“Otišao bih do kraja svoje mračne strane,

izvukao te užase iz svoje duše

te ih stavio na modnu pistu.”

 

Kad se rodite u londonskoj radničkoj četvrti i od vas se očekuje da postanete, kao vaš otac, taksist ili možda “bauštelac, a vi završite u visokoj modi, preokrenete je naglavačke i ponovno posložite, te učinite da vam se klanja crème de la crème modnog svijeta, onda znate da ste jednostavno posebni. Shvatili ste? “Bauštelac” i dizajner visoke mode. Svoga je uspjeha itekako bio svjestan modni dizajner Alexander McQueen, čije su kreacije zauvijek promijenile svijet mode. 

Ovaj “zločesti dečko modnog svijeta” nije uvijek i svima bio miljenik, naravno, a mnogi su mu predbacivali da stvara modu koja uopće nije nosiva te da se ne odnosi prema ženama kako zaslužuju. No, McQueen im je odgovarao kako on kreira odjeću za žene koje imaju vlastitu moć, koje ne ovise ni o kome, a njegovu odjeću koriste da bi ih zaštitila od brutalnosti svijeta. 

Otkad je sa svojih 16 godina završio prestižnu modnu školu i kao završni rad predstavio svoju prvu kolekciju (nazvanu “Jack Trbosjek vreba svoje žrtve”), McQueenova je karijera velikom brzinom išla od jednog uspjeha do drugog. Od trenutka kad je sa svojih 27 godina postao kreativni direktor ni manje ni više nego modne kuće Givenchy s plaćom od 400.000 dolara, njegova se karijera vrtoglavo uspinjala. 

No, dok je njegov uspjeh rastao, Lee, kako su ga prijatelji zvali, postajao je sve nesretniji. Činilo se da što je više novca imao, bio nesretniji. Živio je u Parizu o kojem je sanjao, ali nije tom društvu uistinu i pripadao. Nakon njegove prve revije za Givenchy, modni kritičari nisu bili blagonakloni prema njemu, a nisu pokazali niti naklonost prema McQueenu. “Zločesti dečko britanske mode” nije za svoj buntovni pristup dobio prolaznu ocjenu u Parizu. Osim toga, s ovim je poslom ostao bez svoje bliske prijateljice i muze Isabelle Blow, koja je zbog sudjelovanja u pregovorima oko položaja u Givenchyju očekivala da će i ona postati dijelom tog modnog diva. Najprije su se udaljili, da bi na kraju ona sebi oduzela život. Bila je tek jedna u nizu prijatelja koje je Lee maknuo od sebe na vrhuncu svoje slave. Upravo je njoj tada posvetio svoju kolekciju koja je postala i ostala zapamćena kao njegova zadnja kolekcija “Platonove Atlantide”. Bila je to, što je on završivši je i najavio, njegova posljednja i najbolja kolekcija. 

 

U društvu svoje dugogodišnje prijateljice Isabelle Blow

 

Vrhunski poznavatelji mode reći će da je McQueen bio talent kakav se rađa samo jednom u generaciji, a njegove su kreacije mnogi prozvali umjetnošću. Jedan od razloga za to je činjenica da je Lee osmislio čak tri nove siluete, što je u visokoj modi jednako onome što je, na primjer, Mozart napravio za simfoniju. “Leejeva priča je puno veća od mode. Proširio je granice onoga što moda može biti. Njegova kreativnost i praktične sposobnosti bile su jedinstvene”, izjavio je Peter Ettedgui, jedan od redatelja filma “McQueen”. 

Jedna od silueta kojima je promijenio modu, a možda i najpopularnija, jesu bumster hlače – hlače izrazito niskoga struka koje otkrivaju dio stražnjice. Bilo je to na početku 90-ih godina, kad hlače niskoga struka nisu postojale. Prvi par ovih hlača koji je prošetao modnom pistom prodan je prije nekoliko godina na aukciji za 3500 funti. Upravo ga je taj komad odjeće, kao i njegovo ponašanje koje nije priličilo modnome svijetu, doveo do etikete “zločestog dečka mode”

 

No, ono po čemu će ostati možda najšire zapamćen nije odjevni predmet, nego – cipele. Na njegovoj već spomenutoj posljednjoj i najupečatljivijoj reviji, “Platonova Atlantida”, dogodilo se možda prvi put ikad da su ono o čemu se najviše govorilo nakon neke revije – cipele. Ne bilo kakve, nego cipele koje su nazvane armadillo cipele (armadillo – eng. pasanac). Bile su to cipele zbog kojih su neke manekenke odustale od te revije, bojeći se da će pasti u njima, ali ujedno i cipele kakve nitko nikada nije vidio. Zauvijek će ostati zapamćene i kao cipele koje je nosila Lady Gaga u svom spotu za pjesmu “Bad Romance” i upravo je otprilike tada postala planetarno popularna. 

Baš kao što je tijekom svoga života šokirao modni svijet, ali i šire – kako svojim viđenjem mode, tako i svojom pojavom koja se nije uklapala u standarde haute couture svijeta – tako je taj isti svijet šokirao i svojom smrću na vrhuncu svoje karijere. Iako je ostvario više nego što se ikad mogao usuditi sanjati, Alexander McQueen postajao je sve depresivniji i nesretniji, a nije pomagalo to što oko njega više nije bilo njegovih prijatelja. Sve se promijenilo kad je pokušao postati ono što je modni svijet od jednog dizajnera tražio. 

Tri godine nakon smrti obožavane Isabelle Blow, u potpunosti shrvan smrću svoje majke koja je preminula od raka, Aleksander McQueen oduzeo si je život u 40. godini, dan prije majčina pogreba. Njegova posljednja kolekcija na pisti se našla niti četiri tjedna kasnije i predstavila je vrhunac njegove karijere nestvarnog tijeka. 

 

“Nisam ljut na sebe. Ljut sam na cijeli svijet”

– Alexander McQueen

Fotografije: Blitz PR