Ako ste ikada radili u kolektivu, a posebice ako je posrijedi kreativna industrija koja zahtjeva mnogo brainstorminga, tada vam maratonski sastanci zasigurno nisu strani. No, često takvi susreti nisu konstruktivni. Dapače, često se oduže izvan predviđenog vremena, skreću sa zadane teme i odvlače vam fokus s dnevnih zadataka koje ste zbog sastanka morali prekinuti, a ako se zaredaju bez konkretnih rezultata zaposlenici mogu steći dojam da su na svom radnom mjestu potpuno neefikasni. Naravno, jasno je da sastanci imaju i svoje pozitivne strane, poput primjerice jačanja timskog duha, pronalaženja rješenja i razmjene ideja, no čini se kako negativne strane nadmašuju one pozitivne.
Na tragu tih saznanja, e-commerce gigant Shopify odlučio je 2023. godinu započeti s “čišćenjem kalendara”. Kada su se zaposlenici kanadske multinacionalne tvrtke vratili sa zimskih godišnjih odmora, vrhuška Shopifyja upoznala ih je s novim pravilima na radnom mjestu, a koji su zasigurno obradovali mnoge. Ukinula je sve ponavljajuće sastanke s više od dvije osobe, implementirala pravilo da srijedom nema sastanaka niti jedne vrste, a veći sastanci, koji se sastoje od više od pedeset ljudi, mogu se održavati samo jednom tjedno i to unutar šest zadanih sati četvrtkom.
“Puno je lakše dodavati zadatke nego ih uklanjati. Ako kažete ‘da’ nečemu, zapravo kažete ‘ne’ svakoj drugoj stvari koju ste mogli učiniti u tom vremenskom razdoblju. Skup zadataka koji se stignu obaviti postaje sve manji. Ubrzo završite sa sve više i više ljudi koji samo održavaju status quo,” objasnio je za Bloomberg suosnivač i direktor Shopifyja Tobias Lütke.
Kao i skraćivanje radnog tjedna na četiri radna dana ili pak radni dan koji traje šest umjesto osam sati tako je i otkazivanje sastanaka dio evolucije uvjeta rada koji svoje pokriće imaju u psihološkim istraživanjima efikasnosti radnika. Prema istraživanju iz 2019., koje je provedeno na gotovo 2000 ljudi, 67% njih izjavilo je kako se osjeća izrazito rastreseno zbog sastanaka u tvrtci u kojoj rade. Microsoft’s Human Factors Lab proveo je studiju koja je uključivala 14 ljudi koji su bili potaknuti da uzimaju pauze između sastanaka, dok je druga grupa prolazila nekoliko sastanaka zaredom bez odmora. Moždana aktivnost ispitanika obiju skupina praćena je elektroencefalogramom (EEG), a istraživanje je pokazalo kako manjak pauzi između sastanaka utječe izrazito negativno na moždanu aktivnost zaposlenika, smanjujući koncentraciju i zadovoljstvo, a samim time i efikasnost.
Pametni menadžment zna da nema koristi od radnika koji je izmožden, nefokusiran i neefikasan, a Shopify je u mijenjanju radnih uvjeta otišao čak i korak dalje. Osim otkazivanja sastanaka i reguliranja njihova održavanja, odlučio je potaknuti svoje zaposlenike da odbijaju pozive ako smatraju da u to vrijeme mogu napraviti nešto korisnije. Bingo!
Foto: Pexels, Unsplash