Nakon sinoćnjeg svečanog otvaranja, prvi cjeloviti festivalski dan započinje u 15 sati u dvoranama 2, 4 i 5 besplatnim projekcijama iz programa Festival Hits, Teen Dox i Biografski Dox.
Prvi dan ZagrebDoxa
U dvorani 2 u 15 sati na rasporedu je Jedan dan u Ukrajini Volodimira Tihija o naslovnom 14. ožujka 2022. u životima nekoliko osoba različitih profesija uhvaćenih u ratnom vihoru. U dvorani 4 potpuri kratkometražnih filmova o mladima donosi Utrku krntija (r. Jess Kohl, o odnosu oca i sina, zaljubljenika u utrke sklepanih “bolida”), Oazu (r. Justine Martin, o bratskoj vezi koju na kušnju stavlja invaliditet), Daleko (r. Ruslan Fedotow, o mladim ukrajinskim izbjeglicama koje s djecom prorađuju ratna iskustva, a grafitima provociraju rasprave na ulicama Budimpešte) i Kad odrastem (r. Claire Billet, Olivier Jobard, o obnovi ukrajinskih škola i obrazovnog procesa kroz priče troje učenika).
U dvorani 5 združeni su, pak, 7:15 – Kos (r. Judith Auffray, meditativna formalna bravura o pustinjaku i djevojci koje slušanje životinja vodi u neočekivane avanture), Hoćeš li me pogledati (r. Shuli Huang, autopoetski esej kineskog redatelja koji se iz New Yorka vraća u rodni Wenzhou) i Jaime (r. Francisco Javier Rodriguez, portret shizofreničara čiji se svjetonazor nastoji posredovati filmskim sredstvima).
U dvorani 1 od 15:30 rođeni Saudijac Ahsen Nadeem u svom dugometražnom, japansko-irskom debiju Vrane su bijele nastoji ući u samostan izolirane, fizički ekstremne budističke sekte, ali pravo “prosvjetljenje” nalazi s otpadničkim redovnikom zaljubljenim u heavy metal i sladoled. U dvorani 3 istovremeno se u Međunarodnoj konkurenciji daje, također debitantski, slavodobitnik IDFA-e Apolonia, Apolonia Lee Glob, godinama stvaran portret intrigantne slikarice.
U dvorani 2 u 17 sati može se, uz razgovor s redateljem Maximilienom Van Aertryckom, vidjeti film otvaranja Fantastičan stroj, provokativna arhivska metafilmska analiza kompleksne veze narcističkog čovječanstva s kinematografskim medijem. U dvorani 4 Regionalna konkurencija kreće s programom kratkometražnih naslova: Majčino mlijeko (r. Isaac Knights-Washbourn, priča o srpskoj mljekarici razapetoj između nasljeđa i individualnosti), Hope Hotel Phantom (r. Bojan Stojčić, umjetnička reminiscencija Daytonskog sporazuma kroz boravak autora u pregovaračkom hotelu) i Tišina stabala banane (r. Eneos Çarka, meditativno-nostalgični i blago eksperimentalni rad o sjećanjima i obiteljskim vezama). U dvorani 5 u 17 sati igra Marš na rim (r. Mark Cousins), arhivski esej o povijesti i aktualnosti talijanskog fašizma kroz filmsku analizu propagandističkog diskursa dokumentarnog i igranog filma. Ova poslastica za ljubitelje autorskog povijesnog dokumentarca pripada prepoznatljivoj poetici autora nagrađivanog u Cannesu, Veneciji, Amsterdamu itd. za radove kao što su Oči Orsona Wellesa, Priča o filmu i dr.
U 17:30 u dvorani 1 premijerno kreće i novi program ZagrebDoxa posvećen ekološkoj problematici Green Dox. U Modi, iz početka Becky Hutner prikazuje dizajnericu Amy Powney koja se nakon Vogueove nagrade odlučuje posvetiti stvaranju održive kolekcije pa kreće na put u srce tame modne industrije. Iznimno bogat program Majstori Doxa otvara se u dvorani 3 filmom Sve će biti u redu slavnog Rithyja Panha, odnosno za njega karakterističnom lutka-film verzijom orwellovsko-boulleovske distopijske vizije životinjske supremacije.
Od 19 sati u dvorani 2 na redu je još jedno veliko ime, Nikolaus Geyrhalter koji u nagrađivanom Van prostora i vremena (Regionalna konkurencija) nudi globalnu panoramu čovjekove borbe s otpadom, o čemu nakon projekcije razgovara i s publikom. Program Majstori Doxa u isto se vrijeme nastavlja u dvorani 4 s novim filmom svestranog danskog umjetnika Jona Banga Carlsena Sanjati Arizonu. Dobitnik nagrade Mojoj generaciji i čest gost ZagrebDoxa fragmente novoga rada o tinejdžerima koji u američkoj nedođiji izvedbeno preosmišljavaju svoja ishodišta i perspektive najavio je proteklim, podjednako poetičnim i putopisnim djelom “ceste” Banalnost tuge koje smo gledali na prošlogodišnjem ZagrebDoxu.
Program Biografski Dox otpočet će u dvorani 5 u 19 sati pričama o Mahsi Amini (Mahsa (Zhina), priča o legalnom ubojstvu, autor skrivenog identiteta) i Bonnie Timmerman (Bonnie, casting legenda, r. Simon Wallon), djevojci čije je ubojstvo pokrenulo novi val otpora iranskom fundamentalizmu i direktorici castinga kroz čije su audicije prošetala neka od najvećih holivudskih imena.
Prvo ZagrebDoXXL događanje (dvorana 1, 19:30) projekcija je domaćeg omnibusa Osam poglavlja (r. Tonći Gaćina, Tiha K. Gudac, Jasmina Beširević, Anja Koprivšek, Petar Vukičević, Dalija Dozet, Judita Gamulin, Katarina Lukec) o osam protagonistica i ženskom identitetu u različitim razdobljima života. Film se natječe i u Regionalnoj konkurenciji.
Suho tlo u plamenu (r. Joana Pimenta, Adirley Queirós) iz Međunarodne konkurencije (dvorana 3, 19:30) također je priča o ženama – radnicama u samoupravnoj rafineriji ilegalno crpljene nafte nadomak Brasílije – realizirana u kombinaciji zatečene i priređene stvarnosti kao manifest protiv tamošnjih političkih elita.
Glazbeni globus otvara se u dvorani 2 u 21 sat traganjem za maglovitim korijenima slavne pjesme Bella Ciao uz razgovor s redateljicom Giulijom Giapponesi. Uspomene talijanskih partizana isprepliću se s prizorima suvremenih prosvjeda iz cijeloga svijeta u polifonom djelu o pjesmi koja se i danas kao iskaz otpora rado pjeva i na našim meridijanima.
Brazilsko-američki film Ispovijesti jednog tattoo umjetnika (r. Lucas de Barros, Mariana Thomé) (dvorana 4, 21 sat) pripovijest je o fascinantnom životu Jonathana Shawa na čijem su stolcu za tetoviranje (i prije negoli što je to bilo legalno) sjedili Johnny Depp, Jim Jarmusch i Iggy Pop. Rojek Zaynê Akyol (dvorana 5, 21 sat) u Međunarodnu konkurenciju donosi svjedočenja najvažnijih članova Islamske države (ISIS), džihadista zatočenih u logorima Sirijskog Kurdistana.
Bogat program prvoga dana ZagrebDoxa zaključit će od 22 sata u dvoranama 1 i 3 tri filma iz Međunarodne konkurencije. U dvorani 1 iza kratkometražnog Tkiva planine (r. Valentina Shasivari, crno-bijele, “geometrične” etide o pospanom švicarskom selu u koje “prodiru” geometri) slijede Skrivena pisma (r. Violet Du Feng) o dvije kineske milenijalke koje dijele fascinaciju njujšuom, tajnim pismom koje u sestrinski sustav podrške povezuje naraštaje tamošnjih žena. U dvorani 3 Hamletov sindrom (r. Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski) prikazat će aktualizaciju šekspirijanske dileme u iskustvima mladih ukrajinskih glumaca neposredno uoči ruske invazije. Ispreplitanje prizora proba i privatnih života protagonista tvori ujedno i pogled u naraštaj obilježen traumom rata.
Fotografije: Samir Cerić Kovačević, Julien Duval