“Praznine” su urbani eksperiment koji već treću godinu zaredom pokazuje kako se zapušteni prostori u splitskoj Dioklecijanovoj palači mogu koristiti u kreativne svrhe tijekom zimskog perioda, a ove godine održavaju se i u Dubrovniku. Stoga ukoliko vas put odvede na jug Hrvatske, ne propustite čekirati program “Praznina 2022” koji u Dubrovniku traje do 20. ožujka, a u Splitu do 3. travnja 2022.

Marina Batinić, Jasmina Šarić i Kristina Tešija koje stoje iza platforme Culture Hub Croatia (CHC) i kreativnog huba “Prostor” u Splitu, prazne suvenirnice, mjenjačnice, restorane i turističke agencije vidjele su kao priliku za njihovu umjetničku revitalizaciju kako bi se lokalnoj zajednici ponudili novi i drugačiji kulturni sadržaji. 

Praznine_CHC_Prostor_Split

Dok su u prvoj godini manifestacije (2020.) prvotno ciljale privući publiku u prostore u kojima dotada ljudi nisu navikli viđati umjetnike, u drugoj godini odaziv je bio mnogo veći nakon što se proširila svijest o ovoj kulturno-umjetničkoj inicijativi – za koju možemo definitivno reći da je postala zaštitni znak djelovanja CHC-a. 

Praznine 2022_CHC

Projekt promišljenog i kreativnog korištenja zapuštenih gradskih resursa, odnosno koncept reaproprijacije prostora gradske jezgre i “vlasništva” nad baštinom koji povezuje umjetnike iz regije, prepoznala je i kreativna zajednica grada Dubrovnika – gdje se “Praznine” provode u suradnji s Art radionicom Lazareti

Praznine_CHC_Prostor_Split

Kako kažu osnivačice CHC-a, upravo je ova respektabilna organizacija zaslužna za pronalaženje prostora koji se u Dubrovniku koriste u sklopu projekta, kao i za angažman lokalnih umjetnika i publike.

Sretne smo zbog ove suradnje i nadamo se njenom nastavku u nekom obliku i u budućnosti. S druge strane, ponovo smo pozvale nekoliko umjetnika iz regije i jako nam je bitno da i oni budu zadovoljni svojim boravkom, jer se zaista radi o situaciji u kojoj se većina njih prvi put nađe. No njihovo međusobno upoznavanje, umrežavanje i razmjena u konačnici je ono najvrjednije što proizađe iz projekta.”

Praznine 2022_Dubrovnik

Tijekom trajanja “Praznina 2022”, u Dubrovniku je nekoliko prostora u centru grada korišteno kao otvoreni atelje za šestero lokalnih i regionalnih umjetnika/ca, pri čemu se još stignete upoznati s radom vizualnog umjetnika Darka Aleksovskog (12. – 15.3.), slikarice Ivane Dražić Selmani (12. – 16.3), multimedijalnog umjetnika Paska Burđeleza i slikarice Ivone Vlašić (14. – 18.3.). 

Praznine 2022_Dubrovnik_Art radionica Lazareti

A s obzirom na to da nas je zanimalo čuti što kažu i sami umjetnici na ovaj hvalevrijedan projekt, razgovarali smo sa simpatičnom Lediom Kostandini, albanskom umjetnicom koja je sudjelovala u prvoj ediciji splitskih “Praznina” – a ove godine unijela je artističkog kolorita u prazne ulice Dioklecijanove palače sa svojom instalacijom “Blowing in the wind”. 

Ledia Konstandini_Praznine 2022

“Praznine kreiraju plodno tlo za različite umjetničke pristupe koji odgovaraju na pitanja identiteta i naslijeđa. Stoga su mi kontekst i zimsko vrijeme održavanja projekta bili jako zanimljivi, pogotovo jer se Albanija također suočava s velikim izazovima vezanima uz očuvanje kulture i autentičnosti lokalnog života uslijed rasta turizma”, kaže nam Ledia.

Ledia Konstandini_Praznine 2022

Pritom ističe kako se koncept ovogodišnjih “Praznina” razlikuje od prethodnih izdanja budući da su, uz inicijativu “Posvoji prostor”, umjetnici ujedno pozvani da razviju specifične projekte kroz direktnu intervenciju u otvoreni gradski prostor.
Stoga je njen rad “Blowing in the wind” nastao na temelju njenih opservacija i reminiscencija o Splitu i promišljanja o pitanjima –

“Tko posjeduje stari grad? Tko uistinu živi u njemu? Tko ispisuje svoju osobnu priču unutar ovih monumentalnih zidova?”

Inspirirana splitskim “tiramolama” za sušenje odjeće, koje je promatrala kao pravu antitezu naših wireless virtualnih veza i “krvotok” grada koji dokazuje da ljudi i dalje “posjeduju” Dioklecijanovu palaču – kreirala je seriju tekstila koji repliciraju arhitektonske forme i daju impresiju trodimenzionalnih struktura. “Oni zamjenjuju odjeću na nekim mjestima u starom gradu i “okupiraju” prostor između zgrada, na zidovima ili balkonima, te postaju oznaka teritorija.”

Ledia Konstandini_Praznine 2022

A nakon Ledie i zagrebačkog multimedijalnog umjetnika Tina Dožića koji je 28. veljače otvorio splitske “Praznine 2022” svojom sound art instalacijom (“Sva su kopna, ustvari otoci. A svi otoci – plove”) ispred konobe Tri volta, na programu u Splitu vas očekuje predstavljanje rada vizualnog umjetnika Dritona Selmanija (14.3 – 20.3.), vizualne umjetnice Verice Kovacevske (21.3. – 27.3.) i multimedijalne umjetnice Lane Stojićević (28.3. – 3.4.). 

A cijeli ovogodišnji projekt “Praznine” završava u kreativnom hub-u “Prostor” na adresi Plančićeva 2 u Splitu – u kojem se također organiziraju otvoreni ateljei za umjetnike iz Hrvatske i regije te omogućuje korištenje prostora udrugama i organizacijama kroz godišnji poziv “Posvoji prostor”. 

Prostor_Split_CHC_interijer

Prostor_pop-up shop

Na pitanje imaju li u planu iduće godine “Praznine” možda proširiti na još neki od dalmatinskih gradova, CHC-ovke odgovaraju – Namjera nam je svakako bila iskušati ovaj koncept i u drugim gradovima pa čak i izvan Hrvatske. Vidjet ćemo kako će pilot projekt u Dubrovniku proći, a svakako smo otvorene za suradnje u drugim dalmatinskim (i općenito mediteranskim) gradovima, jer smatramo da nam je uvijek potreban lokalni partner koji dobro poznaje kontekst u koji dolazimo. Jednako tako, otvorene smo za mogućnost, dapače, voljele bismo da i ovaj iskušani koncept samoinicijativno preuzmu i drugi gradovi.”

A mi možemo samo dodati da se nadamo da ćemo sljedeće godine pisati o “Prazninama” u novom, još bogatijem izdanju. 

Praznine 2022_CHC

Foto: Culture Hub Croatia