Moda na sebi već neko vrijeme ima stigmu jednog od najvećih zagađivača među industrijama. Od fast fashiona do bacanja milijuna tona tekstila godišnje, ima li joj uopće spasa?
“Riječ održivo je sada poput dinosaura“, rekla je u jednom intervjuu Aras Baskauskas, CEO brenda Christy Dawn. “Ne trebamo biti održivi, trebamo biti regenerativni!” Njezin apel je samo dio novog pokreta u agrosvijetu – regenerativne poljoprivrede. I nije prvi modni brend koji se tome priključio – Patagonia je nedavno izbacila svoju prvu kolekciju T-shirta koja dolazi s farme pamuka u Indiji, koji se uzgaja na principima regenerativne poljoprivrede. “Kad smo prvi put saznali za moć zemlje da zatomi ugljik iz atmosfere, imali smo pravi “aha“ moment“, rekla je Helena Barbour, izvršna direktorica brenda Patagonia. “Bilo je strašno uzbudljivo pronaći princip koji ne samo da ublažava problem, ili smanjuje utjecaj problema, nego zapravo radi nešto dobro za Zemlju.“
Pomoći, ne samo reducirati
Iako se modna industrija pomaknula u dobrom smjeru, smjeru održivosti, da dizajneri proizvode manje, da se kupuje kvalitetnije i pametnije, ne možemo reći da nešto “vraća” Zemlji. I tu ulazi regenerativna poljoprivreda. Novi princip organske i održive poljoprivrede koji ide par koraka dalje. Uz to što ne koristi kemikalije, regenerativna poljoprivreda radi na tome da ojača i obnovi biljke te prirodu oko njih. Bazira se na obnavljanju tla, zelenim alatima, kompostiranju, sadnji drveća i puštanju ugljika iz zraka u zemlju.
U posljednjih 100 godina izgubljeno je 70 posto površinskog sloja zemlje. Za više od 90 posto gubitka plodnog tla kriva je poljoprivreda. U samo posljednjih 50 godina erozija tla povećala se za čak 50 posto, a u Hrvatskoj gubitak površinskog sloja tla i plodnosti uzrokovan erozijom iznosi od 3,8 do 4 milijuna tona godišnje.
Također, istraživanja pokazuju da hrana ima sve manje hranjivih tvari – primjerice, povrće koje jedemo danas ima samo djelić magenzija ili vitamina A koje je imalo prije 50 godina. Nedostatak tih i ostalih hranjivih tvari u prehrani izravno je povezan s iscrpljivanjem hranjiva u tlima, a smanjene količine fitonutrijenata u svježim namirnicama odgovorne su za mnoge degenerativne bolesti poput raka, srčanožilnih bolesti, dijabetesa i demencije. “Oranje, frezanje, prevrtanje, drljanje, usitnjavanje, odnosno bilo kakvo zadiranje u prirodnu strukturu tla narušava podzemnu arhitekturu pijeska, praha i gline koja se desetljećima oblikovala kroz rad mikro i makroorganizama, kojima su za život potrebni zrak, voda i organske tvari“, rekla je Cvijeta Biščević, permakulturna aktivistkinja udruge ZMAG.
Dio tradicije
Iako se sve više priča o tome, ova tehnika nikako nije nova. Potječe iz indijske tradicije brige za zemlju. “Naši suradnici u Indiji rekli su nam da su na ovaj način zemlju kultivirali njihovi očevi i djedovi, ali onda su im prišle razne kompanije uvjeravajući ih u bolji način“, rekla je Barbour. No zašto nema više modnih brendova u ovome? Zato što je ovo dug proces.
Treba uložiti puno vremena i novaca – potrebno je par godina da bi farma postala regenerativna, što je suprotno tradicionalnom načinu kako većina modne industrije i potrošača danas razmišlja: treba nam sad i treba biti jeftino.
Ali iz brenda Christy Dawn smatraju da je potrebno širiti glas kako bi što više velikih brendova postalo dio toga i kako bi to potrošači počeli zahtijevati. Nažalost, vjerojatnije je da će u ovoj eri pandemije mnogi brendovi čak i ukinuti svoje budžete za održive napore. No nije li nevjerojatna pomisao na to da, umjesto da zagađujemo manje ili činimo manje štete, možemo zapravo pomagati zemlji i planetu dok proizvodimo hranu i razne tekstile? Možda je najbolje završiti riječima Rebecce Burgess, osnivačice neprofitne kompanije Fibershed koja razvija regenerativni tekstilni sustav. “Mislim da možemo odvesti modu u smjeru regenerativne industrije. Naravno, bit će puno rizičnih koraka i moramo educirati potrošača. Zvuči kao veliki i zastrašujući korak, ali nedavno smo svjesno zaustavili cijeli svijet. Mislim da onda možemo i ovo dokučiti.“
Fotografija: Christy Dawn PR