Dating u 2025. postala je utakmica za sebe s pravilima koja su još više nedefinirana nego prije. Tinder i druge aplikacije redefinirale su kako ulazimo u ljubavne odnose, ali kako dejtati u vrijeme kad za jedan spoj treba poprilično izdašna svota novca?
Ekonomska nesigurnost i inflacija oblikuju svaku poru našeg privatnog i poslovnog života, a dok se većinom bavimo egzistencijalnim pitanjima poput mogućnosti stanovanja – ostaju u sjeni one svakodnevne nedoumice. Nije jednostavno popratiti socijalni tempo u krugu prijatelja u kojem svatko ima različitu financijsku situaciju, no u ljubavnim odnosima ova tema postaje još kompleksnija.
Debata treba li muškarac platiti na prvom dejtu poprima novu dimenziju u doba inflacije.
Kako dejtati kad su izlasci luksuz
Prema istraživanju BMO-a, Amerikanci, primjerice, troše više od 2000 dolara na spojeve godišnje, što otprilike ispadne oko 168 dolara po spoju. Iako nije ekvivalent Hrvatskoj, možemo se složiti da, primjerice, u Zagrebu večera za dvoje u prosječnom restoranu zasigurno stoji oko 60 eura, dok u onima višeg cjenovnog ranga cijene mogu iznositi i do 150 eura.
Kino-ulaznice za film vikendom platit ćemo otprilike 15 eura u velikim kinima, a treba nadodati i trošak kokica ili nachosa te pića, koja ćemo platiti i do 10 eura za dvoje (ako se uzimaju srednje piće i kokice).
Financijski pritisci sve su veći, a društvena stigma oko plaćanja na prvim spojevima ne jenjava. Pitanje rodnih uloga ovdje se ponovno nameće – ostaje tabu da u hetero vezama žena plaća spoj, a muškarci si još uvijek ne mogu priuštiti financijsku iskrenost po tom pitanju. U Hrvatskoj ovo još uvijek nije široko istraživano, no naišli smo na interesantan rad Julije Veljače, koja u svom završnom radu na Filozofskom fakultetu u Splitu na uzorku od 259 mladih osoba od 20 do 34 godine u gradu Splitu donosi sljedeći zaključak: “Muškarci najčešće pokazuju ljubav svojim partnericama financijskim putem, odnosno plaćanjem računa u izlasku.”
View this post on Instagram
Recessioncore i budget dating
Kao mjesto koje indicira trendove pozicionirao se TikTok, koji trenutačno pod recession indicator dating ima više od 16 milijuna postova. Sve je više objava na temu datea do 10 dolara ili domišljatih verzija spojeva koji ne uključuju veliki trošak. Budget-friendly dateovi uključuju organizaciju piknika, kućni movie night ili društvene ili video-igrice kod kuće. Tu su i obilazak galerija ili besplatnih filmskih projekcija koje su sve češće, zajedničko kuhanje kod kuće ili jednostavna šetnja gradom. Budget-friendly dateovi imaju svoju zlatnu stranu medalje – manje su stresni za obje osobe, pružaju intimniji doživljaj koji nije opterećen iskustvom, već je fokus na razgovoru i upoznavanju. Nerijetko se tako pompa oko spoja vraća na ono osnovno – povezanost i kvalitetno vrijeme.
Razgovor o novcu na prvom spoju nije jednostavan, ali trebao bi biti normalan. Ne otkriva samo površne tendencije o tome želi li netko platiti prvi spoj ili ne, već daje priliku da otkrijemo vrijednosti druge osobe, njezine planove za budućnost ili generalni lifestyle koji preferira. Financijski status ne mora biti deal breaker, ali ambicije za budućnost mogu biti signal želimo li i na drugi spoj.
Foto: Pexels