Teme povezanosti političara i sicilijanske mafije, pozicije žena u društvu kroz povijest, rasizam, (pan)seksualnost… Sve su to teme koje su nas ovaj mjesec zaintrigirale kroz ove književne novitete
Anatomija jednog skandala
U prodaju je stigao veliki svjetski hit koji je podjednako oduševio i čitatelje i kritičare. Riječ je o romanu Anatomija jednog skandala koji je dijelom triler, a dijelom sudska drama. Ovaj napeti roman iz pera britanske političke novinarke Sarah Vaughan govori o skandalu među članovima britanske društveno-političke elite, o pokušajima izbjegavanja zakona, lažnog prikazivanja istine i krhkih emocionalnih odnosa u braku koji je trebao trajati vječno.
James je ministar bez portfelja u britanskoj vladi i još od studentskih dana najbolji premijerov prijatelj. No osim razuzdanih studentskih dana oni dijele tajnu koja ne smije izaći na vidjelo. Kad vlast i moć Jamesu zavrte pameću, upustit će se u neopreznu ljubavnu vezu sa svojom suradnicom koja će ga optužiti za pokušaj silovanja. Bit će to skandal koji će doprijeti do samog srca britanske vlasti. Što će na to reći premijer i kako će na suprugovu nevjeru reagirati Sophie, njegova žena? Ali konačna odluka u rukama je Kate, tužiteljice koje je sa svima upletenima u skandal bila generacijska kolegica na fakultetu, a onda je preko noći morala nestati.
Queenie
Queenie je debitantski roman britanske autorice Candice Carty-Williams za koji je ovjenčana brojnim pohvalama. Proglašen je jednim od najboljih romana 2019. godine od strane Woman’s Daya, Newsdaya, Publishers Weeklyja, Bustlea i Book Riota. Queenie Jenkins 25-ogodišnja je Britanka jamajačkog porijekla koja živi u Londonu, balansira među dvjema kulturama i ne uspijeva se glatko uklopiti ni u jednu. Radi kao novinarka, a na radnom je mjestu neprestano prisiljena uspoređivati se sa pripadnicima srednje klase. Nakon bolnog prekida sa dugogodišnjim dečkom bijelcem, Queenie počinje tražiti utjehu na posve krivim mjestima. Dok Queenie autodestruktivno srlja iz jedne upitne odluke u drugu, počinju joj se nametati pitanja tko je, što radi, zašto to radi i tko zapravo želi biti – zapravo sva ona pitanja koja se postavljaju pred svaku mladu suvremenu ženu koja pokušava pronaći svoje mjesto u današnjem svijetu. Nazivan „crnom Bridget Jones“, Queenie je roman koji pršti suptilnim humorom, aktualnim pitanjima i zanimljivim temama.
Candice Carty-Williams ovim je romanom pokušala prikazati suvremenu ženu u potrazi sa smislom modernoga svijeta te prikazati individualnu i kolektivnu traumu, a sudeći po uspjehu knjige, u tome je i uspjela. Iako je roman vrlo prohodan, ispisan jednostavnim jezikom i prožet sjajnim, prirodnim dijalozima, zadire u važne i teške teme – kao što su rasizam, nužnost prihvaćanja različitosti žena (s naglaskom na rasu, fizički izgled, porijeklo i prošlost), zlostavljanje i psihičke traume. Queenie je roman koji je namijenjen širokom spektru čitalačke publike, štivo koje umije i nasmijati i potaknuti na razmišljanje o bitnim pitanjima današnjice.
Ugovor
Slovenska književnica i novinarka Mojca Širok trinaest je godina radila kao dopisnica iz Italije i Vatikana. U spisateljskoj karijeri upravo joj je Apeninski poluotok bio glavna inspiracija za pisanje. Do sada je objavila i knjige „Posljednji rimski car“, „Vlast bez obraza“ i „Od Benedikta do Franje“, u kojima je donosila uzbudljive i zanimljive priče o talijanskom kulturnom i političkom životu. Osim tjestenine, pizze i bogate kulturne baštine uz Italiju se često povezuju i brojne kriminalističke organizacije o čijim su nezakonitim radnjama snimljeni filmovi i napisane knjige. Upravo je sicilijanska mafija zaintrigirala i Mojcu Širok koja je o tom zloglasnom miljeu prve reportaže pisala za tjednik „Mladina“, da bi nakon nekoliko godina za RTVS snimila i dokumentarni film „Šutnja u Palermu“. Kriminalistički roman „Ugovor“, dobitnik slovenske nagrade Modra ptica 2018. godine, autoričin je književni prvijenac o Italiji i mafiji, temama koje autorica odlično poznaje.
Ugovor iz naslova knjige je zapravo ugovor s vragom – ugovor koji vodeći talijanski političari sklapaju sa sicilijanskom mafijom. Priča započinje u Rimu s trima smrtima u jednoj noći. Prvo se ubojstvo događa u prestižnoj rimskoj četvrti, u vili jednog od najuspješnijih rimskih odvjetnika. Potom slijedi i prometna nesreća u kojoj pogiba uspješni talijanski kirurg, a na kraju se i mafijaški boss ubije u zatvoru. Istraga o tim trima događajima vodi nas u srce mafije i do otkrića da glavni akteri – inspektori, novinari, tužitelji i političari – imaju tajanstvenu zajedničku prošlost. Njihove ljubavne i prijateljske veze isprepliću se sa službenim dužnostima, pa su izbrisane granice gdje završava država i započinje mafija…
Tisuću lađa
Vorto Palabra s ponosom predstavlja roman Tisuću lađa iz pera radijske voditeljice i klasične filologinje Natalie Haynes, koja donosi priču o Trojanskom ratu iz isključivo ženske perspektive. Samouvjerenim tonom, pronicljivim opisima i ponekad gorkom duhovitošću, baš kao muza Kaliopa s kojom nas uvodi u priču, Natalie Haynes unosi preobrat u mitološki svijet koji je stoljećima bio suvereno muško područje. Pobliže upoznajte majke, kćeri, sestre, supruge i boginje koje su nadaleko poznate junake podizale, voljele, uništavale i oplakivale te doznajte je li Penelopa bila baš onako blaga kakvom je poznajemo, je li Helenina ljepota bila pravi povod rata te je li majčinska ljubav uvijek najiskrenija sila na svijetu. Dojmljivo ispripovijedano iz premoćnoga ženskog kuta, Tisuću lađa konačno pruža glas veličanstvenim ženama i boginjama koje su dugo – i predugo – bile utišane. Priče mnogih žena u ovoj knjizi znamo tek kao fragmente epske tradicije, a autorica u njihovu prikazu besprijekorno balansira između “Ilijade” i “Odiseje” pokazujući nam da ratovanje nije jedina vrsta junaštva te da je ponekad puki opstanak podjednako herojski čin. Mislite li da ste već sve čuli o Trojanskome ratu i njegovim junacima? O junacima možda jeste, ali vjerujte nam na riječ da o junakinjama nipošto niste. Tisuću lađa roman je satkan od poglavlja o uglavnom zanemarenim ili pak mlako prikazanim ženama koje u ratu nisu izgubile život, ali su takvu sudbinu povremeno priželjkivale, suočene s onim što su dobile. Radijska voditeljica i klasična filologinja Natalie Haynes donosi nam Trojanski rat iz isključivo ženske perspektive.
Koža je rastezljiva futrola za cijelo tijelo
Što ako vaša prva prava ljubav ruši poznate tabue? Što ako vas vaša prva romansa uvlači u vrtlog prijestupa? “Koža je rastezljiva futrola” za cijelo tijelo Bjørna Rasmussena, roman o odrastanju koji je u tančine u suglasnosti s perverzijama tijela njegovog naratora, bavi se upravo takvim iskustvom. Tinejdžer zaljubljen u mnogo starijeg instruktora jahanja očajnički gura svoje tijelo do granica (ne)izdržljivosti, poništavajući ograničenja roda i seksualnosti u potrazi za nedostižnim zadovoljenjem poriva. Ova grozničava mješavina struje svijesti, autobiografije, kolaža i naracije prijevod je Miše Grundlera. “Koža” obilježava pojavu istinski originalnog književnog glasa. Jednako je nesputan kao apetiti, užasi i sudari koje Rasmussen priziva u poetičnim detaljima. Duboko emocionalan, tjelesan, elegičan i panseksualan, roman prati tragove rana na tijelu i duši u želji da služi porivima najvećeg organa našeg tijela – kože koja nas pokriva i određuje.