Prije dva tjedna je Sam Smith objavio svoj četvrti studijski album naziva „Gloria“. Istovremeno s objavljivanjem albuma, istog dana, 27. siječnja, Sam Smith je objavio i videospot za singl „I’m Not Here to Make Friends“ koji je momentalno uzrokovao reakcije i proglašen je kontroverznim!
„Gloria“album je generalno pozitivno primljen, kritike u svjetski renomiranim magazinima su bile pozitivne, glazbeni kritičari su ga dočekali s pozitivnim reakcijama, no javnost je reagirala dvojako. Videospot je mnogima bio neukusan i šokantan.
GLORIA
Iako su mnogi započinjali svoje kritike s objašnjenjem da kada netko svoj hit singl nazove „I’m Not Here to Make Friends“ mora očekivati (negativne) reakcije, mislim da je to nastojanje pomirenja negativnih reakcija na videospot i onoga što Sam Smith poručuje s pjesmom i videospotom, zapravo besmisleno. Treba stvari nazvati svojim imenom. Publika nam je sve više i više konzervativna, da ne kažem zatucana i ako je jedan (muškarac) u korzetu i samostojećim čarapama uzrokovao toliko reakcija, očigledno nas povijest nije ničemu naučila.
Toliko videospotova nasilja, mržnje, seksualiziranih poruka smo se nagledali kroz prošlost da me ponekad stvarno čudi kako publika (a i kritika) nije u stanju razlučiti namjeru od subjekta onoga što gledamo. Miley Cyrus je netom prije Sama Smitha uzrokovala reakcije svojim singlom „Flowers“ koji su velika većina medija, publike i kritičara (stvarno je mali dio reagirao drugačije) proglasili osnažujućim, feminističkim i singlom s pozitivnom, pravom porukom. Ne kažem da nije, slažem se, no zašto onda ovaj singl i videospot Sama Smitha isto tako nije osnažujuć i pozitivan? Zato što velika većina ljudi, koliko god se smatrala progresivnima, ipak to – nije.
Muškarac u samostojećim čarapama i korzetu… Ma gdje li smo to već vidjeli? A da, od 1400-ih pa sve do kraja 1700-ih su muškarci pridavali pažnju modi i uređivanju kao i žene, ako ne i više. Od uskih čarapa i tajica, isticanja fizičkih atributa mašnama, čipkom, ukrasima i krojevima koji su više otkrivali siluetom nego pokrivali bilo je uobičajeno sve do razdoblja klasicizma, do 18. stoljeća. A mislim da nema potrebe isticati razdoblje u drugoj polovini 20. stoljeća i razne pravce u glazbi, kao što je glam rock, ili ipak ima? Prince je hodao u štiklama, u tajicama, raskopčanim košuljama na volane, Bowie je napravio revoluciju u modi sa svakim svojim glazbenim alter egom, George Michael, Madonna, Frankie Goes to Hollywood… lista je poduža. Nemojmo zaboraviti filmove Rocky Horror Picture Show i Hairspray sa sjajnim Timom Curryjem i Divine koji su u, svaki u svom filmu, bilo odlični i – transvestiti.
Desetljećima nakon ti filmovi su dio i nastavnog programa raznih studija i sl. I sada, istih tih desetljeća nakon, većina (internetske) javnosti se zgraža nad Samom Smithom, koji uzgred budi rečeno je u spotu „I’m Not Here to Make Friends“ možda zakopčaniji i pokriveniji od velike većine ostalih izvođača i izvođačica. No, on se usudio obući korzet, naglasiti svoj dekolte (koji ako mogu primijetiti je izgledao bolje od većine ženskih dekoltea!) i odaslati jednu prekrasnu poruku. A ta poruka je – Gloria!
Sam Smith je 2019. „izašao iz ormara“ kao ne binarna osoba, što je uzrokovalo reakcija, no ne tolike kao ovaj videospot. Tolika količina homofobije, queer fobije i transfobije mislim da do sada nije fokusirana na jednog autora. Također moram naglasiti da uz sve navedene fobije je Internet bio ne pun, već krcat fobije prema debelom tijela, bitnije; queer tijelu. Zašto Lizzo uzrokuje pozitivne reakcije, a Sam Smith ne? Svi znamo odgovor na to pitanje.
Gloria, tj. slava, slavljenje života i njegovog queer aspekta samu Smithu se ovdje ne oprašta. On je narastao i odlučio svoj „coming of age“ moment slaviti, zato slavlje, zato album koji se zove “Gloria”, što mnogima nije „sjelo“.
Nakon tog tjedna obilježenog singlom „I’m Not Here to Make Friends“, došao je tjedan jednog od najkičastijih i najljepših glazbenih festivala na svijetu – tjedan Sanrema. Festival Sanremo ove godine vodi talijanska influencerica i model Chiara Ferragni koja je u večeri otvorenja festivala odaslala četiri važne poruke, noseći pritom četiri modna komada/kombinacije, a koje su uzrokovale reakcije. Na prvoj večernjoj haljini Chiare Ferragni otisnuta je poruka „pensati libera“ („misli slobodno“), druga haljina koji su mnogi nazvali „besramna haljina“ ohrabruje žene da preuzmu kontrolu nad vlastitim tijelom, treća je haljina „protiv mržnje“ koja je modni testament cyber bullyinga s kojim se ova slavna influencerica svakodnevno susreće, dok četvrta haljina simbolizira kavez i oslobađanje novih generacija od rodnih stereotipa. Festival Sanremo je parada kiča, ali parada kiča koju je prošle godine tijekom finalne večeri gledalo preko 13 milijuna gledatelja! Chiara Ferragni je napravila najbolje što je mogla – iskoristila gledanost, svoj lik i djelo za slanje poruka koje bi trebale pomoći u razvoju društva i širenja dobrog. Nemojmo smetnuti s uma da ona ima i Instagram sljedbu od preko 28 milijuna pratitelja.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
Chiara je s tim porukama (u ovom slučaju) napravila puni krug slavlja ljudske snage i življenja bez jarma stereotipa i sve prisutnijeg fašizma. Naime, Umberto Tozzi je legendarni talijanski glazbenik, čest gost Sanrema i autor jedne od najpoznatijih talijanskih pop pjesama, one koje je prešla i ocean – „Gloria“. Tozzi je svoju „Gloriju“ snimio 1979. godine koja je momentalno postala europski hit, a korištena je desetljećima nakon i u filmovima „Gloria“ i „Wolf of Wall Street“. Američka pjevačica Laura Branigan je 1982. obradila pjesmu te je hit dosegao drugo mjesto US Billboard Hot 100! „Gloria“ je ljubavna pjesma o ženi koju izvođač traži svoj cijeli život i kada ju napokon nađe, obećava ju voljeti i paziti.
Sam Smith se u talk showu Graham Nortona direktno referirao na pjesmu „Gloria“ koju izvodi Laura Branigan kao inspiraciju za naziv albuma. Svakako se ne radi o ženi Gloriji, usudila bih se reći da je Sam Smith tu mislio na sebe. Kada se napokon našao obećao je sam sebi da će se voljeti i paziti. Kako bi svi i trebali.
(A ne bojali se nepoznatog i drugačijeg, no to je druga priča.)
Fotografije: still iz videospota