Da je pitanje održivosti goruće pitanje modne industrije već neko vrijeme nije nikakva nepoznanica, no usprkos svemu, održivosti se i dalje ne pristupa s dovoljnom pažnjom. Iako je broj buvljaka koji se održavaju u porastu, bujaju i razno razne resale platforme na kojima se mogu kupiti rabljena odjeća i modni dodaci – neumorni high street divovi i dalje čvrsto drže potrošački monopol.
Cijeloj situaciji u prilog ne idu niti društvene mreže. Bez obzira na to što su upravo društvene mreže idealno mjesto za jačanje održive svijesti te promociju drugačijeg pristupa modi i shoppingu, društvene mreže pokazale su se dvosjeklim mačem. Naime, sigurni smo da ste barem jednom, a vjerujemo i puno više puta, naišli na ”haul” ili ”unboxing” videe. Radi se o naizgled zabavnom sadržaju u kojem nam influenceri ili pak obični korisnici društvenih mreža, pokazuju što su naručili od odjeće i modnih dodataka. Moramo priznati da smo i mi na prvu voljeli ovaj koncept jer bismo potencijalno vidjeli neke zanimljive stvari za vlastitu kolekciju, ali zagrebemo li dublje ispod površine – radi se o vrlo glasnom propagiranju brze mode, pogotovo zato što je u takvom sadržaju uglavnom naglasak na brendovima brze mode.
Jedan od najpopularnijih ”unboxinga” onaj je sa Sheina, ozloglašene shopping destinacije koja je poznata po nikakvim etičkim načelima i uvjetima rada, no koja i dalje uživa zaradu kakvu određeni brendovi mogu samo sanjati. Koliko su ”haul”/”unboxing” videa štetna za potrošače i okoliš na zanimljiv način pokušao je dočarati francuski političar Antoine Vermorel-Marques. Potaknut estetikom spomenutih videa, Vermorel-Marques snimio je sadržaj koji za svaki odjevni predmet koji vadi iz kutije govori od kojih štetnih materijala je napravljen te na koji način utječe na planet. Primjerice, izvlačeći ružičastu dječju odjeću iz Shein torbe, političar govori: “Napravljena je s formaldehidom, potencijalnim kancerogenom za djecu”. Ovim potezom upozorava na potencijalne zdravstvene rizike povezane s kemikalijama koje se koriste u proizvodnji odjeće, posebice one namijenjene najosjetljivijoj populaciji.
@antoinevermorel42 🛑 Les vêtements à 2€ qui arrivent en avion, contiennent des substances nocives pour la santé et finissent sur les plages en Afrique, c’est non ! Je dépose à l’Assemblée nationale une proposition de loi pour instaurer un bonus-malus afin de pénaliser les marques et pour encourager les démarches plus vertueuses ♻️ #shein#sheinhaul#ecologie#fastfashion#stopshein#pourtoi#fyp @lookbookaly @menezangel_ @loufitlove @lila_drila @cilia.ghass @tifanywallemacq @veronika_cln @lia__toutcourt @iamm_mae.e@IAMM_MAE.E ♬ son original – antoinevermorel
Dalje, dok drži bordo šal iz još jedne Shein torbe, političar izvlači i kartu za ukrcavanje kako bi pokrenuo raspravu o ugljičnom otisku koji nastaje slanjem robe iz dalekih zemalja poput Kine. Ovim gestama Vermorel-Marques ne samo da kritizira materijale od kojih se proizvodi odjeća već i ukazuje na ekološku štetu koja nastaje zbog načina na koji se ta odjeća distribuira diljem svijeta te promovira zakonodavni prijedlog kojim se teži uvesti regulaciju nad ovakvom industrijskom praksom.
Cilj ovog videa nije osuda, iako su ga mnogi tako shvatili, već ukazivanje na probleme – zdravstvene i ekološke. Odijevanje je funkcionalna potreba, a moda puno više od toga. Stoga prvi sljedeći put kad pokleknete pred high street komadom, u ponedjeljak, utorak, srijedu pa tako neprestano, imajte na umu da ste pokleknuli nam kapitalističkom mašinerijom koja na kraju dana šteti samo vama. I ne, budućnost mode nije u potpunom izbjegavanju high streeta jer je to jednostavno nemoguće, već u odgovarajućem balansu i razvijanju svijesti kako bi promjene bile dugoročne i održive.
Foto: Unsplash, TikTok, Profimedia