Izgleda da se devedesete vraćaju, ali ovaj put s neočekivanim twistom. Generacija Z pokazuje zapanjujuće oduševljenje tehnologijom ranih 2000-ih, što rezultira neobičnim trendovima kao što su povratak preklopnih telefona umjesto iPhonea, ponovno korištenje digitalnih kamera pa čak i uporaba iPod Minija kao modnog dodatka za kosu. No najnovija fascinacija ove generacije nešto je pomalo neočekivano – fiksni telefon.
Oni rođeni prije 1995. zasigurno se s nostalgijom prisjećaju kućnog telefona, često pričvršćenog na zid u različitim šarenim dizajnima. A i prisjetimo se samo kultnih TV serija i filmova s početka 2000-ih, poput “Juno”, “Lizzie McGuire” i “Mean Girls”, u kojima su često omiljeni likovi komunicirali upravo fiksnim telefonima.
No čini se da i sad, u eri kad su fiksni telefoni gotovo zaboravljeni, a tehnologija neprestano napreduje, fascinacija generacije Z prema starim tehnološkim čudima može ponovno oživjeti ove uređaje.
Prema provedenoj anketi, u SAD-u je do kraja 2022. godine čak 72,6 posto odraslih i 81,9 posto djece živjelo u kućanstvima bez fiksne telefonske linije, što je značajan porast u usporedbi s 2006. godinom, kad je samo 15,8 posto američkih kućanstava bilo bez fiksnog telefona.
Da su se fiksne telefonske linije počele smatrati “prastarom tehnologijom” potvrđuje i nedavni slučaj kad je američka telekomunikacijska tvrtka AT&T zatražila od Komisije za javne komunalne usluge Kalifornije trajno uklanjanje fiksnih linija u državi, nazivajući ih “povijesnom zanimljivošću koja više nije potrebna”. Ipak, čini se da generacija Z tako ne misli. No zašto im je ovaj arhaični komad tehnologije odjednom tako privlačan?
Uspomene na djetinjstvo
Nicole Randone iz Westchestera, za New York Post je rekla: “Jedno od mojih prvih sjećanja iz djetinjstva je upravo žuti fiksni telefon koji su moji roditelji postavili na zid kuhinje. Uvijek sam sanjala o tome da ću imati jedan u svojoj sobi.”
Za nju, posjedovanje fiksne linije pruža osjećaj povezanosti s djetinjstvom i omiljenim TV serijama poput “One Tree Hill”, “The OC” i “Gilmore Girls”.
Gledajući unazad na TV emisije i romantične komedije kasnih 90-ih i ranih 2000-ih, lako je zamisliti svoje omiljene likove kako razgovaraju na šarenom fiksnom telefonu. Iako generacija Z ne treba fiksnu liniju u praktičnom smislu, estetika “nostalgije za 2000-ima” čini ovaj relikt privlačnim.
Randone dodaje: “Kad ljudi vide moj fiksni telefon, tretiraju ga kao igračku. Budući da sam influencerica, stalno sam online, tako da je stvarno lijepo prekinuti vezu i čini se gotovo kao bijeg.”
Stručnjaci ističu da je ovaj trend među kasnim tinejdžerima i mladima u ranim 20-ima upravo posljedica želje da se isključe iz ekrana i gadgeta današnjeg svijeta te vrate u jednostavnije vrijeme.
Tome ide u prilog i činenica da je Nokia nedavno lansirala novi preklopni telefon, Nokia 2660 Flip u “Pop Pink” i “Lush” zelenoj boji, koji podsjećaju na telefone iz prošlih vremena.
Ovaj trend vraćanja starih tehnologija također je povezan s povratkom drugih trendova poput traperica s niskim strukom i leptir-majica iz noughties ere.
Na kraju, generacija Z otkriva da ponekad povratak u prošlost donosi osjećaj autentičnosti i jednostavnosti koji nedostaje u modernom digitalnom dobu.
Foto: Pexels, Profimedia.hr