Kao što smo spomenuli, vrijeme će pokazati što je istina u slučaju Lively/Baldoni, a do tada, na osobnoj razini, potrebno je dobro razlučiti kome i čemu vjerovati u medijskom prostoru (pritom mislimo i na društvene mreže) jer upravljati masom – nikad nije bilo lakše nego danas!
Foto: Instagram