“Praznine” su urbani eksperiment koji već treću godinu zaredom pokazuje kako se zapušteni prostori u splitskoj Dioklecijanovoj palači mogu koristiti u kreativne svrhe tijekom zimskog perioda, a ove godine održavaju se i u Dubrovniku. Stoga ukoliko vas put odvede na jug Hrvatske, ne propustite čekirati program “Praznina 2022” koji u Dubrovniku traje do 20. ožujka, a u Splitu do 3. travnja 2022.
Marina Batinić, Jasmina Šarić i Kristina Tešija koje stoje iza platforme Culture Hub Croatia (CHC) i kreativnog huba “Prostor” u Splitu, prazne suvenirnice, mjenjačnice, restorane i turističke agencije vidjele su kao priliku za njihovu umjetničku revitalizaciju kako bi se lokalnoj zajednici ponudili novi i drugačiji kulturni sadržaji.
Dok su u prvoj godini manifestacije (2020.) prvotno ciljale privući publiku u prostore u kojima dotada ljudi nisu navikli viđati umjetnike, u drugoj godini odaziv je bio mnogo veći nakon što se proširila svijest o ovoj kulturno-umjetničkoj inicijativi – za koju možemo definitivno reći da je postala zaštitni znak djelovanja CHC-a.
Projekt promišljenog i kreativnog korištenja zapuštenih gradskih resursa, odnosno koncept reaproprijacije prostora gradske jezgre i “vlasništva” nad baštinom koji povezuje umjetnike iz regije, prepoznala je i kreativna zajednica grada Dubrovnika – gdje se “Praznine” provode u suradnji s Art radionicom Lazareti.
Kako kažu osnivačice CHC-a, upravo je ova respektabilna organizacija zaslužna za pronalaženje prostora koji se u Dubrovniku koriste u sklopu projekta, kao i za angažman lokalnih umjetnika i publike.
“Sretne smo zbog ove suradnje i nadamo se njenom nastavku u nekom obliku i u budućnosti. S druge strane, ponovo smo pozvale nekoliko umjetnika iz regije i jako nam je bitno da i oni budu zadovoljni svojim boravkom, jer se zaista radi o situaciji u kojoj se većina njih prvi put nađe. No njihovo međusobno upoznavanje, umrežavanje i razmjena u konačnici je ono najvrjednije što proizađe iz projekta.”
Tijekom trajanja “Praznina 2022”, u Dubrovniku je nekoliko prostora u centru grada korišteno kao otvoreni atelje za šestero lokalnih i regionalnih umjetnika/ca, pri čemu se još stignete upoznati s radom vizualnog umjetnika Darka Aleksovskog (12. – 15.3.), slikarice Ivane Dražić Selmani (12. – 16.3), multimedijalnog umjetnika Paska Burđeleza i slikarice Ivone Vlašić (14. – 18.3.).
A s obzirom na to da nas je zanimalo čuti što kažu i sami umjetnici na ovaj hvalevrijedan projekt, razgovarali smo sa simpatičnom Lediom Kostandini, albanskom umjetnicom koja je sudjelovala u prvoj ediciji splitskih “Praznina” – a ove godine unijela je artističkog kolorita u prazne ulice Dioklecijanove palače sa svojom instalacijom “Blowing in the wind”.
“Praznine kreiraju plodno tlo za različite umjetničke pristupe koji odgovaraju na pitanja identiteta i naslijeđa. Stoga su mi kontekst i zimsko vrijeme održavanja projekta bili jako zanimljivi, pogotovo jer se Albanija također suočava s velikim izazovima vezanima uz očuvanje kulture i autentičnosti lokalnog života uslijed rasta turizma”, kaže nam Ledia.
Pritom ističe kako se koncept ovogodišnjih “Praznina” razlikuje od prethodnih izdanja budući da su, uz inicijativu “Posvoji prostor”, umjetnici ujedno pozvani da razviju specifične projekte kroz direktnu intervenciju u otvoreni gradski prostor.
Stoga je njen rad “Blowing in the wind” nastao na temelju njenih opservacija i reminiscencija o Splitu i promišljanja o pitanjima –
“Tko posjeduje stari grad? Tko uistinu živi u njemu? Tko ispisuje svoju osobnu priču unutar ovih monumentalnih zidova?”
Inspirirana splitskim “tiramolama” za sušenje odjeće, koje je promatrala kao pravu antitezu naših wireless virtualnih veza i “krvotok” grada koji dokazuje da ljudi i dalje “posjeduju” Dioklecijanovu palaču – kreirala je seriju tekstila koji repliciraju arhitektonske forme i daju impresiju trodimenzionalnih struktura. “Oni zamjenjuju odjeću na nekim mjestima u starom gradu i “okupiraju” prostor između zgrada, na zidovima ili balkonima, te postaju oznaka teritorija.”
A nakon Ledie i zagrebačkog multimedijalnog umjetnika Tina Dožića koji je 28. veljače otvorio splitske “Praznine 2022” svojom sound art instalacijom (“Sva su kopna, ustvari otoci. A svi otoci – plove”) ispred konobe Tri volta, na programu u Splitu vas očekuje predstavljanje rada vizualnog umjetnika Dritona Selmanija (14.3 – 20.3.), vizualne umjetnice Verice Kovacevske (21.3. – 27.3.) i multimedijalne umjetnice Lane Stojićević (28.3. – 3.4.).
A cijeli ovogodišnji projekt “Praznine” završava u kreativnom hub-u “Prostor” na adresi Plančićeva 2 u Splitu – u kojem se također organiziraju otvoreni ateljei za umjetnike iz Hrvatske i regije te omogućuje korištenje prostora udrugama i organizacijama kroz godišnji poziv “Posvoji prostor”.
Na pitanje imaju li u planu iduće godine “Praznine” možda proširiti na još neki od dalmatinskih gradova, CHC-ovke odgovaraju – “Namjera nam je svakako bila iskušati ovaj koncept i u drugim gradovima pa čak i izvan Hrvatske. Vidjet ćemo kako će pilot projekt u Dubrovniku proći, a svakako smo otvorene za suradnje u drugim dalmatinskim (i općenito mediteranskim) gradovima, jer smatramo da nam je uvijek potreban lokalni partner koji dobro poznaje kontekst u koji dolazimo. Jednako tako, otvorene smo za mogućnost, dapače, voljele bismo da i ovaj iskušani koncept samoinicijativno preuzmu i drugi gradovi.”
A mi možemo samo dodati da se nadamo da ćemo sljedeće godine pisati o “Prazninama” u novom, još bogatijem izdanju.
Foto: Culture Hub Croatia