Na Tjednu mode u Parizu vode se polemike o tome je li trebalo otkazati revije, koliko će tko donirati, tko će imati boje ukrajinske zastave u kolekciji, a tko ih nositi u prvom redu. Slovenska dizajnerica Matea Benedetti i hrvatska dizajnerica Morana Krklec otkrile su nam što one misle, što je brendovima činiti u ratno doba
Ruska invazija na Ukrajinu krenula je 24. veljače, na treći dan Tjedna mode u Milanu. Čitav svijet bio je zgrožen, a pripadnici modne industrije našli su se u potpunom šoku. Što sada? Glumac Taika Waititi idućeg je jutra propustio revije na koje je bio pozvan rekavši da mu se jednostavno ne čini prikladnim odlaziti na revije u ovom trenutku. Giorgio Armani je tri dana kasnije održao reviju bez ikakve glazbe kao znak podrške Ukrajini, a onda je u petak, 4. ožujka, objavio da će donirati pola milijuna eura UNHCR-u. Onima koji su se u tim trenutcima našli na tjednima mode prvo u Milanu, a sada i u Parizu, bilo je jasno da mjesecima unaprijed planirane revije neće biti samo tako otkazane jer opasnosti u tim zemljama nema. No, kako se solidarizirati s napadnutom Ukrajinom? Kako reagirati? Kako pomoći?
Rasprave su se vodile između dvije strane – onih koji misle da iz poštovanja sada nije vrijeme za modu i onih koji misle da je moda dovoljno moćna da može utjecati na situaciju. Druga je strana prevagnula i brendovi su zaista počeli raditi promjenu iz dana u dan. Osim Armanija, Gucci je donirao pola milijuna dolara UNHCR-u, Chanel je donirao dva milijuna eura također UNHCR-u i još dvjema organizacijama u Ukrajini, dok je cijela LVMH grupa donirala pet milijuna eura Međunarodnom odboru Crvenog križa.
View this post on Instagram
“Apsolutno sam za javne reakcije, pogotovo velikih brendova koji zaista imaju vojsku pratitelja u cijelom svijetu i ogromnu moć informiranja i širenja valjanih stavova”, kaže nam Morana Krklec. “Mislim da poruka koja se na taj način šalje doprinosi osvještavanju, ne samo ideje mira, nego i dizanja svijesti čovječanstva o potrebnoj empatiji i brizi za druge. U ovom trenu bitno je da svatko sam spozna način na koji može pomoći i tu pomoć nesebično ponudi. Ne samo izbjeglicama iz Ukrajine, iz bilo kojeg ratom pogođenog područja. Ili općenito okrenuti se oko sebe, shvatiti da izvan naših balona u kojima još koliko toliko dobro živimo, ima ljudi kojima je pomoć prijeko potrebna i kako samo mrvica empatije i sitnica s naše strane može biti od velike pomoći”, zaključuje Krklec.
“Mnogo puta u prošlosti se isto pitanje postavljalo na Fashion Weeku, jer je moda izvana više zabava nego ozbiljan posao. Neko su vrijeme čak i ukinuli svu vojničku odjeću ili odjeću koja bi na bilo koji način podsjećala na rat. Osobno smatram da je u ovom trenutku važno koristiti modu za promicanje različitosti, solidarnosti, prihvaćanja i, prije svega, davanja nade i pozitivnih poruka mira. Moda kao komunikacijski alat to jednostavno ima”, rekla nam je slovenska dizajnerica Matea Benedetti no dodaje kako je to hoće li i na koji način reagirati odluka pojedinačnog brenda. “Ako se marka stavi na jednu ili drugu stranu, gubi te kupce i tržište. To je svakako vrlo osjetljivo područje i važno je konstruktivno reagirati. Ljudi nisu krivi za rat. Krivi su interesi i lideri koji nisu sposobni za drugu komunikaciju osim komunikacije oružjem”, kaže Matea Benedetti.
View this post on Instagram
I doista, niz je brendova već izgubilo kupce u Rusiji jer su kao jednu od mjera pomoći Ukrajini i sankcija Rusiji odabrali prekid prodaje svoje odjeće u toj zemlji. Među prvima koji su prekinuli prodaju u Rusiji bila je YNAP grupa koja je vlasnik Net-A-Portera, Yooxa, Mr Portera i Outneta. Prodaju u Rusiji potom je prekinula i čitava H&M grupa koja uključuje H&M, Cos, Monki, Weekday, & Other Stories i Arket, kao i Burberry, Asos, Boohoo, Nanushka, Ganni. Posljednji koji su se odlučili na taj potez su Chanel, Nike, Richemont, Hermes te čitave grupacije Kering i LVMH. Vogue Business objavio je reportažu o tome kako kupci u Rusiji panično kupuju luksuzne brendove koji su još dostupni jer im cijene iz dana u dan rastu, a dostave novih komada više ne stižu. Matea Benedetti smatra da su i geste koje ne uključuju embargo moćan alat u promicanju mira.
“Ono što je Armani napravio je solidarnost, ali ne znam bih li i sama odabrala takav put, jer potiče tugu i osjećaj izgubljenosti. Dopustite mi da navedem primjer kako su u Bologni kroz glazbu poticali nadu, suosjećanje i nadasve osjećaj jedinstva. Operna pjevačica Ukrajinka Alexandra Syrkasheva i Ruskinja Oxana Tchijevskaya izašle su na pozornicu u Bologni kako bi uz glazbu proslavile mir, kako bi srušile geografske barijere, važan znak bratstva, a na kraju koncerta su se zagrlile, što je dirnulo javnost. Takve poruke koje nadilaze politiku daleko su moćnije od samog rata. Ljudi žele mir s obje strane i na tome je potrebno inzistirati u svim zemljama na svim područjima. Rusi i Ukrajinci žele mir, kao i svi mi.”
View this post on Instagram
Niz je dizajnera kroz takve simbolične radnje izrazilo svoje mišljenje na Tjednu mode u Parizu ovih dana. Isabel Marant izašla se nakloniti pred publiku u puloveru u bojama ukrajinske zastave, Rick Owens stilizirao je jednu odjevnu kombinaciju u kolekciji u tim bojama, brend Coperni posvetio je kolekciju svojim krojačicama iz Ukrajine, Christelle Kocher na kraju revije svog brenda Koché pojavila se na pisti s dva broša u obliku žute i plave ruže. “Smatram da je modna industrija platforma s ogromnim mogućnostima odašiljanja snažnih poruka i informiranja masa i utoliko smatram da su ovakve geste dizajnera i modnih kuća zaista hvalevrijedne jer odašilju poruku prvenstveno podrške, ali i želje za mirom”, kaže Morana Krklec.
I iako je mnogo načina da brendovi u ovoj situaciji reagiraju, nisu svi spremni riskirati niti se opredijeliti za jednu stranu u ovom ili bilo kojem drugom sukobu koji se trenutačno odvija u svijetu. Za potrebe ovog članka kontaktirali smo devet brendova iz regije kako bismo saznali kako bi oni reagirali, no dobili smo tek dva odgovora. Neki su nam jednostavno rekli da im je preteško pričati javno o toj situaciji, neki su rekli da nemaju vremena, a neki da se ne žele petljati u politiku. No koji god izgovor imali, kao što je Imran Amed napisao u svom krasnom tekstu o ovoj temi za Business of Fashion, “moda mora pronaći način da odradi svoj dio. Previše je toga na kocki da bismo šutjeli.”
Naslovna fotografija i video: Balenciaga FW22/23 revija na Tjednu mode. Kreativni direktor Demna Gvasalia rekao je da je situacija s Ukrajinom pobudila traume iz njegova djetinjstva. S obzirom na to da je sam pobjegao je iz ratom zahvaćene zemlje, Gruzije, koja je 2008. godine također napadnuta od strane Rusije, htio je od početka do kraja reviju posvetiti aktualnoj situaciji u Ukrajini kako bi i kroz njegov rad svijet vidio ozbiljnost situacije/ Balenciaga PR