Kad i kako je romantika u Dubrovniku postala komercijalna otkriva nam Ines Nanić, poznata event menadžerica 

Da je Dubrovnik među traženijim destinacijama za posebno romantična vjenčanja, medene mjesece, rođendane i druge fotogenične proslave koje mame suze radosnice pjevaju i ptice na svim kontinentima. Za organizaciju elegantnog i svečanog događanja u stranoj zemlji potrebna je pomoć profesionalca.

Luksuzna destinacijska vjenčanja u turističkom svijetu značajna su industrija, no ne i kod nas. Ines Nanić pionirka je ove grane event managementa u Dubrovniku. Reći ću da je tako zasad jer znajući Ines i njezinu grupu organizatorica vjenčanja iz Dubrovnika, vjerujem da će njihova predanost, velik trud i rad pomaknuti planinu.

Je li Dubrovnik među traženijim destinacijama za posebno romantična vjenčanja, medene mjesece, rođendane i druge fotogenične proslave?

Da. Da je Dubrovnik među traženijim destinacijama za posebno romantična vjenčanja, medene mjesece, rođendane i druge fotogenične proslave koje mame suze radosnice pjevaju i ptice na svim kontinentima. Za organizaciju elegantnog i svečanog događanja u stranoj zemlji potrebna je pomoć profesionalca. Luksuzna destinacijska vjenčanja u turističkom svijetu značajna su industrija, no ne i kod nas. Ines Nanić pionirka je ove grane event managementa u Dubrovniku.

Koliko je letova i dostupnost zračnih linija važna za posao s destinacijskim vjenčanjima u Dubrovniku?

Osim o hotelima i broju njihovih zvjezdica, posao s destinacijskim vjenčanjima uvelike ovisi i o letovima. Dubrovnik svake godine ima sve više zrakoplovnih linija, a pretpostavljam da uzvanici najčešće dolaze avionima, bilo komercijalnim linijama, bilo privatnim letovima. Ima svega. Po tome se vidi razlika u tržištima. Američko tržište otvorilo se otkad imamo izravne letove za New York, a sad i za Las Vegas. Prije nego što je United Airlines uspostavio izravne linije za Dubrovnik, imali smo možda 10 % Amerikanaca, a danas velik broj naših vjenčanja čini američko tržište. Prije 15-ak godina uglavnom su klijenti bili Irci i Englezi jer su ti letovi bili svakodnevni. Avioprijevoz ima izravan utjecaj na moj posao, ali i na turizam općenito. Loše smo povezani s Bliskim istokom, Izraelom i tih nam gostiju, tih cijelih tržišta jako nedostaje.

Vjenčanje u Dubrovniku: zašto je toliko popularno?

Na koji se način reklamirate? Zašto klijenti odabiru Dubrovnik, a ne Provansu ili Toskanu?

Klijenti uglavnom istražuju više destinacija. Žele vjenčanje na Mediteranu pa istovremeno pričaju s Venecijom, Maltom, Ciprom, ali i unutar Hrvatske, traže se ponude za Hvar, Dubrovnik… Odluke se donose u skladu s pogodnošću letova, samih lokacija, listom želja i budžetom. Ljudi danas puno putuju. Ima i onih koji su Dubrovnik već prije posjetili, neki su za Dubrovnik čuli putem raznih platformi za oglašavanje, foruma, blogova, a velik utjecaj imaju i društvene mreže poput Instagrama i TikToka.

Kad i kako je romantika u Dubrovniku postala komercijalna?

Destinacijska luksuzna vjenčanja nisu se Dubrovniku slučajno dogodila, ovaj segment event industrije dugo se gradi. Godine 2008. krenula sam samostalno u posao i tada je postojala samo jedna strana agencija u gradu koja se bavila organizacijom vjenčanja, a destinacijska vjenčanja postoje desetljećima. Ljudi puno putuju, vraćaju se na lokacije koje ih oduševljavaju, žele na takvim mjestima slaviti i obilježavati sretne životne trenutke, samo smo mi relativno novi u komercijalizaciji toga.

Je li Dubrovnik doista toliko poznat i popularan koliko volimo vjerovati?

Većina naših gostiju, ljudi koji dolaze radi specifičnih evenata, nikad prije nisu bili u Dubrovniku, što pokazuje da im još nismo na mapi iako volimo vjerovati da jesmo. Čak ni ne pričam o ljudima iz Amerike i Australije, nego o Europljanima. Iako se ponašamo kao da jesmo, nismo u prestižnom rangu u smislu destinacijske reputacije. Strancima smo još uvijek egzotični, ali daleko od toga da se možemo uspoređivati s luksuznim destinacijama poput Monaca, Cannesa, Nice… Nedostaje nam visokokategoriziranih hotela i velikih hotelskih brendova koji svojim gostima isporučuju iznimnu uslugu, dizajn, iskustvo.

Kako je izgledao početak organizacije destinacijskih vjenčanja u Dubrovniku?

Organizacija vjenčanja često je rukama hotela i općenito “salama” u kojima se slavi. Oni su ti koji se pobrinu za gotovo sve, od dekoracije, tehnike, hrane, usluge… No potreba za profesionalnim wedding plannerima i wedding designerima iz godine u godinu raste i to je grana event industrije koja će kod nas tek “eksplodirati”. I ja sam krenula u hotelu. Davne 2006. godine radila sam u jednom poznatom dubrovačkom hotelu kao event manager i wedding planner. Princip je da hotel koji daje smještaj radi i organizaciju. Strancima, tada najčešće Ircima i Englezima, unutar naše standardne usluge pružali smo i sve druge pomoćne usluge: bukirali bendove, pomagali pri papirologiji, transferima, odrađivali gotovo sve. Posao organizacije vjenčanja počeo je u hotelima, ali se širio i stvaralo se tržište destinacijskih vjenčanja.

Uključuju li stranci hrvatske tradicijske elemente u vjenčanja?

Neki se odluče i za barjaktara, tako da mnoga vjenčanja poprime dio tradicije hrvatske svadbe. Ako je netko od mladenaca ili rodbine naših korijena, onda tradicionalni detalji budu posebno emotivni. Destinacijska vjenčanja i proslave postali su statusni simboli i stvar prestiža. Svatko može podići kredit i kupiti jahtu ili Porsche, ali organizirati privatnu proslavu, ugostiti društvo na iznimnoj lokaciji i sve to platiti više stotina tisuća eura ne može svatko.

Koliko su važni wedding dizajneri i dekoracija?

Dekoracija i rasvjeta po mom su mišljenju najvažnije stavke vjenčanja. Kvalitetna i dinamična rasvjeta može transformirati prostor ovisno o tome što se želi postići, dok je cvjetni dizajn kruna ukrašavanja prostora. Sve prati i tekstil, odnosno stolnjaci, salvete i ostalo, što šivamo po mjeri prateći temu pozivnice.

Što se događa s cvijećem nakon proslave?

Najčešće završi u smeću. Uvijek nagovaramo sve koje možemo da ponesu sa sobom cvijeće, no i dalje ga ostane u velikoj količini. Nedavno smo imali vjenčanje za koje smo nabavili dva kamiona cvijeća! Održivost i recikliranje ne idu uz luksuzna vjenčanja. Nemoguće je uljepšati činjenicu da se sve proizvodi i koristi samo taj jedan dan, nakon čega se baca. U nekim slučajevima koristimo kombinaciju svilenog i pravog cvijeća, što je barem malen doprinos održivosti, a i pomaže budžetu.

Jesu li se ikada dogodile neugodne situacije na vjenčanjima?

Ništa tako dramatično, ali bilo je otkazivanja vjenčanja. Ne na sâm dan, ali u tjednu vjenčanja da. Jedna je mladenka tri dana prije vjenčanja uhvatila mladoženju u krevetu s kumom, zbog čega je, logično, vjenčanje otkazano. Jedini nam je cilj bio da što je više moguće izađemo ususret, vratimo što više novaca i barem malo ublažimo nezgodnu situaciju jer bol ne možemo. Srećom, to su iznimno rijetki slučajevi.

Planiranje vjenčanja u Dubrovniku i neočekivani izazovi

Kako izgleda proces odabira lokacije kad par odluči vjenčanje održati u Dubrovniku?

Da. Prvo istražimo klijente – tko su, kakvi su, što vole, što im je bitno, žele li vjenčanje u blizini grada, možda im je najvažniji lijep pogled, da glazba smije dugo svirati, da se radi o lokaciji koja briljira u hrani, da sve bude unutar hotela u kojem se odsjeda… Nakon definiranja prioriteta, pokazujemo tri do četiri lokacije i donosimo konačnu odluku. Potražnja za destinacijskim vjenčanjima raste, a atraktivnih lokacija u Dubrovniku sve je manje, dok je restrikcija sve više.

Koji su izazovi vezani za broj i dostupnost atraktivnih lokacija u Dubrovniku?

Broj lokacija definitivno se smanjuje i to je u Dubrovniku trend. Malen smo grad, glazba je dozvoljena do 23:30, a većina lokacija, posebno one hotelske, ne dozvoljavaju početak eventa prije 19:00, što u praksi znači da se od 19:00 do 23:30 mora odraditi aperitiv, večera, govori, ples, party…

Jesu li proslave na otvorenom atraktivnije od onih u dvoranama?

Jesu, jesu! Ali i naši hoteli imaju jako lijepe vanjske lokacije: svoje plaže, predivne terase s iznimnim pogledom, restorane na samom moru. Ne radi se uvijek o dvoranama, one su backup. Ipak, najatraktivnije lokacije su Lovrijenac, Umjetnička galerija, Palača Sponza i Knežev dvor.

Je li teško doći do povijesnih lokacija poput Lovrijenca ili Kneževog dvora?

Suradnja je sa svima lijepo uhodana. Odluke se donose svake godine, najmovi su prilično stabilni, komunikacija je jako dobra. Ali, primjerice, Lovrijenac je potpuno nedostupan u lipnju, srpnju i kolovozu zbog Ljetnih igara i Midsummer Scene Festivala. Za nas je dostupan u svibnju i rujnu, a tijekom ostalih mjeseci vrijeme je varljivo. Povijesne lokacije imaju svoje uvjete. Umjetnička galerija Dubrovnik unaprijed traži playliste jer imaju svoje standarde i glazba mora biti u skladu s reputacijom te onime što oni jesu. U Kneževom dvoru ne služi se crno vino zbog kamena koji bi se nepovratno uništio kad bi se vino prolilo.

Vole li stranci intimnije svadbe u odnosu na tradicionalne hrvatske svadbe?

Puno je inozemnih klijenata kojima party nije bitan, već im je bitno okupiti prijatelje sa svih strana svijeta, družiti se, jesti jako dobru hranu i piti vrhunska pića. Nedavno sam imala celebrity vjenčanja za koje smo imali dozvolu do 02:00, no svi su već oko ponoći otišli leći.

Bez vinskog gulaša ili janjetine?

Bez! Premda jako volim vinski gulaš i još uvijek se nadam da ćemo jednom na Lovrijencu poslužiti janjetinu kao midnight snack. Ali moram ti reći da često u vjenčanja ukomponiramo lokalnu tradiciju. Preporučujemo klijentima da ih iz crkve do lokacije vodi harmonika, kontrabas i gitara, što kod gostiju izaziva izniman osjećaj. Prolaze preko Straduna vođeni glazbom.

Biraju li stranci matičara, privatnog “šamana” ili svećenika? Jesu li im crkva sv. Vlaha ili Katedrala dio bajke?

Sve je manje civilnih vjenčanja. Posljednjih nekoliko godina takvih je svega 10 %. Građansko vjenčanje ne može se personalizirati. Tekst je zadan i suhoparan. Dolazak matičara na lokaciju dodatan je trošak pa se najčešće biraju crkvena vjenčanja.

“Strancima smo još uvijek egzotični, ali daleko od toga da se možemo uspoređivati s luksuznim destinacijama poput Monaca, Cannesa, Nice…”

Prepoznaju li grad i turistička zajednica marketinški potencijal vjenčanja slavnih u Dubrovniku? Postoji li suradnja?

Moj je osjećaj da uopće ne shvaćaju koliki učinak imamo na brend grada, koliko kvalitetnog PR-a i reputacije generiraju ova vjenčanja za destinaciju. Ozbiljni gosti iz cijelog svijeta dolaze u Dubrovnik zbog vjenčanja. Velik broj njih nikad ni ne bi čuo za Dubrovnik, ali kad sve dožive, zauvijek ga pamte i zbog tih dojmova često požele istražiti i druge dijelove Hrvatske, vraćaju se s obitelji, prijateljima. Dobar glas najbolje se širi usmenom predajom, ali i putem društvenih mreža viralne postaju slike krajolika, atmosfere, znamenitosti. Uzevši sve u obzir, možemo reći da su efekti mog posla dosta podcijenjeni.

Postoji li organizirano udruženje organizatorica vjenčanja u Dubrovniku? Ima li muških kolega?

Pri Hrvatskoj gospodarskoj komori – Županijskoj komori Dubrovnik oformljena je Strukovna grupa organizatorica vjenčanja i posebnih događanja. Nemamo niti jednog kolegu. U Dubrovniku ima 12 agencija i u svima su vlasnice i djelatnice. Puno surađujemo, puno razgovaramo. Ova je godina za organizatorice vjenčanja u Dubrovniku puno lošija od prošle godine. Srećom, kod mene to nije slučaj, ali znam da je pad veći za 30 %. Sezona je općenito lošija. Čak posjećenost i nije pala, ali potrošnja jest. Vrijednost koju gost dobije za svoj novac je niska. Nadam se da će doći do otriježnjenja i da će ljudi vidjeti kako rješenje nije “napumpavanje” cijena jer ionako nam nije lako otkad imamo euro. Prosječan ručak mogao se pojesti za, primjerice, 150 kuna po osobi, a sada je to 50/60 eura po osobi. Sve je duplo skuplje, što se osjeti na kvaliteti života, ali i kod potrošnje naših gostiju. Pritom imamo puno letova low-budget kompanija, luksuznih hotela nema dovoljno, a stremimo biti luksuzna destinacija. Moja branša doista može jako puno doprinijeti izgradnji temelja za luksuzne goste.

Imaš li podatke koliko se parova nakon vjenčanja razvelo?

Većina ljudi kontaktira nas u slučaju razvoda jer iz nekog razloga misle da moraju, da mi to moramo zabilježiti, pogotovo ako su civilno sklopili brak. Do sad znamo za oko 20 razvoda, na više od 600 parova. Uzmemo li u obzir statistike prema kojima se svaki treći brak raspadne, mi radimo sjajan posao.