Doba bloganja razvijalo se paralelno s online kulturom. Bili su to prvi naznaci influencera i posljednji bedemi zabavnog interneta. Tijekom godina blogovi su samo mijenjali svoje “adrese”, a nakon gotovo deset godina zatišja na blogerskoj sceni, oživjeli su – Substackom

Blogger, Blogspot, personalizirani MySpace, potom i Tumblr, sve dok nismo došli do Instagrama, koji je počeo promovirati filozofiju style over substance, a koja se nastavila sve do danas. Iako je na Instagramu oduvijek bilo i kreatora koji su ga koristili za dulje forme, osnova svega bila je fotka, a ne tekst.

Bloganje nije u potpunosti zamrlo – promijenilo je svoj format i preselilo se na YouTube kroz videoeseje i preporuke, a potom i do neke mjere na TikTok – barem u određenim sferama poput BookToka i FilmToka.

Baš kad se činilo da je video u potpunosti pojeo pisanu riječ na internetu, pojavio se Substack, online platforma koja omogućava autorima pokrenuti svoj newsletter i kanal s besplatnim ili naplaćivanim tekstovima. I svi su odjednom na Substacku – anonimusi dijele stvari koje vole, fashion kritičari govore o trendovima, kulturni analitičari pišu o društvenim i političkim pojavama, pojavljuju se eseji, kratke priče, poezija, istraživački radovi. Nostalgično kaotična aplikacija podsjeća na nepredvidljiv internet.

I dok su upravo nasumičnost i glasovi nepoznatih autora po nama najveća prednost Substacka, postoje kanali koji su se već renomirali kao zanimljive adrese s dobrim štivom.

Što čitati na Substacku

Prednost je Substacka u tome što su brojni tekstovi i newsletteri napisani konverzacijskim, pitkim stilom. Takav je Maybe Baby, Substack kanal autorice Haley Nahman. Kombinira kratke popise, tzv. listicles s tjednim dužim esejima koje objavljuje nedjeljom. Često komentira društvene trendove i navike modernog života kroz pojave u online kulturi, konzumerizam, majčinstvo, ljubavne odnose. Kod većine Substack kreatora slučaj je da možemo određene tekstove čitati besplatno, dok su drugi iza paywalla.

Osim tekstova relativno nepoznatih autora, objavljuju se i renomirani kreatori, kao što je slučaj sa Substack kanalom The Audacity. Iza njega je Roxane Gay, poznata američka kulturna kritičarka, spisateljica i akademkinja. Newsletter ima više od 80 000 pretplatnika danas, a ponajviše komentira teme politike, društvene nejednakosti i kulture, no predstavlja i zanimljive nove pisce na sceni.

Brojni su se novinari okrenuli Substacku – uspješan je primjer Amy Odell, koja je pokrenula Back Row. Ime je referenca na njezinu karijeru modne novinarke tijekom koje bi sjedila u zadnjim redovima modnih revija, dok su u prvima bili oni najutjecajniji u industriji. U newsletterima i člancima analizira fashion i beauty industriju na nefiltriran način, komentira događanja u globalnim modnim kućama, ali i trendovske pojave u sferi lifestylea.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Rosie J Spinks (@rojospinks)

Za one koji preferiraju reflektivan tip tekstova, Rosie Spinks pokrenula je What Do We Do Now That We’re Here. U njemu piše o pokušajima da usred kaotičnog i nestabilnog svijeta stvaramo odnose i živimo. Govori o prijateljstvu, odmaku od konzumerističkog i ubrzanog načina života, zajednici i povezivanju unutar iste te izaziva tradicionalno značenje uspjeha.

Osim ovih renomiranih profila, donosimo nekoliko izvrsnih Substack tekstova koje možete danas pročitati:

 

Foto: Substack, Profimedia, Instagram