Modni brendovi među prvima su kroz prošlu godinu ušli u metaverzum i pokušali zaraditi na mogućnostima tzv. Weba 3.0. No, uspijeva li im to zaista?
Modna kući Gucci jučer je objavila da će da će do kraja mjeseca u nekoliko svojih američkih trgovina kao metodu plaćanja početi primati kriptovalute. Do kraja ljeta, najavili su, planiraju uvesti tu metodu plaćanja u sve svoje trgovine u Sjevernoj Americi. Plaćanja će se vršiti tako da će kupcu poslati mail s linkom u kojem će biti QR kod za plaćanje direktno iz njihovog kripto novčanika. Prihvaćat će više od 10 kriptovaluta, a to su Bitcoin, Bitcoin Cash, Ethereum, Wrapped Bitcoin, Litecoin, Shiba Inu, Dogecoin i još pet tzv. stablecoinsa koji su vezani uz američki dolar. Dobra stvar kod plaćanja kriptovalutama za trgovce je ta da ih mogu automatski pretvoriti u fiat novac poput američkog dolara. No, budući da je Gucci prošle godine odvažno zakoračio u metaverzum, na pamet nam pada više razloga zašto bi im se isplatilo zadržati kriptovalute.
Metaverzum je novo tržište za brendove. Prema predviđanjima analitičara investicijske banke Morgan Stanley tržište luksuznih dobara unutar njega do 2030. godine moglo bi biti vrijedno 50 milijardi dolara. Modni brendovi toga su svjesni i zbog tog su zvuka zveckanja novčića među prvima ušli u metaverzum. No, to nije jedini razlog. Metaverzum za modne brendove donosi niz prednosti. Za početak, marže su ogromne. Web 3.0 omogućava brendovima da prodaju digitalne odjevne predmete kod kojih je lanac proizvodnje totalno drugačiji i nemjerljivo kraći od onog za fizičke komade. Nema poljoprivrednog segmenta odnosno uzgoja vlakana za proizvodnju tkanina koja slijedi ili uzgoja stoke i egzotičnih životinja za kože. Eliminirani su i silni kemijski procesi za obradu i bojadisanje tkanina kao i tvornički proces njihovog krojenja, a onda i šivanja koji uključuje doslovno desetke milijuna ljudi. A onda nema ni transporta, plasiranja u trgovine ni ostalih tehnikalija iz završne faze lanca proizvodnje u kojem ostaje samo marketing. Sve se jednostavno odvija online. S time brendovi eliminiraju i višak robe koji svi imaju pa ga se rješavaju sniženjima ili, u najgorem slučaju, bacanjem i spaljivanjem robe.
Osim toga, metaverzum im omogućuje nemoguće. U njemu brendovi lako mogu oživjeti svoju prošlog, stare komade koji ponovno žive u obliku NFT-jeva i za koje su kolekcionari spremni izdvojiti velik novac. A k tome su se dosjetili i kako riješiti problem preprodavača koji zarađuju višestruke iznose kad odluče prodati originalni NFT. Novi pametni certifikati osiguravaju prodavaču originalnog NFT-ja autorsku naknadu od svih budućih transakcija odnosno preprodaje istog. Brojni su brendovi već dobro iskoristili sve navedene prednosti metaverzuma. Gucci je u Robloxu predstavio Gucci Garden, pop up trgovinu unutar koje su prodavali svoje digitalne komade, a jedna torbica postigla je cijenu od 4 tisuće dolara u preprodaji. Dolce&Gabbana prodali su kolekciju NFT-jeva za gotovo 6 milijuna dolara na platformi UNXD u rujnu prošle godine. Burberry je zaradio 400 tisuća dolara na kolekciji NFT-jeva koju je kreirao za igru Blankos Block Party.
Brendovi sve više i više ulažu u metaverzum, ulaze dublje i otvaraju si mogućnosti za daljnji napredak, a da u njega polažu velike nade vidimo i kroz činjenicu da high street brendovi poput Zare i H&M-a ulažu u digitalne kolekcije. No, je li to dovoljno da im se ulaganja koja sada izdvajaju za timove meta stručnjaka zaista isplate i hoće li vrijednost tržišta zbilja narasti do 50 milijardi dolara kroz idućih osam godina? Nemoguće je znati. Ono što je za sada sigurno je da su ulaganja brendova još uvijek dovoljno mala da bi bez njih, ako balon i pukne, mogli preživjeti. Glavni zadatak koji imaju jest privući u metaverzum one kupce koji nisu zagriženi gejmeri, a to će biti jako teško što je vidljivo iz primjera brenda Paco Rabanne. Oni su prije tjedan dana u suradnji sa Selfridge’som lansirali kolekciju od 12 NFT-jeva koji predstavljaju arhivske Paco Rabanne komade nastale od 1969. do 1999. godine. To su zaista najpoznatiji komadi te modne kuće, no u posljednjih su se tjedan dana rasprodala samo dva i to su, očekivano, oni koji su bili dostupni u jednom jedinom primjerku i uključivali su posjet njihovom ateljeu u Parizu i razgledavanje originalnih komada uživo. Ljubitelji povijesti mode i zagriženi istraživači arhiva poznatih dizajnera na koje je ova kolekcija NFT-jeva usmjerena rijetko su ujedno i uživljeni gejmeri i revni pratitelji zbivanja u metaverzumu. Privlačenje njih u taj svijet najteži je, a možda i najvažniji zadatak koji brendovi imaju.