U sklopu dodjele nagrada za najbolje mlade voditelje projekata “Project Management Awards 2021“ koja je održana u prosincu u Esplanade Zagreb Hotelu, kontaktirali smo Rebeku D. Vlahov Golomejić, pokretačicu projekta i Tenu Obradović Posinković, predsjednicu udruženja mladih voditelja projekata
Rebeka D. Vlahov Golomejić, izvanredna profesorica na Ekonomskom fakultetu, interes za projekte otkriva još tijekom studija radeći na organizaciji brojnih evenata. Od početka profesionalne karijere usmjerava se u razvoj u ovom području te je jedna od osnivača udruge mladih voditelja projekata Young Crew Croatia (YCC) ogranka udruženja IPMA Hrvatska (članice International Project Management Association (IPMA), vodeće svjetske neprofitne organizacije za upravljanje projektima).
Od 2015. godine preuzima ulogu predsjednice udruženja te pokreće Project Management Awards. Do danas stječe bogato međunarodno iskustvo upravljanja projektima, djeluje kao IPMA Profession Development Manager upravljajući portfeljem projekata za unaprjeđenje profesije i predaje kolegije u području kako u okviru Republike Hrvatske, tako i kao pozvani profesor na Lomonosov Moscow Business School.
Tena Obradović Posinković, asistentica na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu, svoj interes prema projektima također otkriva tijekom studija, kroz studentski posao u Red Bullu u sklopu kojega je imala priliku raditi na velikim projektima poput Wings for Lifea, ali i sudjelovanjem na kolegiju “Projektni menadžment” na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu. Svoj put u YCC-u započinje kao članica organizacijskog tima te se kontinuirano razvija i kroz ostale zahtjevnije uloge poput voditeljice na različitim projektima udruge. Danas je Predsjednica udruženja YCC, koje predstavlja ključnu komponentu razvoja okupljajući studente, sadašnje i buduće voditelje projekata do 35. godina, stvarajući tako mrežu ljudi koji će kroz razmjenu informacija i znanja postati vrhunski stručnjaci u području upravljanja projektima.
Putevi im se isprepliću 2016. godine kada Tena postaje aktivna članica te preuzima sve odgovornije uloge upravljanja različitim projektima unutar YCC strukture. Ubrzo nakon toga počinju usko surađivati, ali i družiti se izvan poslovnog konteksta. Njihova ljubav prema projektima, kao i motivacija za kontinuiranim pozitivnim promjenama u području rezultirale su brojnim uspješnim zajedničkim pothvatima.
Možete li našim čitateljima dati uvid u to što znači biti voditelj projekata i što je nužno za uspješno obavljanje posla?
Upravljanje projektima je profesija koja dobiva na značaju, neovisno o kojim industrijama ili poduzećima govorimo i sve veći broj organizacija bazira svoje poslovanje na korištenju privremenih oblika rada. Međutim, iako sve veći broj ljudi radi na poslovima povezanima s projektima, mnogi ne razumiju kompleksnost koju ova vrsta posla zahtjeva, kao ni kompetencije potrebne za vođenje projekata. Voditelj projekta je ključna osoba u procesu ne samo osmišljavanja, već i cjelokupne provedbe projekta. Stoga, nisu dovoljna samo tehnička znanja i vještine poput upravljanja vremenom, budžetom ili kvalitetom, već je nužno da voditelj projekata posjeduje meke vještine, potrebne za odabir članova tima, dodjeljivanje zadataka te motiviranje i osnaživanje tima za postizanje postavljenih ciljeva.
Kako pojedinac može dokazati da je sposoban upravljati projektima?
Pojedinci koji upravljaju projektima unutar organizacija, trebali bi biti dovoljno kompetentni za odabir pravih pristupa i korištenje prikladnih alata za postizanje uspjeha projekta. Stoga je poseban fokus stavljen na razvoj njihovih znanja, vještina i sposobnosti. Profesionalne organizacije za upravljanje projektima poput IPMA-e i YCC-a kontinuirano prate trendove u području i usklađuju ih s potrebama tržišta rada, revidiraju i unaprjeđuju prakse te definiraju međunarodno priznate standarde kompetencija i zahtjeve za uspješno upravljanje projektima. Ti dokumenti služe njihovim certifikacijskim tijelima kao baza za procjenu i formalno prepoznavanje kompetencije pojedinaca za upravljanje projektima kao kombinacije formalnog obrazovanja, vještina, sposobnosti i iskustva u projektima različite kompleksnosti. Stečeni certifikati dokazuju razinu kompetencije i priznaju se globalno.
Kako ste došli na ideju pokretanja Project Management Awardsa u Hrvatskoj i zašto je ovaj projekt važan? Kakve prilike projekt donosi za sve mlade natjecatelje?
Project Management Awards (PMA) pokrenut je 2015. godine s ciljem prepoznavanja kompetencija, nagrađivanja i poticanja profesionalnog razvoja mladih talenata unutar područja upravljanja projektima.
Danas je PMA jedinstveno priznanje u Republici Hrvatskoj koje se dodjeljuje u tri kategorije – najbolji projekt s mladim voditeljem, najbolji mladi voditelj projekta i najbolji mladi istraživač i kao takav predstavlja okvir za procjenu vlastitih sposobnosti, razvoj trendova i razmjenu iskustva kao i dobru bazu za razvoj profesionalne karijere u budućnosti.
Dodatno, naši pobjednici u kategoriji najbolji mladi voditelj projekta nastavljaju svoj put u međunarodnom okruženju te se natječu za svjetsku nagradu u ovoj kategoriji. Tako naša ovogodišnja pobjednica Ivona Gudelj iz poduzeća Infobip ima priliku predstavljati Republiku Hrvatsku u Tokiju u studenom 2022.
Kakve projekte mladi voditelji najčešće prijavljuju i vidite li porast konkurencije tijekom godina? Koje projekte biste izdvojili?
Raznolikost tematike projekata potvrđuje da je važnost upravljanja projektima prepoznata u svim sferama života. Zaista nema pravila, imali smo prijavljene projekte od koji nisu imali budžet do onih s budžetom od nekoliko stotina milijuna kuna, od studentskih projekata koji najčešće uključuju edukacijske ili humanitarne, građevinskih, na primjer rekonstrukcija zračne luke, IT poput organizacije evenata povezanih s eSportom, gejming sajmova, ili izrade aplikacija za klijente, do kulturnih koji obuhvaćaju festivale književnosti, filmske festivale, organizacije izložbe u muzejima, suradnju s Nobelovcima, te projekata vezanih uz umjetnu inteligenciju kao što su DIY edukacijski mobilni telefoni ili primjena robotike.
Jedini uvjet koji postavljamo je da su voditelji mlađi od 35 godina, te da prijavljuju razvojne, investicijske ili organizacijske projekte koji su provedeni u tekućoj ili protekloj godini, neovisno o tome jesu li vođeni online ili uživo.
Smatrate li da Hrvatska ide u korak sa svjetskim trendovima u profesiji upravljanja projektima? Imaju li naši mladi jednake prilike ili su u nepovoljnom položaju u odnosu na mlade vani?
Temeljem iskustva u natjecanju kao i uspjesima naših mladih na međunarodnim natjecanjima, vidljivo je ne samo da idemo u korak s trendovima, već da naši mladi voditelji projekata stvaraju nove trendove.
Tako su se naši pobjednici u kategoriji najboljeg mladog voditelja iz 2015. i 2017. godine uspjeli plasirati na međunarodno natjecanje Young Project Manager of the Year te osvojili izvrsno 3. mjesto. Dodatno, poduzeća koja prijavljuju svoje projekte na PMA inoviraju te sa svojim proizvodima i uslugama konkuriraju u cijelom svijetu.
Možete li ukratko našim čitateljima i čitateljicama objasniti kako izgleda procjena projekata/pojedinaca/istraživanja prijavljenih na natjecanje?
Kako bi procjena bila potpuno objektivna, svake godine se izabire evaluacijski odbor kao neovisno tijelo stručnjaka iz različitih industrija koje prema kriterijima definiranima na svjetskoj razini, a u skladu s međunarodnim IPMA standardom kompetencija „Individual Competence Baseline“, procjenjuje prijave i donosi odluku o pobjednicima natječaja.
Evaluacija se odvija u dva koraka, a svakoj projektnoj prijavi se pristupa individualno. Prvi korak obuhvaća anonimizaciju prijava, eliminaciju nevažećih prijava te procjenu pisane projektne dokumentacije nakon koje se odabire troje najboljih iz svake kategorije. Dodatno, evaluacijskom odboru u donošenju odluka pomažu i članovi projektnog tima koji ocjenjuju svojeg voditelja prema unaprijed definiranim kriterijima.
U drugom koraku, finalisti prezentiraju svoje projekte pred evaluacijskim odborom, nakon čega odbor vijeća i donosi konačnu odluku o pobjednicima. Na svečanoj dodjeli nagrada, u Smaragdnoj dvorani Hotel Esplanade, zadnji utorak prije Božića, proglašavaju se pobjednici te im se uručuju nagrade.
Imate li preporuke za mlade koji trenutno rade na projektima i one koji se planiraju prijaviti iduće godine?
Iznimno nam je bitan ne samo dizajn projekta, već utjecaj na širu zajednicu, doprinos razvoju profesije i proučavanje istraživačkih trendova, vještine vođenja i upravljanja timom.
Od iduće godine proširujemo kategorije za iskusnije voditelje projekata, te ćemo osim mladima, dodjeljivati nagrade u kategoriji najboljeg projekta, najboljeg voditelja i najboljeg istraživača.
Foto: PR, Oneiro Weddings