Tužna vijest o preranoj smrti Virgila Abloha, kreativnog direktora muške Louis Vuitton linije i kreatora brenda Off-White, potresla je modnu zajednicu i još jednom podsjetila na njegovu veličinu unutar i izvan modnog svijeta
U dobi od samo 41 godine, Virgil Abloh preminuo je nakon dvogodišnje borbe protiv rijetke vrste raka. Prilikom objave ove šokantne vijesti, predsjednik grupacije LVMH Bernard Arnault opisao je Virgila Abloha kao „ne samo genijalnog dizajnera i vizionara, nego kao čovjeka s prekrasnom dušom i velikom mudrošću“. Svoju je borbu protiv ove bolesti Abloh odlučio voditi privatno, pritom ne odustajući od profesionalnog djelovanja koje seže u područja mode, umjetnosti i kulture u kojima je ostavio značajan trag.
Dizajn koji mijenja kulturu
Njegovo porijeklo možda nije davalo jasne znakove da će u svojem životu postići velike stvari koje je naposljetku ostvario. Rođen je 1980. godine od roditelja koji su imigrirali iz Gane, ali ono što je bilo važnije od pozadine jest – odgoj i uključenost u kulturu. Velika stvar u njihovom kućanstvu bila je glazba koja će kasnije biti velik dio njegov života, a prema modi ga je usmjerila majka koja je bila – krojačica.
Odrastao je uz skate kulturu i hip hop, a njegova dizajnerska karijera započela je unutar tradicionalne arhitekture i inženjerstva. Kada je imao 22 godine, upoznao je Kanye Westa i pridružio mu se u kreativnom djelovanju. „Streetwear nije nikome bio na radaru, ali moda je stagnirala, trebala je nešto novo.“
Uskoro je postao kreativni direktor Westove kreativne agencije Donda, gdje je ideje pretvarao u stvarnost. Društveni krug u kojem se tada kretao pružio mu je poznanstva koja će na kraju dovesti do stvaranja brenda Off-White. Već su njegovi prvi radovi dali naslutiti da je usmjeren na postmodernu umjetnost s porukom. Znao je kako iskoristiti ironiju, reference i (samo)refleksiju i pritom dati novu, aktualnu dimenziju već poznatom. Trademark ovog brenda postala je ideja da se već postojeći dizajn može neznatno promijeniti i pritom postati – novi.
Susreo se tada s pomiješanim kritikama i modnim puristima koji su govorili da je riječ o kopiranju, a ne kreativi. Ipak, njegov utjecaj bio je neupitan. Off-white boja simbolizira ono sivo područje između crno-bijele sfere, a upravo je to radio i istoimeni brend koji je stvoren da dekonstruira, a onda ponovno rekonstruira kulturu, dizajn, umjetnost, simboliku i luksuz.
Gledam na svoj rad metaforički. Bavim se pitanjem onoga što može postojati u različitim disciplinama dizajna, kako možemo formirati novi dizajnerski jezik i uključiti mlađu publiku kroz korištenje drugačijih tehnika i istraživanja.
U svojem ponekad kontroverznom pristupu dizajnu spojio je urbanu kulturu i luskuzni svijet te transformirao, ne samo ukus kupaca, nego i ono što sada brendovi žele od modernog dizajnera.
Pomicanje granica
2018. godine ušao je u povijest kao prvi tamnoputi kreativni direktor u Louis Vuittonu i tako postao općenito najvidljiviji modni dizajner crne rase. “Ponosan sam što sam dizajner iz afroameričke zajednice i moj je cilj otvoriti vrata takvim dizajnerima koji, nadam se, za koju godinu više neće morati spominjati svoju rasu kao važan faktor.“
Približio je Louis Vuitton mlađoj publici i to kroz kolekcije koje su pomaknule nekoć oštre granice između streetweara i visoke mode, kao i one granice koje se tiču rodnog pitanja ili kreativnog izraza.
LVMH je prošloga ljeta ostvario i većinski udjel u brendu Off-White, što je označilo početak nekog novog poglavlja. Kao i u svemu, Abloh je od svog prvog brenda s vremenom zahtijevao prilagodbu i relevantnost.
Što znači biti mladi brend u svojoj osmoj godini postojanja? Postanem frustriran ako ne osjećam evoluciju i ako poruka postane monotona. Osjećam da se svijet promijenio.
Prilikom ovog preuzimanja rekao je kako je počašćen što može iskoristiti to partnerstvo kako bi produbio svoju posvećenost jačanja inkluzivnosti u ovoj industriji te istaknuo kako je riječ o nevjerojatnoj novoj platformi s kojom će već započete promjene dovesti na novu razinu.
Široki utjecaj
Abloh je bio pravi multitalentiran pojedinac. Prvenstveno ga doživljavamo kao modnog dizajnera, ali on je bio puno više od toga. Ostat će poznat i po višestrukim suradnjama s brendovima iz različitih industrija. Njegove inovacije u području dizajna tenisica bit će zapamćene po sada već ikoničnom primjeru Off-White i Nike kolaboracije. Tu su i suradnje s Mercedes-Benzom na izradi konceptualnog auta, kao i kolekcija za IKEU, koja je pružila zanimljive opcije za one koji se prvi puta useljavaju u svoj dom.
Bio je i veliko ime u svijetu glazbe, gdje je ostavio trag u funkciji DJ-a. Napravio je i covere za albume Watch the Throne i My Beautiful Dark Twisted Fantasy svog prijatelja i suradnika Kanyea Westa, ali i za neke druge umjetnike poput Octaviana, Pop Smokea, Westside Gunna ili Lil Uzi Verta.
Ostavio je utjecaj na mnoge ljude koji su prošli kroz njegov život, a to uključuje i one koje, baš poput njega, nazivamo slavnima. Vijest o njegovoj smrti nije prošla nezamijećeno. Svi koji su imali, kako i sami kažu, privilegiju poznavati ga, podijelili su neke najljepše trenutke i riječi te dali do znanja koliko je bio važan za svaku osobu s kojom se susreo, ali i cjelokupnu zajednicu. Kendall Jenner, Bella Hadid i Hailey Bieber samo su neke od poznatih djevojaka s kojima je tijekom godina surađivao, kako u poslovnim, tako i u privatnim prilikama.
View this post on Instagram
„Kroz sve događaje, njegova radna etika, beskonačna znatiželja i optimizam nisu posustajali. Virgila je vodila posvećenost svojoj strasti, a na svojoj misiji otvorio je vrata i stvorio put za veću jednakost u umjetnosti i dizajnu. Često je govorio da sve što radi, radi za 17-ogodišnju verziju sebe, duboko vjerujući da umjetnost ima moć inspirirati buduće generacije“, stoji u objavi koja je jučer svojim tužnim sadržajem iznenadila mnoge. Virgil Abloh jednom je prilikom rekao da se u vremenu jednog života stvari stvarno mogu promijeniti. I u svojem (pre)kratkom životu zaista je to i napravio.
Foto: Alexander Tamargo/Pascal Le Segretain/Thierry Chesnot/Catwalking/Getty Images /Instagram