Caroline Criado-Perez u svojoj je knjizi “Invisible Women” argumentirala na koje je sve načine svijet – naš dom, radna mjesta, javni prostori pa čak i liječničke ordinacije – dizajniran za muškarce. Točnije, muškarci su dominantan izvor podataka na temelju kojih se donose odluke, formiraju ponašanja, pa čak i donose zakoni

Nedavno je odjeknula vijest koja to potvrđuje – prvi put u povijesti, američke autokompanije morat će provoditi testove sudara na lutkama koje imaju žensku fizionomiju. Žensko tijelo drukčije distribuira masnoće od muškog, ima drukčiji oblik zdjelice i ključnih kostiju te se razlikuje muskulaturom i gustoćom kostiju. Gotovo svi sigurnosni sustavi u automobilima – primjerice, pojasevi ili zračni jastuci – dizajnirani su kako bi zaštitili prosječno muško tijelo, a kod ženskih vozačica postoji za 72 posto veća vjerojatnost za ozbiljne ozljede u sudaru u odnosu na muškarce.

Lutke za testiranje sudara do sada su imitirale tijelo prosječnog američkog muškarca iz 1970-ih

Unatoč tome, u SAD-u je tek ovog mjeseca u fokus javnosti stigla nova regulativa američkog Ministarstva prometa o uvođenju ženske lutke za testiranje sudara. Jonathon Mirrison iz Nacionalne uprave za sigurnost cestovnog prometa izjavio je: “Ovaj korak donijet će bolje razumijevanje kako sudari utječu na žene u odnosu na muškarce te, u konačnici, manje prometnih smrtnih slučajeva.”

Ženski model predstavlja pomak u odnosu na takozvani Hybrid III, model lutke koji imitira tijelo prosječnog Amerikanca iz 1970-ih godina. New York Times pisao je da svaka nova ženska lutka stoji i do milijun dolara, a dolazi opremljena s više od 150 novih senzora koji su pozicionirani na ključne i izložene dijelove tijela. Dosad su se u testiranjima koristile “ženske” lutke koje su zapravo bile samo nešto manje verzije muških lutaka, bez specifičnih značajki ženskog tijela. Čak i kad su se testiranja provodila na ženskim lutkama, one su bile model iz 70-ih s kojim se fizički može poistovjetiti tek pet posto današnje ženske populacije u Americi.

Situacija je slična i u drugim zemljama; primjerice, u Švedskoj je prva ženska lutka predstavljena tek 2022. godine, pa većina sigurnosnih regulativa ovisi o privatnim centrima i proizvođačima, a ne o zahtjevima na nacionalnoj razini. Knjiga Caroline Criado-Perez izvrsna je refleksija ove situacije u kojoj sustav više od 40 godina uopće nije uzimao u obzir žensku anatomiju.

Lijevo je prikazan stari model ženske lutke, a desno novi model THOR 5th

Nevidljivost seže i u druga područja, pa je tek jedna od 20 lutki za učenje postupka oživljavanja izrađena tako da predstavlja žensku anatomiju, što znači da određen dio medicinskog osoblja ne uči oživljavanje na ženskom tijelu. Ovo su neki od znakova šire medicinske mizoginije, odnosno sustavne pristranosti prema muškarcima ili zanemarivanja žena u istraživanjima i edukaciji medicinskog osoblja.


Zahvaljujući novom pravilniku, možemo očekivati promjene u sigurnosnim sustavima, dizajnu sjedala i unutrašnjosti automobila općenito.

Foto: Profimedia.hr, NTHSA