Američki land artist Michael Heizer sedamdesetih je godina prošlog stoljeća započeo graditi ono što će jednom, pet desetljeća kasnije, postati njegovim životnim djelom. U pustinjskim prostranstvima Nevade sagradio je monumentalno umjetničko djelo, instalaciju naziva “City” koja je tek prije nekoliko mjeseci, točnije od rujna ove godine, počela ugošćivati svoje prve posjetitelje.
Michael Heizer jedan je od nekolicine američkih umjetnika koji su šezdesetih i sedamdesetih godina okrenuli leđa galerijama, a svojim su platnima učinili divljinu. Već u samim počecima svog umjetničkog djelovanja, Heizer je postao poznat po gigantskim intervencijama u prirodu kao dio sve snažnijeg land art pokreta. No, tada vjerojatno nitko nije slutio da će postati najupamćeniji po pustinjskom “gradu” za čiju će izgradnju biti potrebno nevjerojatno strpljenje i predanost. Danas, Heizerova kolosalna umjetnička instalacija City slovi kao najveće djelo umjetnosti na svijetu.
Heizer ju je zamislio kao “izgubljeni” grad koji se doima kao da datira iz nekih davnih vremena, a sazdan je od gigantskih apstraktnih formi i tona i tona pijeska, cementa i drugog materijala koje je umjetnik pronalazio u pustinji. Grad se sastoji od niza niskih brežuljaka prekrivenih šljunkom, golemih skulptura izrađenih od betona i kamena, te opustjelih, vijugavih ulica. O impozantnosti Cityja svjedoči i podatak da se “grad” prostire u dužini od 2.4 kilometra i širini od gotovo kilometra, a u pet desetljeća rada Heizerovi troškovi gradnje popeli su se na 40 milijuna američkih dolara (i još uvijek rastu).
Premda je City odnedavno konačno otvoren za posjetitelje, njegova lokacija i dalje je tajna. Grad prima tek šest posjetitelja dnevno, a svi zainteresirani bivaju prevezeni do lokacije iz obližnjeg gradića Alama u saveznoj državi Nevada. Na lokaciji nema niti jednog detalja koji bi ukazivao na to da je riječ o turističkoj atrakciji, nema recepcije, ni suvenirnice, pa čak niti klupe na kojoj možete predahnuti ili mjesta gdje biste se sakrili od nemilosrdnog pustinjskog sunca ili vjetra. Sve je kreirano tako da izgleda kao da ste sami nabasali na “izgubljeni” grad iz budućnosti. Osebujni Heizer naumio je kreirati jedno jedinstveno iskustvo, a to je i učinio, prepuštajući posjetiteljima da ga rastumače kako god oni žele, ostavljajući iza sebe djelo koje će ga zasigurno živjeti još generacijama.
Foto: Triple Aught Foundation