Michael Putland/Getty Images

 

Dokumentarni film o životu i radu Vivienne Westwood oduševio je njezine obožavatelje, ali i sve znalce o modi, punk razdoblju i njezinom aktivističkom angažmanu. Film “Westwood: Punk, Icon, Activist”, suprotno najavama da će je prikazati kao simbol generacije i dočarati njezinu borbu za uspjehom u modnoj industriji, ostavio je gorak okus u ustima same protagonistice dokumentarca, koja je to glasno izrazila time što se od njega distancirala. Tko je Vivienne Westwood, ekscentrična ikona s frizurom nalik onoj Andyja Warhola, koja je redefinirala pojam britanske mode i koja se ne boji prkositi normama te hodati modnom industrijom bez dlake na jeziku? I je li u redu da ona, iako živuća legenda, bude protiv toga kako ju je netko promatrao i prikazao?

Dame Vivienne Westwood, model Leebo Freeman, Sadie Frosti fotograf Andy Gotts na   “Save The Arctic” izložbi koju je organizirao Greenpeace (David M. Benett/Dave Benett/Getty Images)

“Šteta što je film osrednji jer Vivienne svakako to nije”, glasio je Twitter status naziva @VivienneWestwood, na kojem njezin tim objavljuje novosti vezane za rad ove modne, punk ikone i aktivistkinje. Tim statusom Vivienne Westwood distancirala se od dokumentarnog filma autorice Lorne Tucker, koji je trebao prikazati ovu fantastičnu ženu s fokusom na njezin socijalni, politički i okolišni angažman, dok se u izjavi (na istoimenoj društvenoj mreži) tvrdi da je središte isključivo na njezinom doprinosu modi. “Lorna Tucker pratila je Westwood nekoliko godina, no njezin aktivistički doprinos vidimo tek na pet minuta, dok je film prepun arhivskih fotografija i snimaka koje su dostupne na internetu.” Redateljica filma, koja je poznata i po tome da je proizvela i kratke filmove za Westwood, ali i o brendu Nike i fantastičnom Alexanderu McQueenu, ukratko je izjavila kako se ponosi svojim uratkom te da njeguje izniman respekt prema Westwood: “Kao redateljica, htjela sam da ovaj dokumentarni film dopre do šire globalne publike prikazivanjem njezinog autentičnog portreta kao umjetnice i aktivistkinje. Iznimno sam ponosna na to što je “Westwood: Punk, Icon, Activist” odabran među 16 filmova na “Sundance Film festivalu”. Vivienne mi je golema inspiracija i nadam se da će publika, nakon pogledanog uratka, osjećati isto.” Nismo pogledali film i ne možemo odabrati strane, no svakako je svima onima koji znaju tko je 77-godišnja dama Vivienne Westwood njezina riječ zlata vrijedna, a kad malo zagrebemo po njezinom životu i obolu koji je dala, možemo vidjeti i zašto je tomu tako.

Vivienne Westwood i njezin partner Andreas Kronthaler na njezinoj reviji za Spring/Summer 2018 (Photo by Francois G. Durand/WireImage)

Rođena kao Vivienne Isabel Swire u Glossopu, Derbyshire (Engleska) 8. travnja 1941. godine, na sceni je već više od 40 godina, a otkad je zapalila punk/ i new wave pokret svojim kreacijama sa svojim bivšim partnerom i menadžerom “Sex Pistolsa”, Malcolmom McLarenom, dama Vivienne Westwood sustavno redefinira pojam britanske mode i zaslužna je za neke od najinovativnijih i kreativnijih kreacija našeg vremena. Kad je imala 17 godina, njezina skromna obitelj odselila se u Harrow u državi Middlesex, gdje je radila u lokalnoj tvornici i upisala tečaj za učiteljicu. Kako se kasnije sama prisjećala, njezino djetinjstvo bilo je svjetlosnim godinama udaljeno od high street života u Londonu: “Živjela sam u gradu koji je odrastao u industrijskoj revoluciji. Nisam imala pojma o umjetničkim galerijama… Zapravo, nisam nikad vidjela knjigu o umjetnosti niti dotad bila u kazalištu.” No, do 1960-ih, njezin se život izmijenio iz temelja. Udala se za Dereka Westwooda, s kojim je dobila i sina Bena te je radila kao učiteljica, no nakon što se razvela, upoznala je Malcolma McLarena, studenta umjetnosti i budućeg menadžera “Sex Pistolsa”. S njim je dobila drugog sina, Josepha, i u međuvremenu započela s izradom nakita nakon posla te je kroz muža ušla u svijet kreativne slobode, kao i prepoznala važnost umjetnosti kao simbola političkog izražavanja. “Zalijepila sam se za Malcolma poput pijavice, on mi je otvorio sva vrata. Ukratko, on je imao znanja o svemu što mi je tada bilo potrebno.”

Dame Vivienne Westwood s modelima na #INEOSVTHEPEOPLE reviji (Photo by Ki Price/Getty Images)

McLaren je 1971. godine otvorio butik u Londonu i počeo ga popunjavati dizajnerskim kreacijama Vivienne Westwood. Iako je sâm butik djelovao poput kakvog košmara (samo se naziv mijenjao pet puta), vrlo se brzo zapečatio kao modna središnjica punk pokreta. Nakon što je McLaren postao marketinški kormilar “Sex Pistolsa”, upravo su dizajni Vivienne Westwood pripomogli njihovom identitetu. Iako je punk pokret prestao gorjeti, Vivienne nije posustala – konstantno je bila nekoliko koraka ispred svojih kolega, i djelovala ne samo kao utjecaj na modnu industriju nego i kao njezin diktat. Gusarska zbirka košulja, odijela od tvida i majice od tila, kao i subverzivni statement koji je postigla kreativnim dizajnom donjeg rublja postavili su je na sâm tron dizajna. “Viviennein efekt na druge dizajnere imao je neki oblik laksativnog učinka. Vivienne napravi, drugi odmah prate”, izjavio je svojevremeno engleski dizajner Jasper Conran.

Uz njezin nekonvencionalan stil, Vivienne je poznata po svojim odrješitim izjavama, beskompromisnom stavu i neustrašivosti. Jedan od najčešće spomenutih incidenata koji to dokazuje jest situacija u kojoj je za cover britanskog časopisa odlučila oponašati Margaret Thatcher, i to u odijelu koje je Thatcher tek trebala dobiti na svoju adresu, što ju je iznimno naljutilo. Svoju hrabrost i britkost vrlo je jasno iskazivala i političkim aktivizmom, po kojem je u kasnijim godinama bila jednako poznata kao i dizajnerica. Da njezin prkos i karakter ipak nisu doprinijeli tomu da izgubi svoj identitet dokazuje i činjenica da je unatoč slavi (uz koju dolazi i određen povećan iznos na računu) živjela u malom stančiću i išla biciklom do svog studija u južnom Londonu, gdje ikonička dama živi sa svojim životnim i dizajnerskim partnerom Andreasom Kronthalerom, za kojeg se udala nakon prekida s McLarenom. Iako desetljećima udaljena od punk dizajnerice i blještavila visoke mode, za svaki njezin korak i dalje su zainteresirani svi oni koji su odrastali uz njezine kreacije, njezin aktivizam, a usuđujemo se reći, i oni koji su je tek jednom vidjeli, jer samom svojom ekscentričnom pojavom uistinu zapanjuje i oduševljava; a nju nije briga što ljudi misle o njoj dok pedalira ulicama. Ili?

“Nju stvarno boli ona stvar za sve. Bitno joj je da je poruka koju je htjela poslati odaslana”, izjavila je Lorna Tucker, redateljica iščekivanog dokumentarnog filma prije nego što se odvila cijela drama s Westwoodovim neodobravanjem kako ju je upravo ona prikazala. Nažalost, čini se da se Tucker zanijela jer se dama Vivienne svakako brine oko toga je li poruka odaslana kvalitetno i evidentno je požalila što joj je dozvolila da ju redateljica prati na, primjerice, njezinim putovanjima s Greenpeaceom do Antarktike. Navodno je upravo manjak prikazivanja Vivienne kao gorljivog borca za ekologiju naljutio Westwood. No, Tucker se pravda riječima: “Bila je zainteresirana za dokumentarni film samo u slučaju da prenesem njezinu političku poruku. Ali ja sam smatrala da je jednako važno prikazati ju i kao osobu koja je morala proći doista dirljivo životno putovanje koje je nju nagnalo da postane ekološki osviještena, kao što je postala umjetnica.” U filmu je prikazana na drukčiji način od onoga kako svi poznajemo Vivienne Westwood, odnosno, pokazala je da je i ona, ikona, ranjiva. “Htjela sam svima koji sumnjaju u sebe na dnevnoj bazi pružiti to da se s njom mogu poistovjetiti. Da mogu pogledati film i reći: ‘Pa, ako ona, koja je učinila toliko toga, katkad sumnja u sebe i želi odustati od svega, sve je OK.’ ” Ponavljamo, nismo pogledali film i ne možemo odabrati stranu, ali ipak moramo reći da Vivienne Westwood vjerojatno nije htjela dozvoliti da publika vidi ispod “korica” njezine životne knjige, na kojoj stoji da je ikona stila, da je nepokolebljiva, da je punk. No ono što će ju zasigurno, ako je Tucker odradila dobar posao, iznenaditi jest to da je, ako uistinu jest ranjiva, dozvolila biti osoba od krvi i mesa te će se time zapečatiti kao apsolutna ne samo dama nego i kraljica.