Točno pred Noć vještica, Halloween, Netflix je objavio horor serijal “Cabinet of Curiosities” Guillerma del Tora. Radi se o horor serijalu od osam epizoda (tj. kratkih filmova) koje su istovremeno maksimalno groteskne i maksimalno elegantne.
Cabinet of Curiosities
Del Toro je napisao dvije epizode, no kurirao je svih osam; okupio je osam režisera kako bi kreirali najveće noćne more televizije. Sam se pojavljuje na početku svake epizode i uvodi gledatelje u priču. Zanimljivo je kako je Guillermo sam postavljen u prostoru, kada se obraća publici. Pored njega stoji pravi kabinet, ormar u kojemu se nalaze, barem je tako rečeno, razni predmeti: razne kosti, drangulije, ukleti predmeti i rogovi jednoroga. Istovremeno, kao da su ti dragocjeni predmeti u kabinetu stilski potpisi autora nekih od najuzbudljivijih priča horor filmova, uključujući Jennifer Kent iz “The Babadook”, Anu Lily Amirpour iz “A Girl Walks Home Alone at Night” i Davida Priora iz “The Empty Man”. Okupio je stvarno impresivnu postavu horor režisera i autora.
Serija počinje s “Lot 36”, koji je režirao Del Torov dugogodišnji suradnik Guillermo Navarro; koji je osvojio Oscara kao snimatelj za “Pan’s Labyrinth”. On je fantastično spojio prikaz fašizma i fantazija u ovoj epizodi, a u kojoj Tim Blake Nelson glumi vojnog veterana kojeg polako preuzima “alt-right” svjetonazor. On dane provodi izbjegavajući utjerivače dugova i prodaje sadržaj napuštenih skladišta. Blake Nelson je fenomenalan, glumi svu gorčinu i sebičnost fašističkog ispiranja mozga, ali zadržava dovoljno prikaza ljudskosti da ostane uvjerljiv, čak i kada naiđe na jedinicu za pohranu s doista užasnim sadržajem. Tu ću stati, morat ćete pogledati epizodu. Ne želim riskirati umanjivanje odlično prikazanog užasa.
Teško je pisati o svakoj epizodi, jer svaka zaslužuje posebno spominjanje, a da se ne otkrije previše. Jedino bih istaknula da je druga epizoda serijala možda najjača i ako se bojite horora, nakon prve dvije gledanje svake iduće je lakše, no i sve veći užitak. Druga epizoda se zove “Graveyard Rats” i potpisuje ju Vincenzo Natali koji stoji iza kultne kafkijanske noćne more “Cube”. Epizoda je adaptacija kratke priče Henryja Kuttnera s jednostavnom premisom: pljačkaš grobova iskopava leš bogataša kojeg odvlači čopor štakora. Slijedeći štakore nailazi na nešto nezamislivo i krajnje užasno. Slijede epizode “The Autopsy”, “The Outside”, “Pickman’s Model”, “Dreams in the Witch House”, “The Viewing” i “The Murmuring” od kojih bih istakla “The Autopsy” i “The Murmuring” kao dvije sljedeće najuspješnije horor priče.
Posljednje epizoda je pravi horor biser i upravo kao posljednja sjeda savršeno u ovaj mozaik horor priča. “The Murmuring” prikazuje bračni par koji dijeli ljubav prema proučavanju ptica (rekli bismo da su po zanimanju ornitolozi), ali je njihov odnos kompliciran, i zapravo su se udaljili nakon velike tragedija o kojoj oboje ne mogu pričati. I nalaze se u kući koja skriva tešku i emotivnu priču užasa. Taj emocionalni teret veliki je dio filmskog sporog odmotavanja klupka zapleta u epizodi “The Murmuring”. Režiserka Jennifer Kent ovu epizoru prikazuje kao gotičku priču s bogatim kostimima i mirnim, stabilnim, širokim kadrovima njih dvoje koji proučavaju grupe ptica. Temeljena na kratkoj priči Del Tora ova epizoda pogađa točno u metu sa scenama napetog odnosa i braka koji je na ivici raspada. Najveći užas, horor u ovoj priče je ta količina emocija, sjajno prikazanih u izvedbama Essie Davis i Andrewa Lincolna.
Nakon zasićenja prosječnih filmova i serija na streaming servisima pravo je zadovoljstvo pogledati serijal koji je napravljen ne da bi se samo opravdao angažman, što mi se kod mnogih čini da je slučaj, već koji je rađen sa strašću i guštom. Nakon dugo vremena pogledala sam epizode s potpisom raznih i stilski jako različitih autora, ali gdje se vidi da su vođeni jednim glavnim, kojemu je ovo očigledno bio “passion project”.