Zamislite Islanđanina alpinista, avanturista i zaljubljenika u prirodu koji se spušta s još jedne planinske pustolovine dok u podnožju te planine na finoj terasi svoj espresso ispija Talijan besprijekornog, klasičnog ali modernog stila. Na mjestu gdje se ta dvojica sreću počinje RANRA. Barem sam ih tako ja doživio!
Luksuzni brend muške odjeće koja dodaje eleganciju fino krojene klasike high-tech usavršenoj sportskoj outdoor odjeći nadograđenoj snažnim dizajnerskim potpisom. Osnovali su ga Arnar Már Jónsson i Luke Stevens. Njihova dizajnerska etika i ideja održivosti u modi glavna su polazišna točka svega što stvaraju. Priznanje za to ukazano im je i osvajanjem Zalando Sustainability Award na nedavno održanom Copenhagen Fashion Weeku
Tijekom RANRA showa u Kopenhagenu osjetio sam nešto vrlo jednostavno, a opet pomalo bajkovito u atmosferi. Glazba i scenografija bile su krajnje jednostavne, ali nisam se mogao oteti dojmu da su nas boje i teksture odvele u neke bajkovite islandske šume prepune nepoznatog drveća, mahovina i gljiva… Sav fokus bio je isključivo na samoj odjeći i to vas je trenutno učinilo mojim favoritima. Što je bila inspiracija za kolekciju?
Svakoj kolekciji pristupamo kroz kontinuirani proces usavršavanja. Pojedini stilovi evoluiraju kroz razdoblje od nekoliko sezona, kroz kostantan proces usavršavanja s našim proizvođačima i neprekidnu konverzaciju između dizajnera i osobe koja nosi naš dizajn. Za kolekciju proljeće-ljeto 2023. inspiracija dolazi od Huldufólka, islandskih vilenjaka. Zamislili smo da našu odjeću nose Huldufólk, koji su uvijek prilično šareniji i ljepši negoli obični ljudi. Doista smo željeli kolor-paletu bazirati na nekim budućim planovima glede toga. Do sad smo uglavnom koristili zemljane tonove i ovaj put željeli smo sve istražiti više kroz boje.
Znatiželjan sam saznati više o Huldufólkima?
Islandski vilenjaci iliti Huldufólk su skrivena bića koja žive u prirodi. Oni izgledaju i ponašaju se baš kao i ljudi, samo su nešto sretniji, ljepši i bolje odjeveni!
Kako biste opisali to što stvarate?
Mi smo studio koji radi na rješavanju problema vođen estetikom i dizajnom.
Kako biste definirali RANRA muškarca?
RANRA muškarac je istomišljenik ideja koje zagovaramo u svom dizajnu u vlastitom lifestyleu.
Ključna polazišna točka vašeg rada jest etičan i odgovoran pristup modi. Koliko je danas teško stvarati održivu modu?
Čini nam se da puno toga što radimo ostaje nezapaženo i nevidljivo, i ljude nije nužno naročito briga za to. To također može biti izuzetno skupo za male brendove poput našeg za istraživanje novih tehnika. Najveće izazove uvijek predstavljaju kreiranje i istraživanje novih tehnika koje nisu nužno do sada bile isprobane. Pokrenuti novu tehniku, a pritom ostati racionalan u utrošenom vremenu može biti izuzetno skupo. Ponekad je do usavršavanja neke ideje potrebno i do nekoliko sezona te može zahtijevati ekspertize izvan naših vlastitih znanja. To za mali brend može biti teško – tek nedavno uspjelo nam je posložiti strukturu i suradnike potrebne da bi se određene ideje moglo uistinu implementirati.
Mora li to nužno biti skuplje? Vidite li kako bi proizvodnja mogla slijediti ideju održivosti i istovremeno smanjivati troškove, ili naprosto trebamo preokret u našim glavama kad su u pitanju naša očekivanja kao konzumenata prema modi?
Smatramo da je percepcija ljudi o tome koliko odjeća treba stajati pogrešna. Cijene high street odjeće nemaju smisla. Ali da, zasigurno postoje nove metode proizvodnje koje bi u budućnosti bile jeftinije, a koje su manje štetne. Kupci trebaju vjerovati brendu i industriji, a industrija treba preuzeti odgovornost.
Možete li mi reći ponešto o tehnikama koje koristite, a nisu štetne za okoliš?
Ključ RANRA pristupa održivosti jest pojam “boljeg dizajna“. To uključuje fokus na stvari koje se događaju behind the scene: lanac opskrbljivača, nove proizvodne metode ili intervencije na postojećim metodama, stalno istraživanje mogućnosti reciklaže i popravka, kao i razmatranje kako se određeni komad ponaša tjekom vremena nošen od strane svog vlasnika. Radi se o tome da je ideju održivog dizajna nužno proširiti izvan same odjeće, sve do infrastrukture. Stvari koje možda ne možete vidjeti, ali možete osjetiti.
Kao studio, vjerujemo da održivi dizajn ne može biti samo ideja proizvodnje više istog proizvoda od sirovine dobivene iz više etičnog izvora. Naš fokus je na dizajnom vođenom pristupu ili intervenciji, koji obuhvaćaju svaku odluku u pogledu dizajna i proizvodnog procesa. Za RANRA studio, bolji dizajn jest jednako preispitivanje postojećih metoda, pristupa i pretpostavki, kao i nuđenje rješenja. Te ideje jednako su važne kao i razmatranje oblika, silueta, boja i tkanina – i u mnogim slučajevima određene proizvodne metode ili pristupi diktirat će odluke glede estetike. Za nas proces dizajna započinje na samom početku lanca opskrbe i produžuje se do proučavanja načina kako kupac koristi određeni proizvod, kako mu možemo produžiti životni vijek i što se događa kad više nije u uporabi.
Vas dvojica upoznali ste se za vrijeme studiranja na Royal College of Art u Londonu. Kako se rodila ideja za osnivanjem brenda?
Htjeli smo raditi na pronalaženju boljih načina kako stvarati odjeću uz manji utjecaj na okoliš, kao i na korištenju starih tehnika na nov način koji će značiti inovaciju odjeće. Započinjanje s tom idejom uvijek je bilo dio našeg dizajnerskog procesa. Oduvijek smo mislili kako bi naša odjeća trebala funkcionirati s prirodom, tako da je to konstantno bio smjer u kojem smo htjeli ići i prije nego što smo osnovali studio.
Gdje je RANRA baza? Ako sam u pravu, ti, Arnar, živiš na Islandu, dok je Luke u Londonu. Postoje li dva RANRA studija?
Točno, ja živim na Islandu, a Luke u Londonu, gdje se nalaze i naši studiji.
Nedavno ste proizvodnju premjestili u Italiju. Koliko je izazovno raditi na toliko lokacija?
Proizvodni dio uglavnom se odvija od tamo, tako da u toj fazi obojica putujemo u Italiju. Inače radimo sa svojim timovima svaki iz svog studija odvojeno, pa je vrijeme kad smo obojica u Italiji zapravo sjajno za to da se usklade svi segmenti. U ovom trenutku za nas rad na ovaj način stvarno funkcionira.
Kako je vaše podrijetlo utjecalo na vaš rad?
Dolazeći s Islanda, Arnar je oduvijek želio stvarati odjeću koja funkcionira u prirodi. Kad se ljudi na Islandu ujutro odijevaju, najprije pogledaju kroz prozor i potom se odjenu ovisno o vremenskim prilikama. Također ono što volimo jest ideja usavršavanja funkcionalnosti za aktualnu sezonu dok istražujemo stare arhetipove. To mogu biti elementi poput vodonepropusnosti, mogućnosti reverzibilnog nošenja te nekih takvih promjena i nadogradnji na osnovnu funkciju.
Kako izgleda vaš prosječan dan?
Naš prosječan dan varira ovisno o trenutku. Kako smo bazirani u dvije različite države, pokušavamo se uskladiti ujutro po pitanju projekata na kojima trenutačno radimo te kako podijeliti obveze. Obično s prvim sastancima krećeno oko 7-8 sati ujutro i nastojimo završiti nekad između 16 i 19 sati, ovisno o tome koliko smo u gužvi. Mi uistinu cijenimo ideju da pokušavamo kreirati vlastite živote, što bi značilo da ako postoji vrijeme za to da radimo nešto drugo što nije posao, mi doista to pokušavamo i činiti. Balans između posla i života od izuzetne je važnosti.
Što vas najviše inspirira, ne samo u poslu već generalno?
Naša dizajnerska etika čvrsto je utemeljena na reinterpretiranju klasika muškog odijevanja kroz kreativne odluke koje osvješćuju ideju okoliša – updateamo ih da budu relevantnije za danas, bilo da je to kroz siluetu, tkanine i funkciju, ili pak određenu metodu proizvodnje. To znači da svakom proizvodu moramo pristupiti holistički kroz svaku fazu stvaranja, od tkanja tkanine do finalnog stvaranja.
Što za vas znači Zalando Sustainability Award?
Uistinu je fantastično osvojiti ovu nagradu jer je priznanje za sve što se zbiva iza scene. Osjećamo je kao prepoznavanje cijele naše dizajnerske etike koja osvješćuje probleme koje rješavamo dizajnom. Tako da je osvojiti Zalando Sustainability Award i takvo priznanje doista uzbudljivo i motivirajuće. Ona nas gura da nastavimo s eksperimentiranjem i uistinu definiramo što održivi dizajn znači za studio poput našeg. Tjedan mode je bio sjajan i nismo mogli poželjeti bolje suradnike kod sudjelovanja.
Koji su budući planovi za RANRA brend?
Da nastavimo suradnju s različitim partnerima iz industrije i rad na projektima. Nadamo se da možemo nastaviti utjecati na način kako industrija pristupa proizvodnji. I nadajmo se svjedočiti boljoj praksi u pozitivnom smjeru.
Naslovna fotografija: Arnar Már Jónsson i Luke Stevens