Velika, jedinstvena, nekonvencionalna, nezavisna i nezaustavljivo aktivna, Vivienne Westwood već od kasnih pedesetih godine dvadesetog stoljeća stvara fantastične modne komade, no i one umjetničke.

Vivienne Westwood

Mogli bismo reći da je sve počelo s nakitom koji je dizajnirala, izrađovala i prodavala na štandu u Portobello Road krajemo 1950-ih godina. Tada je završila svoje obrazovanje za učiteljicu i poučavala je u osnovnoj školi. Prije toga je radila u pogonu jedne tvornice. Priča se da je od svoje jedanaeste godine sama sebi dizajnirala i šila odjeću.

1962. godine je upoznala Dereka Westwooda, oženili su se tijekom ljeta iste godine i sljedeće godine dobili sina Benjamina Westwooda. Sama si je dizajnirala i sašila vjenčanicu. Usudila bih se reći da je s tim činom krenuo njezin uspon vrh modnog trona. Njezin brak se raspao kada je upoznala Malcolma McLarena s kojim je ubrzo počela i živjeti. 1967. im se rodio sin Joseph Corré, koji je 1994. zajedno sa suprugom osnovao modni brend Agent Provocateur. Vivienne Westwood je (do 1971. godine) i dalje radila kao učiteljica i istovremeno je dizajnirala i izrađivala odjeću. McLaren je sudjelovao u dizajniranju odjeće te je bio i menadžer Sex Pistolsa te je bend i nosio njezine tj. njihove dizajne i na taj način je privukao veliku pozornost na njihov imidž, izgled i na kraju samu odjeću. No, kako je priča krenula?

Aktivist u duši, Malcolm sudjeluje u studentskim pobunama 1968. i Vivienne navodi na korištenje estetike, posebice u svijetu mode, kao oružja političkog protesta. Godine 1971. Malcolm McLaren i Vivienne Westwood, zajedno s Malcolmovim prijateljem Patrickom Caseyjem, otvorili su trgovinu u slabo osvijetljenom butiku na 430 Kings Roadu u Londonu. Trgovina je ispočetka imala nekoliko naziva, počevši od “Let It Rock” i bila je specijalizirana za prodaju vintage urbane odjeće iz 50-ih i grafičkih majica s porukama protiv sustava. Vivienne je radila provokativne komade i to je razdoblje imalo veliki utjecaj na stil dizajnerice. Bio je to početak punk ere, a trgovina je plasirala kožne sado-mazo hlače zbog kojih su se konzervativni Britanci crvenili od bijesa. No, kolekcije koje je par kreirao postigle su veliki uspjeh i zalihe su brzo rasprodane.

 

Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

 

Objavu dijeli The Vivienne Westwood Archives (@thewestwoodarchives)

Trgovina je potom slijedila trendove i preimenovala se u “Paradise Garage”, inspirirana “bajkerskim” stilom, u to vrijeme vrlo popularnim zahvaljujući pokretu “Teddy Boys” koji je pokrenuo Elvis Presley. Vivienne Westwood dodala je nitne, lančiće i šljokice, te izradila majice sa sloganima poput “Rock and Roll” ili “Elvis”. Sredinom 70-ih trgovina je preimenovana u “Too Fast To Live, Too Young To Die” i inspirirana je utjecajem mode i estetike 40-ih godina prošlog stoljeća, privlačeći publiku londonskog podzemlja. Godine 1974. trgovina je dobila novi naziv – “SEX”. Očekivano, Vivienne se zainteresirala za kožu i seksi odjeću. Neki komadi koji sadrže pornografske slike čak su bili zabranjeni kao previše eksplicitni. Ime Vivienne Westwood i njezinih kreacija počelo se širiti Engleskom, a zahvaljujući svojim kontaktima u glazbenoj industriji, Malcolm McLaren ju je upoznao sa Sex Pistolsima, čiji je bio menadžer, kao i New York Dollsima, koje je Vivienne oblačila. Grupe su služile kao izlog za njezine kreacije, ali su bile i izgovor za dizajnericu da eksponira svoja politička uvjerenja, uz slogane poput “Down with Coca-Cola”.

 

Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

 

Objavu dijeli The Vivienne Westwood Archives (@thewestwoodarchives)

Godine 1977. Vivienne Westwood preimenovala je svoj butik u Chelseaju u “Seditionaries: Clothes for Heroes”, čime je dodatno istaknula svoje protivljenje uspostavljenom poretku. Kako je hit Sex Pistolsa “God Save the Queen” postao svjetski uspjeh, Vivienne je dizajnirala svoju poznatu majicu s likom engleske kraljice. Godine 1981. organizirala je svoju prvu reviju u Londonu koju je nazvala “Pirates”. Kritičari su pozdravili seriju, a Vivienne Westwood je gurnuta u prvi plan modne scene. Dizajnerica svake sezone bira posebnu temu za svoje revije. Godine 1982. lansirala je kolekciju “Savage”, odu Divljem zapadu i indijanskoj kulturi. No 1983. godine par koji su činili Vivienne i Malcolm naglo se razišao, a dizajnerica je odlučila svoju trgovinu preimenovati u “World’s end” i bila je na kraju zapravo ražalošćena sudbinom punk stila. Ipak, to nije spriječilo Vivienne Westwood da se nanovo predstavlja modnoj sceni te je iste godine osmislila kolekciju inspiriranu romanom Philipa K. Dicka, Blade Runner, i predstavila svoju liniju “Punkature”. Njezina kolekcija jesen/zima 1984./1985. nazvana je “Clint Eastwood”, prema slavnom holivudskom glumcu.

 

Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

 

Objavu dijeli The Vivienne Westwood Archives (@thewestwoodarchives)

Ona jako voli voli povijesna nadahnuća i nekoliko puta je naginjala romantičnom viktorijanskom dobu (posebno je naginjala tom looku u dizajnu vjenčanica!), kao u svojoj kolekciji proljeće/ljeto 1985., pod nazivom “Mini-Crini”, gdje se ponovno osvrće na odjeću iz 17. stoljeća, no ovog puta u svojoj, Westwood interpretaciji. U 80-ima se stil Vivienne Westwood okrenuo naglavačke, a dizajnerica je zatvorila vrata punk pokretu kako bi se posvetila onim što nazivamo svojim “poganskim godinama”, u kojima je dizajnerica bila inspirirana odjećom više srednje klase. Tijekom sezone jesen/zima 1987./1988. kolekcija “Harris Tweed” utjecala je na cijelu generaciju. U intervjuu za časopis The Independent 2011. Vivienne objašnjava odakle je crpila inspiraciju za ovu poznatu kolekciju, naime ugledala je djevojčicu u vlaku i opisala ju je ovako: “She couldn’t have been more than 14 years old. She had a little braided bun, a Harris Tweed jacket, and a bag with her ballet shoes in it. She looked calm and dignified.”

 

Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

 

Objavu dijeli The Vivienne Westwood Archives (@thewestwoodarchives)

Vivienne Westwood je nastavila izražavati svoje političke stavove kroz svoju modu i umjetnost, a kada je 1989. izabrana za naslovnicu časopisa “Tatler”, dizajnerica je imitirala Margaret Thatcher, koja je tada bila premijerka Velike Britanije, noseći odijelo koje je od nje naručila sama Iron Lady. Iste godine izabrana je od strane Johna Fairchilda iz WWD među šest najboljih dizajnera svijeta. U 90-ima, u doba supermodela poput Naomi Campbell. Linde Evangeliste, Cindy Crawford ili Kate Moss, Vivienne Westwood ponovno prilagođava svoj stil te se na vrhuncu karijere dizajnerica inspirira krojevima engleskih i francuskih kostima 19. stoljeća. Godine 1993. udala se za studenta dizajna, Andreasa Kronthalera, s kojim je i danas u braku.

Devedesete su bile vrlo važne godine u karijeri Vivienne Westwood; dizajnerica je kreirala svoju prvu mušku kolekciju. Na reviji jesen/zima 1993./1994. Naomi Campbelle je nezaboravno pala noseći potpetice od 12 cm! Za svoju kolekciju jesen/zima 1994./1995., ona aktualizira vanjske korzete, iznenadivši kritičare. Naposljetku, za svoju kolekciju proljeće/ljeto 1995. pod nazivom “Erotic Zones” predstavila je supermodel Kate Moss, koja je na modnoj pisti, oponašajući Mariju Antoanetu, lizala čokoladni sladoled u toplesu. osim što je šokirala modom modni svijet i one koji ga prate, ona je nastavila javnost ne baš pokirati, ali svakako iznenađivati svojim postupcima vezani uz politiku i društvo. Od 2000-ih, Vivienne Westwood gorljivo se zalaže za očuvanje, ili bolje rečeno spašavanje, okoliša. Mnogo je radila s nevladinom organizacijom Greenpeace na kampanji “Spasimo Arktik”. Dizajnirala je grafičku majicu s prikazom Zemlje u obliku srca, čiji je prihod u cijelosti doniran Greenpeaceu. “Climate change is my priority, not fashion” kazala je za časopis The Guardian 2014. godine. Sljedeće godine, tijekom demonstracija protiv vađenja plina iz škriljca održanih u Londonu, Vivienne se pojavila ispred ureda premijera Davida Camerona, odjevena kao – tenk!

Iako provokacija ostaje glavni alat Vivienne Westwood, vidimo pomak u komunikaciji. Ona svoj aktivizam i dalje izražava kroz modu i umjetnost, no glavno ishodište ipak je njezina web stranica climaterevolution.co.uk. Climate revolution stranica i sve ono što ona donosi je logičan i ispravan nastavak njezinog aktivizma iz mladosti.

Kroz prošlost je Vivienne uvijek, ako ne isključivo, glasnim i isključivim djelovanjem i komuniciranjem skretala pozornost na velike, važne teme čovječanstva i planete. Prisjetimo se samo naslovnice Dazed&Confused magazina iz 2008. godine, Vote Green akcije tijekom njezine modne revije za kolekciju jesen/zima 2015./2016., njezinog skidanja za PETA-u, a način kako je obznanila pokretanje inicijative Climate Revolution možda je bio najupečatljiviji.

Westwood je pokrenula Climate Revolution na stvarno spektakularan način na ceremoniji zatvaranja Paraolimpijskih igara u Londonu 2012. Budući da je preskočila generalnu probu kako bi prikrila svoje namjere, dizajnerica je odjevena kao ekoratnica razvukla divovski crno-bijeli transparent “Climate Revolution”. Westwood je naknadno izjavila u rezgovoru za časopis Dazedu da je “(…) climate revolution is the ultimate revolution; if we don’t win that, there won’t be many of us left.” Njezini noviji činovi podrške za isti cilj uključuju odsijecanje njezinih poznatih crvenih pramenova, doniranje milijun funti dobrotvornoj organizaciji Cool Earth za prašumu i okupljanje slavnih osoba za pomoć Greenpeaceovom radu spašavanja Arktika. Uvijek i bez iznimke promovira i zagovara etičku modu, podupire nezavisnost Škotske i ne libi se izreći svoje političke stavove i skretati pozornost na goruća politička pitanja; njezina blagdanska čestitka premijeru Davidu Cameronu prije sedam godina sada je već legendarna.

U Zagrebu, u Dokukinu KIC ovih dana svi imamo priliku pogledati sjajan dokumentarac “Westwood: Punk, Icon, Activist” u sklopu ciklusa Druga strana mode. Sa svojiom osamdeset i jednom  godinom još je jednako ekstravagantna, briljantna i svojeglava, te jedna od rijetkih dizajnera koji još vode svoju modnu kuću. Slagali se s njezinim stavovima ili ne, voljeli njezinu modu ili ne, ne možemo joj osporiti da je uspjela ono što je možda samo nekolicini uspjelo u povijesti mode, umjetnosti i čovječanstva: Vivienne Westwood nije samo modna dizajnerica ili punk ikona, ona je sinonim za bunt, punk, visoku modu, održivost, aktivizam i ljubav prema svim živim bićima!

Fotografije: stillovi iz filma “Westwood: Punk, Icon, Activist”, @thewestwoodarchives