Kad smo prvi put ugledali radove ove 24-godišnje slovenske umjetnice na Instagramu, jedva smo dočekali povod za razgovor s njom. I pojavio se – ova mlada autorica maštovitih radova nedavno se smjestila na europsku listu Forbes Under 30, pa smo je brže-bolje zamolili da nam ispriča o svojim počecima, nadahnućima, izazovima i planovima
Prekrasni radovi Alje Horvat zanimljivih tonova, ugodnog cvijeća i žena smještenih u pomalo nostalgičnu svakodnevicu, a opet nenametljivi komentari današnjeg društva pronašli su svoje obožavatelje (među kojima smo i mi!) i doživjeli popularnost putem Instagrama, na kojoj ova mlada umjetnica iz Maribora ima više od 60 tisuća pratitelja iz cijeloga svijeta. Svoj put započela je kao hobi ilustrirajući u pauzama od studiranja grafičkog dizajna na Sveučilištu prirodnih znanosti u Ljubljani, a danas iza sebe ima web-platformu na kojoj prodaje svoje radove te je nedavno osvanula i na listi Forbes 30 Under 30 Europe Class of 2020, koja odaje priznanje mladim poduzetnicima, inovatorima i zvijezdama, što ju je smjestilo uz bok s Gretom Thunberg i Lukom Dončićem.
Uz to, može se pohvaliti i suradnjama s tvrtkama Renault, Urban Outfitters, Anthropologie, CauseboX te radom na kampanji Time’s Up. Ovoj mladoj ilustratorici danas tepaju da je suvremena Frida Kahlo, a cijela priča dogodila se kako bi povratila svoju ljubav prema slikanju. “Na fakultetu nikad ništa nismo radili rukama. Dizajnirali smo samo na računalu, pa sam shvatila da mi toliko nedostaje “tradicionalno” slikanje i odlučila sam vratiti se crtanju”, započela nam je svoju priču Alja, koja tvrdi da su školski i fakultetski projekti ipak značajno utjecali na njezine današnje radove: “Na Sveučilištu smo imali puno kreativnih projekata, tako da smo cijelo vrijeme njegovali svoju kreativnost. Također sam pohađala srednju školu za grafički dizajn i već sam tada voljela sve projekte koje smo imali, bili su mi najdraži dio nastave. Nikad na školu ili sveučilište nisam gledala kao na neki faktor koji stvara moj kreativni blok. Volim da me potiču raznovrsni projekti koje nikad ne bih sama smislila. Isto je s projektima koje trenutačno radim – volim da mi se zadaje tema jer postoji velika šansa da nikad o tome ne bih promišljala sama od sebe.”
Kako prodati svoje radove
Kad je tek krenula sa svojom strašću, koja se danas pretvorila u pravi poslovni poduhvat, bila je oduševljena s uzorcima cvijeća, a ubrzo je prepoznala i njihov potencijal. “Mislim da sam samo to radila cijelu godinu, slikala sam svakakve uzorke i fascinirala su me njihova ponavljanja. Mogli biste napraviti toliko verzija jednog uzorka ponavljajuću ih drukčije, to mi je uistinu bilo zabavno.”
“Miješala sam vlastite palete, to radim i danas, a sada sam u procesu prelaska na isključivo tradicionalnu umjetnost (ulja). Uvijek sam više voljela tradicionalnu umjetnost od digitalne, ali u vrijeme društvenih medija, nažalost, morate vrlo brzo izraditi novo djelo, što je gotovo nemoguće s uljima. Netom nakon što sam uopće počela raditi uzorke, na internetu sam pronašla članak u kojem je jedna djevojka prodala svoje uzorke H&M-u koje su primijenili na jastučiće. “Navukla” sam se na tu mogućnost, upisala u Google “kako prodati svoja djela” – i tako je krenula priča ove kreativke koja je već dobila mnoga priznanja za svoj rad.
Instagram kao poslovna platforma
Iako cijela ova priča djeluje kao iz filmova, Alja je morala uložiti i truda i vremena, ali i prepoznavati trendove na Instagramu koji vrve kreativcima poput nje, koji se često gledaju kao konkurencija ili se kopiraju. Uz to, morala je i puno stvarati i izdvojiti se iz mase. “Instagram mi je omogućio puno projekata u prvoj godini rada – puno je ljudi pronašlo moj rad upravo putem te društvene mreže i htjelo raditi sa mnom. Teško je dobiti takvu ponudu među toliko mnogo ilustratora, ali moj bi savjet bio da se razlikujete od svih ostalih, ponudite nešto sasvim drugo, čega još nema. Kad sam započela, nije puno ljudi radilo ilustracije na način na koji sam ja to radila (žene, biljke, konceptualna umjetnost itd.). A sada to rade gotovo svi, postoji i određena paleta boja koja je vrlo popularna i prilagođena Instagramu.”
“Jednostavno, nisam voljna mijenjati tko sam za Instagram, pa nikad ne bih učinila nešto samo zato što je Instagram naklonjen nečemu jer ako to učinim, nisam vjerna sebi i izgledat ću kao svi ostali. Trendovi se pojavljuju i nestaju. Također, kolege nikad nisam doživljavala kao konkurenciju – trebaš se natjecati sa sobom samim da bi postao bolja verzija sebe. Ako si konkurencija drugima, samo si odvučen od svog istinskog potencijala.”
Sada kada je njezin hobi prerastao u plodonosan posao koji uključuje i online te webshop prodaju svojih umjetnina, priznaje da radi puno manje nego što je to morala u počecima. “Na neki sam način automatizirala svoje poslovanje, a sada imam i višestruke prihode, koji mi omogućuju opušteniji život jer je većina mojih prihoda pasivna, što znači da zarađujem i dok spavam ili sam na putovanju. U ovom se trenutku više pokušavam usredotočiti na slikanje jer sam se u početku morala usmjeriti doslovno na sve, ali sada, kad sam sve posložila i automatizirala, ne moram se posebno koncentrirati na taj aspekt.” Kako je pomirila dva naizgled nespojiva svijeta – poslovne projekte s poznatim tvrtkama te slikanje za gušt? “Vrlo sam organizirana osoba i uvijek se trudim raditi posao koji trebam u prvoj polovici dana jer sam u to vrijeme najmotiviranija. Tako poslijepodne imam vremena raditi na svojim osobnim projektima bez stresa. Ništa se nije promijenilo niti sada tijekom pandemije – uvijek radim od kuće i većinu prihoda dobivam preko internetske trgovine i projekata.”
Glazbeni tekst kao inspiracija
Alja, koju, osim prirode, inspiriraju i muzeji, 60-e, 70-e i 80-e, zbog čega vjerojatno mnogi osjete nostalgiju gledajući njezina djela, kaže nam da joj silna inspiracija jednostavno dođe, ali voli gledati Pinterest i slušati glazbu. “Volim oblikovati svoju umjetnost oko različitih glazbenih tekstova ili citata koji mi padnu na pamet. Moji omiljeni umjetnici su Josef Frank, William Morris, Henri Matisse, David Hockney…”, a biljke, žene i slični motivi, i dalje su vladavine njezinog opusa, pa smo je upitali susreće li se sa stereotipnim komentarima da su takve teme rezervirane za određeni rod i kako to komentira.
“Mislim da cvijeće nije rezervirano ni za koga posebno. Slikam ga jer me podsjeti na to kako je moja majka davno prolazila kroz knjige s cvijećem. Ona je opsjednuta cvijećem i kad sam tek počela crtati, prolazila bih kroz te knjige i slikala cvijeće iz njih. Žene su mi tema bliža srcu, ali trenutačno radim na djelu koje uključuje mušku figuru.” Osim novih motiva u njezinom opusu, čekaju je i projekti s brendom Samsung i vlastitom izložbom. “Trenutačno surađujemo na novom telefonu Note 20, koji također dolazi sa S olovkom pomoću koje možete crtati, na telefonu – koliko je to cool?! Osim toga, radim paralelno i na svojim osobnim projektima. U planu je samostalna izložba, koja zbog pandemije koronavirusa čeka svoj datum.” Mi ne sumnjamo da će Alja svojim prekrasnim radom samo nastaviti cvjetati i oduševljavati nas, i vjerujemo da je njezina priča tek započela!
Ovaj intervju objavljen je u tiskanom izdanju časopisa Grazia no.254